Autista gyermek milyen fejlesztést kaphat?
Nagyon sok mindentől függ, attól, hogy hol helyezkedik el a spektrumon, milyen korú, integrálható-e, stb.
Ami jellemző:
-Vizuális támogatás (napirendi kártyák, folyamatábrák - ezeket az AOSZ-ban személyre szabottan, ingyenesen elkészítik, a gyermek állapotának, életmódjának és napirendjének megfelelően - tehát súlyos autiknál pl. nagy jelentősége lehet a hívókártyáknak, hogy rajzos vagy képes kártyákat használnak, hogy mindennek meglegyen a pontos helye, stb. Magasan funkcionálóknak is ajánlott, de nem mindenkinél válik be.)
-Én-könyv, szociális történetek
-Általános szenzomotoros fejlesztés (pl. TSMT)
A gyógypedagógiai, rehabilitációs fejlesztés keretében pedig sokféle területet lehet fejleszteni, nálunk pl. a magasan funkcionáló, integráltan oktatható, 6 éves Aspergeres lányomnak a következőket javasolta a bizottság:
-Figyelemkoncentrációs készség fejlesztése
-Kommunikációs készség fejlesztése (itt elsősorban nem a beszéd fejlesztéséről van szó, hanem hogy a beszélgetésekben legyen kölcsönös, ne csak egyoldalúan kommunikáljon, illetve oda tudjon figyelni a metakommunikációra, tudja értelmezni)
-Nagymozgás és finommozgás fejlesztése
-Szociális készségek fejlesztése
-Praktikus ismeretek bővítése, alkalmazása
-Sport, mozgás, zene terápiás, fejlesztő hatásának kihasználása
-Önértékelés erősítése személyre szabott feladatokban elért sikerélményekkel
-Határozott kereteket nyújtó nevelés
-Viselkedésterápiás szemléletű magatartásszabályozás
Emellett én egy időben (súlyos viselkedési problémák miatt) hordtam pszichológushoz, játékterápiával kezelte, amit itthon egyfajta kognitív viselkedésterápiával erősítettünk meg (szabályok meghatározása, megbeszélése, napi önértékelés, a megfelelő viselkedés jutalmazása).
De hangsúlyozom, minden auti más, és sokféle egyéb terápia is létezik és hasznos lehet (pl. gyógylovaglás, stb.).
Ja, és ami kimaradt: nagyobb autistáknak (kamaszoknak) léteznek speciális tréningek, kortárs csoportok, ahol pl. azt tanulják meg, hogy mit lehet elmondani ismerősnek, illetve idegennek (ebben nem valami jók, hogy különbséget tegyenek ismerős és idegen között).
Magasan funkcionálóknak Tony Attwood Különös gyerekek c. könyvében vannak nagyon jó fejlesztő feladatok, amit a pedagógusok csoportban tudnak végezni a gyerekekkel. Sajnos most ezt nem tudom megnézni, mert a mi könyvünk épp az óvónőknél van kölcsönben. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!