Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Problémás gyerekek » Logopédiai kérdésben adnátok...

Logopédiai kérdésben adnátok tanácsot?

Figyelt kérdés
Gyermekem 5 éves, oviban heti 1x jár logopédiára mert megkésett a beszédfejlődése, hangokat téveszt, pl. "f" helyett"sz". Emellett jár TSMT tornára is, de a logopédus füzetet használ szeptember óta, amibe leírja miket gyakoroljunk otthon, állítása szerint napi 10 percről van szó. Szerintem többe fér bele, de mindegy, a gondom az, hogy a gyereket nem tudom rávenni, hogy gyakoroljon. Már fenyítettem, kértem, ígértem, játszottunk, semmi. Egyébként szófogadó, kedves, csendes, viselkedésével nincs gond csak "tanulni" nem akar. Kezdem úgy érezni, hogy a logopédussal van a gond, mintha iskolásként kezelné, szabályosan házi feladatokat ad, amiket már én se győzök, olvassuk, rajzoljuk, stb. Nagyon sokat foglalkozunk a gyerekkel otthon, de a füzetbe így mindig felkiáltó jellel be van írva, hogy ezt meg azt nem gyakoroltuk pedig minden nap kéne. Minden nap elő is vesszük a füzetet, de a gyerek hamar megunja, abbahagyja, mikor még sehol se tartunk. Beszéltem a logopédussal is aki azt hajtogatta, hogy szeptemberre iskolás korú lesz, hiába mondtam hogy évvesztes és még 2 éve van az iskoláig. Szerintetek keressek másik logopédust? Akinek szüksége volt rá, hogy vette rá a gyereket az otthoni gyakorlásra?
2016. jan. 22. 11:27
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
49%

Próbálkozzatok másik logopédusnál is esetleg. Nagyon sokat számít, hogy mennyire "kompatibilisek" egymással. Persze gyakorolni akkor is kell majd, és jól érzed, hogy szükségetek lenne egy működő motiválórendszerre.

A TSMT-t csináljátok otthon ? ott is van gond a kitartással?

Nálunk egy időben ment a pirospontozás a naptárba, x db után apró ajándék/sok pont után nagyobb ajándék. ez jó volt egy darabig. Aztán kitalálta, hogy ő inkább pénzt gyűjt, ha gond nélkül végigcsinálta a hetet, kapott 200 ft-ot. De amikor összegyűjtötte a kívánt játékra valót és megvette magának, onnantól ez se működött.

Most épp azt csináljuk, hogy "Bónuszkártsákat" gyűjt. ezeket én gyártottam itthon. különböző "fajsúly" kártyák vannak, színekkel jelölöm és húz közülük. Van ami 1 alkalom után, van amit egy hét után húzhat és van havi is. pl : választhat egy extra mesét (felváltva szoktak mesét választani a nővérével), kitalálhatja mi legyen holnap a vacsi, hétvégén sütisütés, házimozizás popcornnal+üdítővel-beváltható hétvégén, igazi mozizás, fagyizás/sütizés/palacsintázás, kirándulás a kedvenc helyeink egyikére/másikára, társasozás este és ő választ... ilyesmik. nagyon szereti, már 3 hónapja így csináljuk.

Az én fiam amúgy 6 éves, heti 2x jár logira az oviban és magánúton alapozó mozgásterápiára. Ő is vissza lesz tartva, így majd 7,5 évesen kezdi meg a sulit ( halmozott problémái vannak, de remélem, hogy integrálható lesz). Amúgy ő szeret járni logira, kedveli a nénit is, csak az itthoni "értékes" kevéske esti szabadidejét sajnálja gyakorlással tölteni, ezért kell mindenféle motivációt kitalálnom.

sok sikert nektek

2016. jan. 22. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:

Az én fiam is jár, és igen, a logopédia házi feladattal jár, nem is kevéssel. Nekünk ráadásul heti kettő is van, dupla munka.


Nincs mese, muszáj csinálni. A suliban is lesz házi, akkor is meg kell oldani majd meló mellett, neki suli mellett és minden áldott nap.


