Logopédiai kérdésben adnátok tanácsot?
Próbálkozzatok másik logopédusnál is esetleg. Nagyon sokat számít, hogy mennyire "kompatibilisek" egymással. Persze gyakorolni akkor is kell majd, és jól érzed, hogy szükségetek lenne egy működő motiválórendszerre.
A TSMT-t csináljátok otthon ? ott is van gond a kitartással?
Nálunk egy időben ment a pirospontozás a naptárba, x db után apró ajándék/sok pont után nagyobb ajándék. ez jó volt egy darabig. Aztán kitalálta, hogy ő inkább pénzt gyűjt, ha gond nélkül végigcsinálta a hetet, kapott 200 ft-ot. De amikor összegyűjtötte a kívánt játékra valót és megvette magának, onnantól ez se működött.
Most épp azt csináljuk, hogy "Bónuszkártsákat" gyűjt. ezeket én gyártottam itthon. különböző "fajsúly" kártyák vannak, színekkel jelölöm és húz közülük. Van ami 1 alkalom után, van amit egy hét után húzhat és van havi is. pl : választhat egy extra mesét (felváltva szoktak mesét választani a nővérével), kitalálhatja mi legyen holnap a vacsi, hétvégén sütisütés, házimozizás popcornnal+üdítővel-beváltható hétvégén, igazi mozizás, fagyizás/sütizés/palacsintázás, kirándulás a kedvenc helyeink egyikére/másikára, társasozás este és ő választ... ilyesmik. nagyon szereti, már 3 hónapja így csináljuk.
Az én fiam amúgy 6 éves, heti 2x jár logira az oviban és magánúton alapozó mozgásterápiára. Ő is vissza lesz tartva, így majd 7,5 évesen kezdi meg a sulit ( halmozott problémái vannak, de remélem, hogy integrálható lesz). Amúgy ő szeret járni logira, kedveli a nénit is, csak az itthoni "értékes" kevéske esti szabadidejét sajnálja gyakorlással tölteni, ezért kell mindenféle motivációt kitalálnom.
sok sikert nektek
Az én fiam is jár, és igen, a logopédia házi feladattal jár, nem is kevéssel. Nekünk ráadásul heti kettő is van, dupla munka.
Nincs mese, muszáj csinálni. A suliban is lesz házi, akkor is meg kell oldani majd meló mellett, neki suli mellett és minden áldott nap.
Az elején szenvedtem én is, mert nem akarta csinálni, végül az jött be, hogy egyszerűen nem figyelek rá, ha majomkodik. Ülünk az asztalnál/tükör előtt, mondom, hogy mit kell csinálni, és ha nem mondja rendesen, vagy nem csinálja, akkor bámulom a falat, és nem szólalok meg. Esetleg egyszer-kétszer elmondom, hogy addig nem megyünk tovább, amíg nem csinálja rendesen, és így tovább tart.
A logopédus is ezt csinálja amúgy, ketten vannak bent, ha az egyik nem csinálja, akkor azonnal a másikra figyel. Tehát a jó magaviseletet figyelemmel jutalmazza, a rosszat figyelem megvonással.
Hihetetlen, de tényleg csak ez működik.
Nekem is 5,5 éves a kisfiam, az oviban heti 1* van logopédia. Van kis füzete is, amiben a feladatok vannak, amiket vettek és gyarkorolni kell.
Én azt is szoktam csinálni, hogy belenézek egyedül, hogy miket vettek (nálunk a s, sz betű kiejtése) és úgy is gyakorolunk, hogy nem "na akkor leülünk logopédiázni", hanem játékosan, épp tényleg legózás közben, hogy szí-szé-szá stb. amiket ír a szakember.
Nálunk vannak kis versikék is, amiket meg kell tanulni (a miénkben ugye a sok S és SZ betű)- akkor azt úgy vezetem elő pl. kocsiban vagy este meseolvasás előtt, mintha én is ismerném (megtanulni nekem is 5 perc) és milyen jó kis vers, megtanítom szívesen :)
Apró trükk, de bejön és a sok dícséret.
