Van itt olyan szulo, akinek a gyermekenel megallapitottak a megkesett beszedfejlodest?
Az én fiamnak ezt megállapították, aztán egy évig volt atípusos autista, most pedig a kifejező beszéd zavara a diagnózis.
Heti 3 fejlesztést kap az óvodában (logopédia, mozgásfejlesztés, képességfejlesztés) és természetesen speciális nevelési igényű (SNI-s). Emellett részt vesz egy tehetséggondozási programban, mert bár kifejező beszéde hagy kívánnivalót, szókincse 6 évesen 7-8, matematikai készségei 9-10 éves gyerekekével van egy szinten. (mondjuk ezeket nem tudom, hogy számolták, de tény, hogy egyszerű szorzásokat és osztásokat tud csinálni).
A beszédet tényleg későn kezdte. Kevés szava volt, azokat sem sokat használta. Egy időben ha gyerekek közé ment, halandzsázott, mert látta, hogy ők beszélnek, és ő is "beszélni" akart. Sokáig nem értették, ez nagyfokú elzárkózást és agressziót váltott ki nála, ami szavak nélkül ugye visításban, lökdösésben vagy hisztiben (autoagresszió) nyilvánult meg.
Egy idő után kevés szavát "átvitt értelemben" is elkezdte használni, a "leesik" pl. minden lefelé irányuló mozgásra jó volt neki. (nem pont ez, de ilyesmi) A mai napig furcsán használ kifejezéseket, a ragozást nagyon nehezen sajátítja el.
Hallásproblémája nem volt, bár sokat volt náthás - az sem mindegy a hallás-hangképzés szempontjából.
Ahogy fejlődött a szókincse, úgy múlt el az agresszió. Nagyon sokat segített neki, hogy mondókákat tanult. Ha a hallgatósága már megsejtette a mondókát (felismerte a szótöredékekből, a ritumusból) és együtt mondókázott vele, az a megértettség élményét hozta el neki, és szívesebben használta a nyelvet. Ez nagyon fontos volt.
Ma már élményeit, történeteket mesél - néha helytelenül, de érthetően. Újabb és újabb kifejezéseket illeszt be (néha helytelenül) a beszédébe. Bonyolultabb mondatokban elvész, rosszul osztja be a levegőt és mivel belégzéskor is mondaná (bizonytalanul), ezért szaggatott és kusza néha a beszéde, de ha kérjük, hogy ennek álljon neki még egyszer, akkor elmondja megint (sokkal jobb ritmikával, hisz nem menet közben kell kitalálnia). Énekel, tapsol (ebben hibázik).
Minden gyerek más. Érdemes minél hamarabb megkezdeni a logopédiai fejlesztést, elvinni hallásvizsgálatra, ilyesmi.
Az én kisfiam is ez.
A hosszú válaszolótól kérdezném,hogy ezt a sok sok fejlesztést mikor kezdték a kisfiadnál? Ha jól olvasom ő 6 éves. Milyen iskolába fog kerülni így?
Azért kérdezem mert az én gyermekem decemberben lesz 4éves, és az oviban heti egy logopédiai fejlesztés van, de egy az egyben ez jellemző a fiamra amiket te is írtál. Nagyon el vagyok amúgy keseredve, és magamban keresem a hibát hogy ő ilyen lett és fogalmam sincs hogy normális iskolai terhelést fogja e bírni és egyáltalán mi lesz vele :((
Egyébként ő is 2.5 éves korában mondta ki az első szavait, addig semmit, szótagok vagy ismétlés szintjén se. Szórendet, ragokat rendszeresen rosszul használja és ugyanez a levegőbeosztási probléma is van vele.
Ez örök életére jellemző lesz?
Harmadik éve kapja a fejlesztést, első évben nem volt semmi. Nyáron volt 6 éves, most nagycsoportos, mostanában mérik fel őket. Ez még nála nem történt meg (ha jól tudom), mindenesetre a logopédus és a fejlesztőpedagógus is azt kérdezte, hogy hova fog járni iskolába. Ez azért csak jó jel! :)
Bár a városban minden iskola fogad SNI-s gyerekeket. Mindenesetre az SNI-státuszt is felülvizsgálják ebben az évben.