Az elején szenvedtem én is, mert nem akarta csinálni, végül az jött be, hogy egyszerűen nem figyelek rá, ha majomkodik. Ülünk az asztalnál/tükör előtt, mondom, hogy mit kell csinálni, és ha nem mondja rendesen, vagy nem csinálja, akkor bámulom a falat, és nem szólalok meg. Esetleg egyszer-kétszer elmondom, hogy addig nem megyünk tovább, amíg nem csinálja rendesen, és így tovább tart.


A logopédus is ezt csinálja amúgy, ketten vannak bent, ha az egyik nem csinálja, akkor azonnal a másikra figyel. Tehát a jó magaviseletet figyelemmel jutalmazza, a rosszat figyelem megvonással.


Hihetetlen, de tényleg csak ez működik.

2016. jan. 22. 12:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
67%

Nekem is 5,5 éves a kisfiam, az oviban heti 1* van logopédia. Van kis füzete is, amiben a feladatok vannak, amiket vettek és gyarkorolni kell.


Én azt is szoktam csinálni, hogy belenézek egyedül, hogy miket vettek (nálunk a s, sz betű kiejtése) és úgy is gyakorolunk, hogy nem "na akkor leülünk logopédiázni", hanem játékosan, épp tényleg legózás közben, hogy szí-szé-szá stb. amiket ír a szakember.

Nálunk vannak kis versikék is, amiket meg kell tanulni (a miénkben ugye a sok S és SZ betű)- akkor azt úgy vezetem elő pl. kocsiban vagy este meseolvasás előtt, mintha én is ismerném (megtanulni nekem is 5 perc) és milyen jó kis vers, megtanítom szívesen :)


Apró trükk, de bejön és a sok dícséret.

Egyébként a - régi nevén- nevelési tanácsadóban is van logopédus (bár nagyon valószínű, hogy az oviba is ő jár ki a legtöbb helyen)- ezen kívül magánban találhatsz, az óradíjuk olyan 6-8 eFt/alkalom körül van.


Egy 5 éves kisfiúnál szerintem lehet hatni rá úgy is, hogy felkelted a kíváncsiságát, hiúságát, hangsúlyozod, hoigy ő milyen nagy, segítőkész és szorgalmas és bizony meg is lehet vele értetni, hogy valóban fontos, az ő érdeke.

Ha viszont az érzi, hogy te is azt fújod, hogy "jajj ráér arra még, mert évvesztes"- akkor mégis miért strapálná magát, őszintén? :)


Az enyém sem megy ősszel iskolába, mégis ő szokott figyelmeztetni, hogy mondjunk verset, gyakoroljunk.

Nem olyan nagy tragédia, ha 1-1 nap kimarad a héten, de azért a rendszeresség és a gyakorlás egyszerűen szükséges, különben tényleg tök feleslegesen jár.

Heti 1* alkalom nem elég a fejlődésre.

Ha anyaként ezt megérted és elfogadod, akkor könnyebb lesz ezt elfogadtatni a kicsivel is.

Jók a kisgyerekek szenzorai- érzi ő azt, hogy te is "tojsz" rá.

2016. jan. 22. 13:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
0%
Nekem is 5 éves a kisfiam, szintén logopédiára jár szeptember vége óta, mivel az "l" hang nem ment neki. Emellett ő is jár alapozó tornára (ADHD-s). Én csak a házi feladatot szoktam vele megcsinálni, ami azt jelenti, hogy a foglalkozás előtti napon leülök vele kb. 10 percre, és megoldjuk a feladatot. Amikor többszöri gyakorlásra volt szükség, akkor amikor eszembe jutott, kb. 2-3-szor a hét folyamán, megkérdeztem, hogy meg tudja-e csinálni ezt meg ezt. Mutattam vagy mondtam, miről van szó, és sokszor bohóckodás lett az egészből, de megcsinálta. Volt, hogy tornázós feladat volt, beszéltem a gyógytornásszal, és azt mondta, ilyeneket pont csinálnak a tornán, nincs szükség otthon is külön gyakorolni. Én nem akartam feleslegesen terhelni a feladatokkal, így is elég neki a heti 2x torna és a heti 1 logopédia, jusson idő otthon játékra és szórakozásra is. Aztán a téli szünetben egyszer csak maga kezdte mondani, hogy milyen szavakban van "l", és elkezdtük fürdés közben mondani a "l" betűs szavakat, ki tud többet mondani. Ha valami nem ment neki egyből vagy helyesen, nem erőltettem, de megdicsértem minden jól kimondott szóért és együtt örültünk (a kistesója is próbálta őket kimondani, neki sokkal több beszédhibája van, de szinte versenyeztek, ki tudja szépen mondani :)). Nem hittem a logopédusnak, amikor azt mondta, hogy az én figyelemzavaros gyerekem fél év alatt megtanul helyesen beszélni, de most csak ámulok-bámulok, most szinte alig van olyan szó, amit rosszul mond! Imádja a logopédust, szeret járni a foglalkozásokra, és most már ő kéri, hogy csináljuk meg a házi feladatot. Nem kellett jutalom, csak motiváció és sok őszinte dicséret.
2016. jan. 22. 14:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:

