Hogyan segítsek neki? hogyan vezessem rá a könnyű tanulásra? Ha eltiltom dolgoktól, akkor sem jobb.
Az, hogy ül a könyv fölött, nem biztosíték arra, hogy tanul is... lehet, hogy csak ábrándozik közben, máshl járnak a gondolatai. A tanulást is meg lehet, meg kellene tanulni.. ezt sajnos leghtöbb iskolában nemtanítják, nem is foglalkoznak vele. Valami rendszerességet kellene az életébe vinni! Amikor hazaér, legyen egy kis pihenőidje, lehetőleg mozgással összekötött, hogy ki tudja szellőztetni az agyát, frissült erővel ülhessen le tanulni. Vegye számba a feladatait! Először mindig az órai jegyzeteket olvassa át, utána a könyvet is vegye elő, olvassa el figyelmesen. Próbáljon a kettő alapján egy felelet vázlatot írni, természetesen már fejből. Ezt vesse össze az órán leírtakkal! Csak ezek után jöhetnek az írásbeli feladatok, lehetőleg könyv használata nélkül, hisz ezek épp a tudás ellenőrzését szolgálják.
Nyelvtanulás: először a szavakat kell megtanulni, ha úgy érzi, tudja, takarjale az idegen nyelvű részt és próbáljaa magyar szavak alapján elmondani azokat. utána fordítva!Ha valami nem megy, vegye át újraaz egészet! Én pl. olyat is csináltam, hogy felírtam egy-egy cetlire a magyar jelentést és húztam sorban 1-1 cetlit..
Biológia: ehhez nem kell más, csak fenék... le kell ülni és megtanulni.. nem szükséges, hogy összefüggéseket találjon, mint pl. a matekban...
Ha tényleg órákat tölt tanulással és nem megy semmire, akkor ott probléma van.
Első körben az a kérdés: Szokott szeret olvasni? Ha nem, akkor azt mondanám, hogy nem tud olvasni. funkcionális analfabéta-különösen, ha több tárgyból áll így. Meg kell tanulnia. Ez lenne a legegyszerűbb és legjobb. bár kicsit késő elkezdeni olvasni tanulni, de ha valamire vinni akarja az életben fontos lenne. Egyébként az ennyi idős gyerekek többsége nem tud olvasni, jól mutatja a Pisa felmérés is, ahol ez a korosztály az utolsó harmadban van. És gondolkodnak, hogy bevezetik, általános iskola után újra olvasás órákat.
Ha tud és szeret is olvasni, akkor valószínűleg ezzel nincs gondja, viszont akkor nem tudja kiválasztani a lényeget az információhalmazból. Ebben segíthetsz neki közös tanulással, kijelölve mi az amit meg kell tanulni.
Az érdektelenség is okozhat ilyet. Egyszerűen unalmasan van tálalva a tanulnivaló. Nekem pl ez volt annakidején a problémám. Törivel vért izzadtam, mert nem tudott érdekelni, úgy meg nem lehet valamit megtanulni, hogy az ember már akkor unja a dolgot, mikor még ki sem nyitotta a könyvet. Én azt találtam ki, hogy kiszíneztem a tananyagot, pl minősítettem a történelmi személyiségeket, helyzeteket, és végiggondoltam, én mit hogyan csináltam volna. Érzelmi alapon sokkal könnyebb megjegyezni valamit, mint puszta magolással. Nem kell komplett történeteket kitalálni, elég egy odabiggyesztett mondat, amitől pl már vicces lesz a dolog. Elsőre megjegyzi :)
Ezt biosszal is meg tudja csinálni, személyesítse meg a szerveket, sejteket, találjon ki valami poént a tananyaghoz, és tíz perc alatt letudja az egészet.
Ülj le vele segíts neki tanulni, bár nem tudom ez a probléma csak most jelentkezett? Korábban nem volt ezzel gond, mert azért pont 17 évesen ezen segíteni kissé megkésett. És igazából mindenkinek más tanulási módszer válik be. Ha esetleg koncentrációs gondok vannak, akkor mindenképp úgy kell tanulnia, hogy lekösse a figyelmét, aláhúzni, kiemelni a szöveget, hangosan visszamondani, mind az aláhúzás, mind a hangos visszamondás plusz cselekvés, ami leköti a figyelmet.
De, ha eddig ezzel nem volt gond, akkor simán csak lusta. És ha más mód nincs, kérdezd ki tőle az anyagot!
Valahogy meg kell neki mutatnod, hogyan tanuljon, illetve megkeresni vele együtt, hogy neki mi a jó megoldás a tanulására.
Az olvasás dolog érdekes. Nálunk is volt középsulis koromban, kb 10 évvel ezelőtt, hogy volt aki alig tudott olvasni, csak azt nem értettem, hogyan jutott el odáig. De a lényeg, az irodalom tanárunk hangosan olvastatott minket. A verselemzést, a regényelemzést, ilyeneket. De amúgy érdekes volt ez, mert eközben derült ki, hogy sokan nem tudnak olvasni, illetve alig. A tanár ebből sokat leszűrt. Meg még ha tudott is jól olvasni, a hangsúlyozásból, a tempóból, sok minden apróságból a tanár sokat le tudott szűrni.
Lehet a tanulás módjával, lehet az olvasással, de lehet ahogy már írták az érdektelenséggel van a baj. Ezt ki kell derítened. Iskolában is érdeklődj a tanároktól, hogy ők mit látnak. Pláne ahol a rossz jegyeket kapja. A tanárral való konzultáció lehet sokat segít. persze mindezt diszkréten, tudjon róla a lány, de nem úgy kell hazamenni a tanártól hogy mert így rossz vagy meg úgy. Hanem leülni komolyan a lánnyal és megbeszélni a problémákat. De nagyon őszintén.
Amúgy az érdektelenséget is megértem. Néha nagyon nehéz rávenni magunkat 17évesen, hogy tanuljunk.
Amit írt feljebb valaki azok nagyon jók. Ha valamihez köti az sokat segít. Vagy kitalál magának egy célt amiért ezt megtanulja. Ha értelmet kap a dolog amit meg kell tanulni, akkor jobban megy.
Te mint szülő is sokat segíthetsz neki. Vele tanulni, kikérdezni, dícsérni ha sikerül valami. Még a 17évesnek is jól esik. A hibákat megbeszélni és hogy miért és hogy mit kéne még. Minden egyes apró sikerért megdícsérni, illetve bíztatni. Lehet ez is segítene.
A saját praktikáidat is elmondhatod neki, ha volt neked iskolás korodban. Próbáljátok ki neki is, hátha beválik nála is.
De csak úgy fogsz rájönni mi a baj, ha leülsz vele. Megbeszélitek, kikérdezed.
Majd írj mi jött be.
Nekem is gondjaim voltak a tanulással, míg logopédushoz kerültem, ahol kiderült, diszlexiás vagyok.....
nem ártana egy nevelési tanácsadó és egy logopédus,mert aki felfogási nehézségekkel küzd a magolás nem megoldás
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!