A gyerekem nem ismeri fel/ nem tudja megkülönböztetni a kiejtett betűket, szerintetek mi lehet az oka?
Gyerekem most 5 éves, és észrevettem, hogyha le vannak írva a szavak, akkor simán rámutat, hogy pl. melyik szó kezdődik "A"-val. De ha kimondom, hogy "autó", akkor teljesen tanácstalan. (Tippel, és 50-50%-ban kb. bejön.) A szólánc játék se megy neki éppen ezért.
Hogyan tudnám fejleszteni, illetve forduljak szakemberhez? Vagy csak idő kérdése, és kialakul majd nála?
Az én lányomnak sem ment még 5 évesen. Néha egy-egy szónál megbeszéltük, hogy mi az első meg az utolsó betű (sokáig nem tudta, aztán nagyjából belejött), meg járt egy évet logopédiára pöszeség miatt. Most már nagyjából megy neki. Az autó mondjuk szerintem nehéz ilyen szempontból a dupla magánhangzóval.
Óvodában egyébként mindenkinek csinálnak komplex logopédiai felmérést, ott szólni fognak, ha valami kezelendő probléma van a fiadnál.
Személyes érintettség okán elég sok tapasztalatom van ebben. De megnyugtatlak, 5 évesen ez teljesen normális! :-)
Amúgy első osztályos "tananyag" a szavak hangokra bontása. Viszont a hang és a betű nem összekeverendő fogalmak! Eleinte még az iskolában is teljesen külön kezelik.
Pl. aludj -
betűi: a, l, u, d, j
hangjai: a, l, u, ggy
(Ezt még pláne nem kell tudnia, csak a példa kedvéért írtam. :-))
Fejleszteni fogják az iskolában is, de játékosan lehet otthon is. Erőltetni viszont semmit sem kell - ha nem megy, majd megtanulja.
Ilyen játék lehet pl. egy bizonyos hanggal kezdődő szavak keresése. Ha az már megy, akkor lehet szűkíteni a fogalmakat (pl. mondj egy gyümölcsöt a-val). De ekkora gyereknél csak addig, amíg meg nem unja - pl. utazás során le lehet ezzel kötni.
Ha nagyon fejleszteni szeretnéd, akkor lehet "hol hallod a hangot" játékot játszani - amire a válasz, hogy a szó elején, közepén vagy végén hallja a megadott hangot.
Pl. "r" hang "keresésére" - ribizli (eleje), körte (közepe), eper (vége)
Ha nem vevő rá a gyerek, akkor a szólánc még biztosan korai.
5 évesen hogy ismerné fel? Ha nem iskolás, majd ha az lesz tudni fogja.
Szólánc? Betűket sem tanulta még..
A kiejtett betűket úgy hívják, hogy hangok, beszédhangok.
Az "autó" szóban két mássalhangzó követi egymást, úgy hangzik, mint egy kettőshangzó (németben az is), ezért nehét kettéválasztani a két hangot.
Egyelőre nem elvárás tőle, hogy hangokra tudja bontani a szavakat.
Sokat mondókázzatok, jó kis ütemes, ritmikus mondókákat, az már maga a szótagolás, ami a beszédhangokra bontást készíti elő. Tapsoljátok, utcán lépjétek le a mondókákat, hintázáskor mondókázzatok, a lengés ütemére énekeljetek.
Bocsánat tök sügér vagyok, két magánhangzót akartam írni természetesen.
A betűket peg persze, hogy meg tudja különböztetni, én is megismerek két egyforma arab írásjelet, más kérdés, hogy nem tudok arabul írni.
Eszter76:
Pont ez a problémám, hogy nem tudja megkülönböztetni, hogy melyik szó mivel kezdődik. Megkérdezem tőle, hogy "aaaaa" alma, vagy "aaaaa" banán, melyik kezdődik "a"-val, és nem tudja. Ha le van írva, simán felismeri, de kimondva valahogy teljes homály...
Viszont a rímeket meg felismeri, sőt ő mond rímelős szavakat. Ha megkérdezem, hogy mi rímel a "ház"-ra, akkor simán rávágja, hogy máz, vagy láz, stb. Sőt sokszor ő maga talál rímpárokat.
Igazából ezért nem értem, hogy akkor hogyhogy nem hallja, hogy az alma, a-val kezdődik-e vagy sem?
5/7
Köszi a kioktató válaszodat, kár, hogy teljesen mást kérdeztem... (Legszívesebben hozzá is tenném még, hogy talán nem ártana pontosan olvasni, az okoskodás helyett...) Fel sem merült bennem, hogy szótagoljak vele!
Hanem, hogy kiejtve a szavakat el tudja dönteni, pl. az autó a-val kezdődik-e, vagy sem. Nem azt várom el, hogy leszótagolja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!