Kedves Válaszadók!

Ne haragudjatok, hogy Tőletek érdeklődöm, de ahogy írtok, úgy tűnik, bőven van tapasztalatotok a témàban.

A kisfiam tavasszal lesz 3 éves. Nagyon elkezdett dadogni. Hullámzó, ma például szinte egyáltalán nem tud egy szót sem kimondani, máskor pedig egyik napról a másikra oldódik a beszéde. Olvastam ezekről a tornákról (TSMT, ADHD, Ti is említitek). Van olyan torna, amelyik az ilyen jellegű beszédproblémára jó lehet?

Voltam már a fiammal gyermekpszichológusnál, szerinte nem kell terápia, makkegészséges. Tudnáok esetleg segíteni?

2016. jan. 22. 16:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim válasza:
49%
Az én fiam is 5 éves, és nagyon ritkán hajlandó leülni és gyakorolni. Mi is játék közben szoktunk, vagy fürdés, főzás közben. Előtte persze megnézem a füzetében ,hogy mit kell gyakorolni, milyen szavakat vettek, és ezt próbáljuk helyesen mondani. Vagy mostanában vezettük be, hogy itthon is kap csillagot, és ha kigyűlik x db, kap valami apróságot. Ez idáig bevált.
2016. jan. 24. 13:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:

Az én fiam 3 éves kora óta jár logopédushoz. Igen, van házi feladat, nekünk is sokat kell itthon gyakorolni vele. Állítom, hogy attól fejlődött, és nem az oviban a órától.

Az én gyerekem adhd-s vagy autista, senki nem tudja eldönteni, pedig már nagyon sok helyen voltunk vele.

A legnagyobb gond vele az, hogyha egyszer valamit nem akar megcsinálni, akkor azt nem csinálja meg.

Én már mindenkitől kaptam hideget-meleget, hogy én milyen sz.ar anya vagyok, hogy a gyerek az úr a háznál, stb. Mondani nagyon könnyű, csinálja, aki nálam jobban tudja. Most, hogy már az autizmus is felmerült, a doki volt az egyetlen, aki nem kritizálta a nevelési képességeimet, hanem azt mondta, hogy ez van, el kell gondolkodni a speciális iskolán.

3 éve csináljuk a logopédiát, van amikor minden nap gyakorolunk, és ő kéri, persze csak 5-10 percet, volt, amikor viszont sehogy nem bírtam rávenni. Komolyan megcsináltuk, hogy mi színeztük ki jó rondán a képet, hogy ne legyen belőle balhé, hogy nem csinálta meg a gyerek.

Most járunk egy fejlesztő pedagógushoz, és ő mondta, hogy ez az egész teljesen helytelen. A gyerek nem hajlandó ceruzát a kezébe venni, hogy húzzon egy vonalat, ezt a logopédus is látja. Erre felad házi feladatnak egy A4-es oldalt, hogy színezze ki?! Mégis mi az esély erre? Aztán meg jön a letolás, hogy nem csinálta meg? Ezt neki is látnia kéne, nem, nem fogja megcsinálni.

Szóval szerintem nálatok is tudnia kéne a logopédusnak, hogy mik a gyerek gyenge pontjai, és olyan leckét adni, ami neki nem akkora nagy kihívás. Ha hárít, akkor nem lehet rávenni arra, ami nehezére esik. Csak apránként lehet velük.