Egyébként a - régi nevén- nevelési tanácsadóban is van logopédus (bár nagyon valószínű, hogy az oviba is ő jár ki a legtöbb helyen)- ezen kívül magánban találhatsz, az óradíjuk olyan 6-8 eFt/alkalom körül van.
Egy 5 éves kisfiúnál szerintem lehet hatni rá úgy is, hogy felkelted a kíváncsiságát, hiúságát, hangsúlyozod, hoigy ő milyen nagy, segítőkész és szorgalmas és bizony meg is lehet vele értetni, hogy valóban fontos, az ő érdeke.
Ha viszont az érzi, hogy te is azt fújod, hogy "jajj ráér arra még, mert évvesztes"- akkor mégis miért strapálná magát, őszintén? :)
Az enyém sem megy ősszel iskolába, mégis ő szokott figyelmeztetni, hogy mondjunk verset, gyakoroljunk.
Nem olyan nagy tragédia, ha 1-1 nap kimarad a héten, de azért a rendszeresség és a gyakorlás egyszerűen szükséges, különben tényleg tök feleslegesen jár.
Heti 1* alkalom nem elég a fejlődésre.
Ha anyaként ezt megérted és elfogadod, akkor könnyebb lesz ezt elfogadtatni a kicsivel is.
Jók a kisgyerekek szenzorai- érzi ő azt, hogy te is "tojsz" rá.
Kedves Válaszadók!
Ne haragudjatok, hogy Tőletek érdeklődöm, de ahogy írtok, úgy tűnik, bőven van tapasztalatotok a témàban.
A kisfiam tavasszal lesz 3 éves. Nagyon elkezdett dadogni. Hullámzó, ma például szinte egyáltalán nem tud egy szót sem kimondani, máskor pedig egyik napról a másikra oldódik a beszéde. Olvastam ezekről a tornákról (TSMT, ADHD, Ti is említitek). Van olyan torna, amelyik az ilyen jellegű beszédproblémára jó lehet?
Voltam már a fiammal gyermekpszichológusnál, szerinte nem kell terápia, makkegészséges. Tudnáok esetleg segíteni?
Az én fiam 3 éves kora óta jár logopédushoz. Igen, van házi feladat, nekünk is sokat kell itthon gyakorolni vele. Állítom, hogy attól fejlődött, és nem az oviban a órától.
Az én gyerekem adhd-s vagy autista, senki nem tudja eldönteni, pedig már nagyon sok helyen voltunk vele.
A legnagyobb gond vele az, hogyha egyszer valamit nem akar megcsinálni, akkor azt nem csinálja meg.
Én már mindenkitől kaptam hideget-meleget, hogy én milyen sz.ar anya vagyok, hogy a gyerek az úr a háznál, stb. Mondani nagyon könnyű, csinálja, aki nálam jobban tudja. Most, hogy már az autizmus is felmerült, a doki volt az egyetlen, aki nem kritizálta a nevelési képességeimet, hanem azt mondta, hogy ez van, el kell gondolkodni a speciális iskolán.
3 éve csináljuk a logopédiát, van amikor minden nap gyakorolunk, és ő kéri, persze csak 5-10 percet, volt, amikor viszont sehogy nem bírtam rávenni. Komolyan megcsináltuk, hogy mi színeztük ki jó rondán a képet, hogy ne legyen belőle balhé, hogy nem csinálta meg a gyerek.
Most járunk egy fejlesztő pedagógushoz, és ő mondta, hogy ez az egész teljesen helytelen. A gyerek nem hajlandó ceruzát a kezébe venni, hogy húzzon egy vonalat, ezt a logopédus is látja. Erre felad házi feladatnak egy A4-es oldalt, hogy színezze ki?! Mégis mi az esély erre? Aztán meg jön a letolás, hogy nem csinálta meg? Ezt neki is látnia kéne, nem, nem fogja megcsinálni.
Szóval szerintem nálatok is tudnia kéne a logopédusnak, hogy mik a gyerek gyenge pontjai, és olyan leckét adni, ami neki nem akkora nagy kihívás. Ha hárít, akkor nem lehet rávenni arra, ami nehezére esik. Csak apránként lehet velük.