Köszönöm. Hát ez nem hangzik vmi biztatóan :(( Hogy 3 éve ennyi fejlesztésben részesül és ezek vannak amiket írtál:( Az én gyerekem csak egyféle (logopédiai) fejlesztésen vesz részt. Bár most lesz pszichológusi vizsgálat a Nevelési Tanácsadóból, lehet ott majd javasolnak vmit.
Köszönöm hogy válaszoltál!!!
Nekem van egy ismerősöm, egy gyönyörű 5 éves kisfiúval. 3 éves korától hordta mindenféle vizsgálatokra, hogy miért nem beszél. Megkésett beszédfejlődést diagnosztizáltak nála, 1,5 éve jár gyógytornára, de mégsem indult meg nála a beszéd. Most jött egy új gyógytornász, aki végre kimondta, hogy mégiscsak autista.
Szerintem vidd el Pestre az autista központba, ha ott is azt mondják, hogy nem autista, akkor lehetsz benne biztos.
De én úgy tudom, hogy lányoknál nem fordul elő, csak fiúknál.
Én 2 éves korában kezdtem el gyanakodni a kislányomnál, amikor megtorpant a beszédfejlődésében. Annyit lehetett kivenni , hogy 'apa', 'hinta', minden más stabilan halandzsa volt, bár a legnagyobb meggyőződéssel. Mikor rájött, hogy senki sem érti, magába fordult és a szociálisan készságei is megtorpantak. De akkor minenhonnan elküldtek, hogy túl kicsi még, kinőheti.
Aztán 3 évesen nem adta ki a bölcsi az óvodaérettségi papirt, mert se nem beszélt, se szobatiszta nem volt. Akkor már mindenki felkapta a fejét. Elküldtek minket a Tanulási Szakértői Bizottséghoz, és ott SNI-nek nyílvánították, bár nem megkésett beszédfejlődéssel, mert állítólag ők olyan papirt nem adhatnak ki. Utólag már bánom, hogy belementem, mert a papirján nem az volt, ami ténylegesen a baja és lett belőle konfliktus. Akkor mindenestre kapott plusz egy évet a bölcsiben, amikor heti 3X gyógypedagógus és 1X logopédus foglalkozott vele, Jól jött a plusz egy év, hogy felzárkózzon az óvodára. Mi azalatt elvittük maszekban egy alapítványhoz, a BHRG-hez, ahol személyre szóló gyakorlatokat állítanak nekünk össze 8 hetenként, immár 2 éve. (heti 4X csináljuk a gyerekkel a gyakorlatokat, napi 30perc, torna és mondóka együtt speciálisan a bajra szabva). Az életminőségünk látványosan javult: a gyerek szobatiszta lett iszonyú hamar, már a 2.héten mondogatta a mondókákat, és ma már szinte ugyanúgy beszél mint a többiek, de ami a leglátványosabb, hogy barátságos, brátkozik, szociálisan teljesen behozta a lemaradást. Azzal biztatnak, hogy 7 éves korára már nyoma sem marad ennek pár nehéz évnek. Most rendes óvodás, némi lemaradással, de nem feltűnő!
A nem fizetős útat bejárva szintén nem jutottunk volna idáig, sőt rendesen oviba se járhatna, csak kisegítőbe, pont a a tévesen beírt sni kód miatt, szóval vigyázzatok nagyon mit írtok alá, mert segítséget lehet ugyan kapni, de nagyon behatárolhatod vele a gyereked életútját!
Biztos ami biztos alapon, hogy mindenki megnyugodjon, decemberben visszük mi is a gyereket a vadaskert alapítványhoz (a korábban említett autista kp), hogy kivizsgálják, nem autista, autisztiku-e. Szerintem nem, de szeretnék most már erről is papirt.
Nálatok mi a helyzet?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!