Amúgy nálunk is van lecke után gumicukor, meg esti tábla, ahol értékelem a napi teljesítményét.

2016. jan. 24. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
49%

Előző vagyok. Egyébként a kedves kritizáló hozzászólóknak üzenem, hogy egészen már, ha csak egy kis beszédhibája van egy gyereknek, vagy ha komolyabb beszédfejlődési rendellenesség. A lányom is pösze volt, imádta a logopédust, színezni, rajzolni, nagyon ment, még ő kérte.

De ha egy gyereknek megkésett a beszédfejlődése, akkor bármilyen más probléma is állhat a háttérben, szóval nem lehet itt okoskodni, hogy jaj, én milyen ügyesen motiváltam a gyerekemet, de bezzeg te tojsz rá.

Ez nem ilyen egyszerű.

Persze nem állítom, hogy a te gyereked is autista, de a megkésett beszédfejlődésű gyerekek sokszor szoronganak, félnek a kudarctól, ezért velük sokkal nehezebb.

Én nem erőltetném a helyedben. Kezd azokkal, amit szeret a gyerek, aztán jutalommal próbáld rávenni, amit kevésbé szeret. Ha úgy sem megy, akkor meg hagyd. Ez még nem az iskola.

2016. jan. 24. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

4-es vagyok. Kedves kérdező, az én kisfiam ún. alapozó terápiára jár, ott először felmérik, mit tud és mit nem mozgás területén. Ha a van elmaradása a mozgásfejlődésben, akkor érdemes járni, de úgy emlékszem, 4 éves kortól foglalkoznak a gyerekekkel. A TSNT-t már egészen pici kortól lehet csinálni, arról viszont nincs tapasztalatom.


Utolsóval nagyon egyetértek, hasonló helyzetben is vagyunk. A nagyobbik fiam ADHD-s (korábban sok autista tünete is volt, mára ezek sokat javultak - ő jár logopédiára), a kisebbik megkésett beszédfejlődésű. Nálunk is volt, hogy a színezéshez semmi kedve nem volt a fiamnak, egyébként is csak azokat a dolgokat hajlandó kiszínezni, amik tetszenek neki (pl. járművek). Én ilyenkor nem erőlködöm, elviszi a füzetet megoldatlan házival és kész. A kisebbik fiam még nem jár logopédiára, de már tervben van. Ő viszont még egyáltalán nem rajzol és színez, neki ilyen feladatot teljesen felesleges lenne adni. Egy jó logopédus, ha megismeri a gyereket, nem fog gondot csinálni ebből, és ad másmilyen feladatot.

2016. jan. 25. 14:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
72%

Logopédusként és beszédhibás gyerek anyjaként írok.

Mindig adok fel házi feladatot a gyerekeknek. Napi 10 perc helyett azt adom meg, hogy az adott szóanyagot hányszor mondják végig naponta, plusz igyekszem valami egyébbel kiegészíteni, pl. színezd ki az állatokat, jelöld csillaggal az ennivalót, stb... Ugyanis ez utóbbiból tudom leginkább leszűrni, hogy otthon elővették-e egyáltalán a füzetet.

A napi 10 perc valamikor tényleg kevés, és nagyon nehéz megvalósítani, hogy minden nap előkerüljön a "füzetes" gyakorlás. A fiammal is kell gyakorolni, és bizony nálunk sem megy minden nap. (Bár nekem ugye nem gond, ha az utcán ismételgeti utánam a szavakat, mert fejből tudom, mit várok tőle).


A Te fiadnak most még sok ez a feladat, ha hozzám járna nem erőltetném, mert csak megutálja. Főleg, ha marad még egy évig oviban. De valahol megértem a logopédust is, gondolom sok a gyerek, és szeretné, ha az otthoni gyakorlás besegítene abban, hogy mihamarabb javulás induljon be.

A TSMT sokat fog segíteni. Ha a logopédus nem is, te egy icipicit vedd lazábbra. Ahogy írták a többiek, szakadjatok el a füzettől és próbált becsempészni a mindennapi tevékenységek közé a gyakorlást.

2016. jan. 26. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!