Iskolás korra behozza a lemaradást?
2 és fél éves kisfiam a mai nappal megkapta az SNI kódot kevert specifikus zavarral.
Most is kap fejlesztést de majd az oviban is fog.
Mik a tapasztalatok, iskolás korra behozza a lemaradást, le lehet szedni a kódot?
Az intézményválasztást erőteljesen befolyásolja sajnos.
Taoasztalatbol mondom: ezt senki sem tudja megmondani neked. Meg akkor sem szoktunk joslatokba bocsatkozni, ha ismerjuk a gyereket, naponta foglalkozunk vele, mert a gyerneki idegrendszer nagyon keplekeny. Igy meg, hogy semmit sem tudni rolatok, plane nem lehet mit mondani.
Jo, hogy kapja a fejleszteseket, foglalkoznak vele az oviban, foglalkozol vele te, es idovel kialakul, merre es hogyan tovabb.
Úgy gondolom, hogy nem, a kódot még jó ideig viselheti. Nekem ez a tapasztalatom.
Illetve nagyon ritka, hogy nem javasolnak halasztást a sulival.
Altalában az óvi még egy plusz évig javasolt.
Aztán ki tudja! A fiam csoportjából 10 nagycsoportosból 6(!) ragad az oviban, köztük ő is.
Ő enyhe Aspergeres. Azt mondták pszi dokik: mehet suliba, de utálni fogja, és sok konfliktusa lehet a tanítókkal. Ezt meg nem akarjuk ugye...
Az óviban heti 4 foglalkozása van, egy héten egyszer külön fejlesztőórára is megy, valamint most kezdi a falmászás sportot heti 1x, segít a koncentráció felesztésében, és erösíti a testet,lelket!
Ezt tapasztalom, így segítem.
Persze ahány ember, annyi féle.
A fiaddal lehet másképpen alakul majd.
Minden jót nektek!
Ennyiből? Senki meg nem mondja.
A kevert specifikus csak annyit jelent, hogy egyszerre több területen mutat megkésettséget. De hogy pontosan miben és milyen mértékben, azt ti tudjátok. A neuropszichológiai vizsgalatban, ha normálisan felvették, le van írva, hogy mely területeken mennyire tér el az átlagtól. Szociálisan, nagymozgasban, finommotorikaban, beszédfejlődésben...hol tart.
Nem mindegy az sem, hogy van-e valamilyen konkrétum a lemaradás mögött. Neurológiai probléma, genetikai eltérés vagy csak izomtónuszavar, ami hátráltatja.
Egyébként nem a kód, hanem az állapota fogja hátráltatni. Ha kód nélkül megy iskolába, de úgy, hogy még nem hozta be a lemaradást és olyan iskolába viszed, ahol ezzel nem tudnak foglalkozni, ugyanúgy kipenderítik. Míg ha olyan iskolába, ahol eleve tudják mi fán terem a problémája, a kóddal előrébb van. Egyből be tudják osztani fejlesztésre, a "helyén kezelik" a problémájával együtt és nem azon vannak, hogy megszabaduljanak tőle, mert rontja a statisztikát.
Egyébként gyerekem "nem hozta be". Van amit sose fog. Mozgásfejlődése sose fogja elérni azt a szintet, de ez mára a legkisebb bajunk. A beszéde iskolakezdésre nem volt tökéletes, másodikban viszont már versmondó versenyre vitték. Szociális megkésettsége mögött autizmus igazolódott. Iq-ja magas annak ellenére, hogy a pedszolgalatnal annó 5 évesen az értelmi fogyaték határára mérték. Kitűnő tanuló többségi, normál tantervű iskolában.
Ezt majd iskola előtt eldöntik egy újabb felméréssel.
Nagy lányomnak a kevert specifikus helyett iskolában iskolai kevertre cserélték. Tehát még nem tudjuk diszkalkulia diszgráfia vagy mindkettő lesz.
Majd 3. Osztályban újabb felmérés.
Második lányom is kevert specifikus.
Mindkettőnek van beszédértési probléma, adhd, nálunk nem fog le kerülni , max átalakulni.
Annyit tennék hozzá a fentiekhez, hogy egy kódot levetetni azért nem olyan egyszerű. Eleve a felülvizsgálattal késnek (mi 2 éve adtuk be a legutolsót), volt, hogy fél évig ültek a határozaton, csak egy pecsét kellett volna rá.
