Az emberek 90%-a miért csak 2 literes vagy ennél kisebb motorral rendelkező autót akar venni?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Akkor matekozz kicsit, vegyünk egy totál átlag személyautót 2 literes dízellel, és egy átlag személyautót 1.6-os motorral.
A dízel elketyeg 6 literre a benzines 8-al. Csak így totál átlagként. 100.000km alatt egyik megeszik 6000 litert a másik 8000-ret. Számoljunk csak 350Ft-al, ez 700.000Ft difi a dízel javára... és akkor ez csak 100.000km alatt.
Lehet épp egy befecskendező vagy turbójavítás nem két fillér, de egy átlag autónál azért 300-400.000Ft-ból kijön a kettő együtt is, de vágjunk hozzá még egy kettőstömegűt egy százasért. Még így is pozitívban vagyunk egy benzineshez képest, és azért valljuk be nem sok dízel szokott azért 100.000 alatt szétesni, még a rosszabbik kibírnak azért 200-250.000km-t.
Innentől kezdve meg kicsit viccesnek tartom, ezt a benzinest olcsóbb fenntartani tényt.
Saját példám meg direkt nem is veszem ide, de számoltam már utána, egy bő 300 lovas dízelt használok, városban alig éri el a 9 litert, autópályán meg 7-re is lemegy, nyilván ha angyon megtaposom fel lehet tolni 12-14 literre, de vegyük már ide egy hasonló teljesítményű benzines átlagát, 10 alá kínszenvedés lenne levinni, taposva meg 20 is simán meglenne. Aztán ha ezzel számolok köszönöm így közel a 300.000km-hez, eddig hiba nélkül üzemelt, de bármikor nyugodtan cserélnék turbót stb, mert az árát többszörösen visszahozta, vagy épp a következő autó is szintén dízel elsz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Jó persze, vannak benzinfanok, meg dízelfanok. Engem a költség érdekel, és abban jobb a benzines, de ezt mindenki döntse el magának.
Egyébként dízelből van egy minimális méret, aminél kisebbet már nem lehet csinálni, mert nem működik és ez kb 1500ccm. Turbósban létezik ugyan 1100ccm is, de szerintem sose lesz favorit. A dízelek ennél nagyobbak, ami mondjuk még egy középkategóriás személyautónál is kicsit nagy. 2000-nél persze már a dízel lehet, hogy előnyösebb, de 1500 alatt egyértelműen a benzines a király. A biztosítás meg nagyon sokkal több 1500 felett, tehát itt már a dízel jóval költségesebb. A dízel üzemanyag is drágább a benzinnél, bár ott a jobb hatékonyság miatt ez a különbözet kiegyenlítődik.
A Toyota-nál láttam azt hiszem olyan motort, ami benzines, de dízelként működik. Vagyis pörgős, de hosszú távon mégis keveset fogyaszt. Ugyanakkor kevésbé környezetszennyező, mint a dízel, fogyasztásban meg ugyanott van.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
1.3-as, 1.4-es dízelekből szerintem rohangál az utakon jó néhány. Nem mondanám kuriózumnak.
Biztosításnál valóban van általában egy 10%-os szorzó a dízeleken. Tehát egy átlag éves 30.000Ft-os benzines kötelező, dízel autóra 33.000Ft lenne ha minden más paraméter ugyan az. 3000Ft évente a többlet. "Jóval költségesebbnek" emiatt nem nevezném. Az autó össz fenntartásához képest elenyésző, az első tankolás alkalmával elveszik.
A gázolaj nem mindig volt drágább a benzinnél és nem is minden európai országban van így. Nem kell nagyon régmúltig visszamenni, pár éve is volt egy rövid periódus, amikor a benzin pár forinttal a dízel ára fölé emelkedett. Most valóban van literenként 22 Ft, azaz kb 6% különbség. De fogyasztásban nem 6%-kal jobb a dízel.
"Azért itt megjegyezném, hogy nagyon el vagytok maradva. Egy mai korszerű jobb dízel megáll 3.5 literben" Akkor valóban el vagyok maradva a 2018-as biturbós "rosszabb" dízelemmel. Katalógus adatok alapján valóban ez is valami 3,7-et fogyaszt. Országúton 90-nel valóban nem nehéz 4,0 körül tartani. De gps szerint 130km/h-nál, aminél 90%-ban használom, van egy kis légellenállás többlet. Így a realitás inkább 5,3-5,5 körül. Autó vásárláskor még gondolkoztam egy turbós benzinesen. 7 literes fogyasztást még bevállaltam volna, de ilyen körülmények között reálisan sajnos nem állt meg 8 alatt az 1.6T benzines. Ha keveset mennék, azt is főleg városban, akkor egyértelmű, hogy simán bevállalom.
Kompressziógyújtásos benzinmotorral én úgy tudom, hogy a Mazda kísérletezik.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Na, ezt az ábrát kerestem az előbb. Nem mondanám hogy a két görbe szignifikánsan más lenne. Eléggé együtt futnak. Hol az egyik, hol a másik van kicsit feljebb. Jelentős különbségeket nem látok. Pl 2017-ben is lehetett drágábban 95-ös benzint tankolni, mint gázolajat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A dízel és a benzines motor működésében alapvető különbség van. A benzinesnél egy szikra gyújtja be az üzemanyagot, vagyis láncreakció szerűen terjed az égés. Egyértelmű, hogy a benzinesnek nem kedvez a nagy méret. Dízelnél viszont a felforrósodott gáz magától belobban, de itt a henger fala a probléma, mert az hidegebb és ott kevésbé lesz tökéletes az égés. Ebből az következik, hogy a dízel akkor jó, ha nagy.
Én egy időben nézegettem új kocsikat. A dízel felár 750 ezer lett volna, ebből én 3 évig elautóznék, ha a benzinnél maradok. Persze gazdaságosabb a dízel, nem is kicsit, de még így is 15-20 év, mire azt mondhatom, hogy megérte. Persze aki ötször ennyit megy, annak hamarabb megtérül, ez sem vitás. De amikor bemegyek a szalonba, akkor nem az a célom, hogy jó drága kocsit vegyek, hanem hogy az legyen benne, ami valóban kell. A dízel valóban gazdaságos, de 750 ezer felárat nem adnék érte.
Na igen, a biztosítás. Jó régen foglalkoztam vele, de én abból indulok ki, hogy az 1500 és a 2000 ccm közt a biztosításban nagyjából kétszeres a szorzó. Mert ugye az 1500 benzin azért nem egyenrangú az 1500 dízellel. Dízelből szerintem nagyobb kell, ha jót akar az ember.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!