Amúgy nálunk is van lecke után gumicukor, meg esti tábla, ahol értékelem a napi teljesítményét.
Előző vagyok. Egyébként a kedves kritizáló hozzászólóknak üzenem, hogy egészen már, ha csak egy kis beszédhibája van egy gyereknek, vagy ha komolyabb beszédfejlődési rendellenesség. A lányom is pösze volt, imádta a logopédust, színezni, rajzolni, nagyon ment, még ő kérte.
De ha egy gyereknek megkésett a beszédfejlődése, akkor bármilyen más probléma is állhat a háttérben, szóval nem lehet itt okoskodni, hogy jaj, én milyen ügyesen motiváltam a gyerekemet, de bezzeg te tojsz rá.
Ez nem ilyen egyszerű.
Persze nem állítom, hogy a te gyereked is autista, de a megkésett beszédfejlődésű gyerekek sokszor szoronganak, félnek a kudarctól, ezért velük sokkal nehezebb.
Én nem erőltetném a helyedben. Kezd azokkal, amit szeret a gyerek, aztán jutalommal próbáld rávenni, amit kevésbé szeret. Ha úgy sem megy, akkor meg hagyd. Ez még nem az iskola.
4-es vagyok. Kedves kérdező, az én kisfiam ún. alapozó terápiára jár, ott először felmérik, mit tud és mit nem mozgás területén. Ha a van elmaradása a mozgásfejlődésben, akkor érdemes járni, de úgy emlékszem, 4 éves kortól foglalkoznak a gyerekekkel. A TSNT-t már egészen pici kortól lehet csinálni, arról viszont nincs tapasztalatom.
Utolsóval nagyon egyetértek, hasonló helyzetben is vagyunk. A nagyobbik fiam ADHD-s (korábban sok autista tünete is volt, mára ezek sokat javultak - ő jár logopédiára), a kisebbik megkésett beszédfejlődésű. Nálunk is volt, hogy a színezéshez semmi kedve nem volt a fiamnak, egyébként is csak azokat a dolgokat hajlandó kiszínezni, amik tetszenek neki (pl. járművek). Én ilyenkor nem erőlködöm, elviszi a füzetet megoldatlan házival és kész. A kisebbik fiam még nem jár logopédiára, de már tervben van. Ő viszont még egyáltalán nem rajzol és színez, neki ilyen feladatot teljesen felesleges lenne adni. Egy jó logopédus, ha megismeri a gyereket, nem fog gondot csinálni ebből, és ad másmilyen feladatot.
Logopédusként és beszédhibás gyerek anyjaként írok.
Mindig adok fel házi feladatot a gyerekeknek. Napi 10 perc helyett azt adom meg, hogy az adott szóanyagot hányszor mondják végig naponta, plusz igyekszem valami egyébbel kiegészíteni, pl. színezd ki az állatokat, jelöld csillaggal az ennivalót, stb... Ugyanis ez utóbbiból tudom leginkább leszűrni, hogy otthon elővették-e egyáltalán a füzetet.
A napi 10 perc valamikor tényleg kevés, és nagyon nehéz megvalósítani, hogy minden nap előkerüljön a "füzetes" gyakorlás. A fiammal is kell gyakorolni, és bizony nálunk sem megy minden nap. (Bár nekem ugye nem gond, ha az utcán ismételgeti utánam a szavakat, mert fejből tudom, mit várok tőle).
A Te fiadnak most még sok ez a feladat, ha hozzám járna nem erőltetném, mert csak megutálja. Főleg, ha marad még egy évig oviban. De valahol megértem a logopédust is, gondolom sok a gyerek, és szeretné, ha az otthoni gyakorlás besegítene abban, hogy mihamarabb javulás induljon be.
A TSMT sokat fog segíteni. Ha a logopédus nem is, te egy icipicit vedd lazábbra. Ahogy írták a többiek, szakadjatok el a füzettől és próbált becsempészni a mindennapi tevékenységek közé a gyakorlást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!