A kódot pedig akkor veszik le, ha gyermekpszichiáter kimondja, hogy megszűnt a probléma. 6-7 évesen pedig nagyon ritkán mondják ki. (Mi egyébként azon ritka emberek közé tartozunk, ahol levették a kódot, de csak felsőben.)
A kevert specifikus zavar egyébként nem egy olyan kód, amivel nem lehet integrálni a gyerekeket. Az más kérdés, hogy az iskolák szeretik inkább lebeszélni a szülőket, hogy ne oda vigyék a gyereket.
Körzetesnek muszáj felvennie. Muszáj nekik, hiába mond bármit az iskolaigazgató. Tudom, hogy szoktak jönni az Alapító okirattal, de az nem írja felül az Oktatási törvényt. Ha a Szakértői Bizottság szerint a gyerek integrálható, akkor fel kell venniük, pont. Ez az sni-kód nem igényel állandó gyógypedagógiai jelenlétet, heti 2 óra fejlesztés szokott lenni kiírva, azt meg az iskola köteles utazó gyógypedagógussal megoldani.
Ha nem a körzetesbe akarod adni, akkor lehetnek problémák, de még ha ovis, akkor lehet, hogy fel is veszik, mert tudják, hogy nem azért akarod oda vinni, mert a másik iskolában nem boldogultak vele.
Én 2 sni-s gyerek édesanyjaként azt szoktam tanácsolni, hogy iskolában már inkább oldják meg magánban a fejlesztést, nem kell kód. Egy ovisnak viszont nagyon sokat számít, hogy nap közben az óvodában jár ki hozzá a fejlesztő, és nem anyukának kell este rángatnia még a gyereket.
Egyébként nekünk is kevert specifikus zavar volt. A fiam oxigénhiánnyal született, nagyon darabos a mozgása (sajnos a mai napig), beszédfogyatéka is volt, és adhd-ja. Azt is mondták, hogy nem fog tudni megtanulni írni, mert nem tudja megfogni a ceruzát. Most 7. osztályos normál, integrált iskolában. Az ovis fejlesztések nagyon sokat segítettek neki. Olyan jó erős hármas tanuló, szerintem lehetne jobb is, de teljesen alulmotivált. Ezt egyrészt okozhatja az is, hogy nem nagy öröme van a tanulásban, nehezen olvas, nehezen ír, másrészt a mostani közoktatási helyzetnek is betudható. A tanárok nem valami motiváltak.
Mi egyébként a város csodaiskolájában kezdtük, egyedül itt volt iskolapszichológus, helyi gyógypedagógus, csodás pedagógiai program és az sem számított, hogy sni-s. Aztán pont emiatt a 18 főből 10 sni-s lett, úgy éreztem magunkat, mint a kisegítő iskolában. A tanítónő is úgy érezte magát, szóval elkezdte szépen kicsinálni azokat a gyerekeket, akikről úgy gondolta, hogy nem oda valók. 1 évig küzdöttem vele, végül úgy döntöttem, elmegyünk. Maradt a körzetes, nagyon nem akartam oda vinni a gyereket, de ez volt a menekülési útvonal. Itt végül nagyon szépen beilleszkedett, az alsó nagyon jó volt. Hát, a felső meg olyan, amilyen, máshol sem sokkal jobb.
Azt mondom nem aggódj, viszont elengedhetetlenül fontos a fejlődéséhez, nálunk brutál sokat valtozott nem bírtam hinni a szememnek a köv után:
A kislányunk borzalmas viselkedesei duhkitöresei voltak 2 emberes és még igy is hulla fardtak voltunk este.
De:
amikor elmentünk 1 hetre a szuleimhez és minden nap a közel lakó uncsitesóival jatszott teljesen megváltozott.
Egesz nap velük volt, igaz bölcsibe is szokott járni, de nem tudom miért ez teljesen mas volt.
Később karácsony után a másik tesomekhoz mentünk,ott is van 2 kisgyerek es velük is ugyanúgy elvolt abszolút semmi negatív nem látszódott rajta.
Kozbe ők a szomszedokkal is jól egyeznek, ott is volt kisgyerek aki átjött, en ennek köszönhetően azt tudom mondani van remény, de nem gondolnánk mennyire -mérhetetlenül- fontos a gyerek közösség (vhogy mas a bölcsi, ovi) amikor ott vagytok masnál,vagy amikor hozzatok jönnek, a jövés-menés uj impulzusok extrém sokat jelentenek.
Van remény csak ezeket amiket írtam tartsd szem előtt.
Az első nap nálunk nehez volt alkalmazkodnia de utánna elvalaszthatatlan volt
Üdv.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!