Beszédhiba lehet a keresztlányomnál? Bővebben lent.
az 5 éves keresztlányom,elég furcsán beszél. Ez abban nyilvánul meg hogy elég "parasztosan" beszél,senki nem beszél így a családban pl: a szavakban a t-betűt ki tudja ejteni,de ha t-vel kezdődik egy szó akkor k-t ejt helyette PLtó=kó,tej=kej,látó=lákó,meg elég mélyen beszél kis lány létére ha beszél ilyen magánhangzósan.De pl.: múltkor tanítottam neki egy mondókát "a lementem a pincébe..."nagyon oda figyeltem hogy hogy ejti a szavakat és sikerült megtanulnia szépen.Viszont ha szépen is kezd el beszélni át vált parasztosra,nem gondolnám hogy kinövi mert ez a probléma már egy ideje fenn áll,a sógornőmék meg nem azok az "elcipelem valami fejlesztőhöz" típusok,csak én.Már ovi óta jár logopédushoz,de nem igazán hozott változást,anyósomék se javítgatják ki nagyon mert nekik így természetes a beszéde.Engem idegesít,mert így ki fogják közösíteni a suliban,valamint nehogy valami más álljon a háttérben.
Valaki találkozott már ilyennel?Esetleg valami tanács,hogyan tudnék segíteni?Ez valami rendellenesség (remélem nem)lehet?Remélem érthetően írtam le és ki lehet venni a problémát,a válaszokat előre is köszönöm!
Ha 5 évesen még így beszél akkor az könnyen lehet, hogy beszédhiba. Kisebb korban természetes is lehet a "parasztos" beszéd. Az én lányom is úgy beszélt 2-3 éves kora között, mintha a talponálló kocsma vendégközössége tanítgatta volna :), de kinőtte. Az oviban szerintem idéntől el fogják küldeni logopédushoz (a mi ovinkban oviidőben hordják azokat a gyerekeket akik fejlesztésre szorulnak egy logopédushoz, ingyen persze). Ettől függetlenül az éves tanácsadáson a dokinak-védőnőnek is fel fog tűnni, ha gond van a beszédével és tanácsolni fogják a szülőknek, hogy hordják logopédushoz.
Szerintem te ne avatkozz bele nagyon nehéz ilyen dologba úgy beleszólni, hogy ne legyen sértődés még akkor is, ha téged a jó szándék vezérel.
Amit szerintem megtehetsz, hogy néha mondókázol a kislánnyal.
Mire sulis lesz könnyen lehet, hogy kinövi vagy ha látja, hogy kinevetik akkor akaratosan próbál majd ellene tenni. Persze jobba lenne ha a szülők megelőznék ezt, de te ebben nagyon (szerintem) nem tudsz segíteni.
Na igen ezért is aggódom,mert a fiúknál is éveken keresztül írta a doki meg a védőnő hogy el van maradva.Meg hogy keressenek fel fejlesztőt,bölcsi javasolt...És még sem foglalkoztak vele!Mert anyósom szerint be hozza a lemaradást,csak úgy tudtam felnyitni a szemüket akkor is hogy megkértem a fiúcskát hozza ide az autót vagy a macit...3 évesen fel sem fogta mit kérdezek!!!Na akkor tudatosult bennük is hogy okkal kellene fejlesztő.Anyósom meg azt hitte hogy a védőnő csak őket akarja minősíteni.(mondjuk okkal)Nagyon buta ilyen téren,sajnos.Ja és akkor is én kerestem szakembert.
Most ugyan így vagyok a kislánnyal,a beszéd terén azért egy 5 és fél évesen szépen tagoltan érthetően kellene már beszélnie és ha ki kell magát fejezni érthetően ki tudja! Jövőre megy már suliba! .Mondjuk amit még észre vettem hogy nagyon feledékeny.Lehet csak én spilázom túl,de mindig bennem van az a "de,ha.." érzés
A "parasztos beszéd" legfeljebb tájszólás lehet, ő-zés Szeged könyékén, a nyílt és zárt e erős megkülönböztetése pl Somogyban, az a és á köznyelvitől eltérő ejtése a palóc tájnyelvben. De ezt se nevezzük parasztosnak, ugyanis aki ott nőtt fel és ott tanult, az így fog beszélni. Talán van aki még emlékszik "Buga doktorra " a Kossuth Rádióból.
A te keresztlányod beszédhibás (pösze), egy (vagy több) hang helyett másikat ejt, más hangokat talán torzít (l, r, sz, z ???) A feltűnően mély vagy rekedtes hang lehet a hangképzés hibája, de lehet, hogy alkati sajátosság.
Milyen rendszeresen gyakorolják otthon a logopédiai feladatokat? Érdemi javulás csak akkor várható, ha minden nap 15-20 percet fordítanak erre. És nem csak a legutoljára felírt dolgokat kell átfutni, hanem a megfelelő nyelvügyesítő, és egyéb feladatokat napról napra végigcsinálni.
Az "új hang" tehát amit a gyerek eddig képtelen volt kiejteni csak lassan épül be a beszédbe. Ha már koncentrált figyelemmel képes a kisgyerek pl szabályos l-t ejteni, ezt gyakorolják szótagsorokban (la, le, lá,... al, el, ál...) két magánhangzó között(ala, álá,..)
Rövid majd hosszabb szavak ismétlésével, mondatok ismétlésével, önálló képmegnevezéssel, mondókákban, és csak ezen a szinten, az úgynevezett automatizáláskor lehet és kell a gyerek spontán beszédében is javítani a rosszul ejtett hangot.
Külön gyakorlatok szolgálnak arra, hogy a gyerek megtanulja megkülönböztetni a jól és hibásan ejtett hangot, illetve a hangcserék javításánál megszokja, melyik szóban kell pl. l és melyikben továbbra is j hangot mondania.
Bocs a hosszú magyarázatért. A lényeg: kérd el a logopédiai füzetet és az alapján gyakoroljatok minél többet lehetőleg tükör előtt ülve, hogy a gyerek magát és téged is a tükörben lásson.
Csak kicsit kapcsolódik ide, de szerintem is úgy van, hogy ők nem hallják, hogy rosszul mondják az adott szót. 2 családi "legenda " is van erről (a 2. még annyira nem legenda, mert a lányom még csak 5)
Az első: a párom tesója gyerekkorában kicsit beszédhibás volt és ezzel sokat cukkolták. A kakast pl tatasnak mondta és amikor viccesen visszamondták neki, hogy tatas akkor mondta, hogy az nem tatas hanem tatas, tehát nem hiszem, hogy hallotta, hogy ő is tatast mond.
Ugyan így volt a lányomnál ő az almalevet egy időben almabelé-nek hívta de ha mondtuk neki az almalére mutatva, hogy almabelé ő is ugyan ezt mondta, hogy az nem almabelé hanem almabelé :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!