Miért járnak speciális gyermekek általános óvodákba? Miért nincs velük ott gyógypedagógus?
Sem szülő, sem óvónő nem vagyok, valójában életemben nem kapcsolódtam felnőtt fejjel az óvodai rendszerhez, viszont egy óvodával szemben dolgozom mint bolti eladó. Rendszeresen bejár hozzám pár óvónéni, a minap beszélgetésbe elegyedtünk és elmondták, hogy a 27 fős csoportjukból 5 gyerek speciális -van köztük súlyos autista is-, 3 kivizsgálás alatt van. Ez egy teljesen általános óvoda. Rákérdeztem miért nincs náluk gyógypedagógus, azt mondták nem kötelező, hogy legyen.
Az ilyen óvodákban miért nem hirdetnek meg gyógypedagógusoknak állást? Nem tudom miért veszem szívügyre, de engem valamiért nagyon zavar annak a tudata, hogy speciális bánásmódot igénylő gyerekekkel olyan óvónők foglalkoznak akik nem erre vállalkoznak, és nem is biztos, hogy értenek hozzá.
Annyira nem lehet súlyos autista. Csak az óvónők látják annak, mert nem értenek hozzá. Az én fiam ADHD-s. Az óvónők folyamatosan mondogatták, hogy autista. Elvittem kivizsgáltatni, vittem a papírt, hogy nem autista, adhd-s, és hogy ennek megfelelően kéne vele viselkedni, és hívjanak hozzá gyógypedagógust. Eléggé félreállt a szájuk, mert azt remélték, hogy leírják, hogy a gyerekem nem integrálható. Hívtak egyébként gyógypedagógust hozzá, aki heti 2 órában foglalkozott vele, ez szerinted mire elég? Ennek ellenére még egy évig hallgattam, hogy nem értik, hogy miért nem fogadom le, hogy a gyerekem autista. Én meg azt nem értettem meg, hogy ők miért nem fogadják el, hogy nem az.
Pedagógiai asszisztenset egyébként lehetne igényelni az ilyen gyerekek mellé, de sajnos a Klikk nem adja meg, mondván, hogy nincs szakember. Holott másik oldalon meg azt hallom, hogy elvégzik a képzést, és nem találnak állást.
Hivatalosan egyébként 2 sni-s lehetne egy csoportban. De a másik oldalon meg ott van az a rendelet, hogy az összes körzetes gyereket fel kell venni. Innentől kezdve mit tud tenni? Az iskolában már 5-en voltak egy normál integrált osztályban. Ped. asszisztens ott sem volt.
Ennek az a másik következménye, hogy inkább el sem viszik kivizsgáltatni a gyerekeket, mivel aki sni-s, és nem jó a körzetes ovi/suli, hát lesheti, hogy máshova felveszik. Én is mindig azt szoktam itt javasolni, hogy el ne vigyék ilyen vizsgálatra, mert segítséget nem fog kapni, viszont ha leírják, hogy gond van vele, azonnal megszűnt a szabad iskolaválasztás joga.
Nagyon elkeserítő, ahogy működik ez a rendszer. Dehát gondold végig, mennyit keresnek a tanárok, mennyire nem költ az Állam az oktatásra. Még a neurotipikus gyerekekre sem, nemhogy arra, akivel gond van.
Gyógypedagógusból hiány van(nincs, csak nem akarnak 1200as órabért, mikor magánban 10x ennyit kapnak kb), ped. asszisztensből is inkább olyan helyre mennek, ahol eleget fizetnek, pl magángyógyped mellé foglalkozásokat tartani.
Amíg az átlagos gyerekek oktatására sincs pénz, nem lesz az átlagostól eltérő gyerekek oktatására sem.
Jön a kérdés, hogy hova járhatnának, ha nincs más lehetőség, mint egy átlagos óvoda?
Egy 20 ezer fős településen élünk, de nálunk nincs speciális tagozat az oviban. Volt rá hajlam és akarat, hogy nyissanak egyet, de pl én, mint érintett szülő sem írattam volna be a gyerekemet. A lányom autista. Nyugodt természetű, szereti a társaságot, érdeklődik, csak lassabban fejlődik, mint a többiek. Kevesebb vele a gond, mint néhány átlagos gyerekkel. Miért írassam szegregált csoportba, ahol tőle csak súlyosabb esetek vannak, ahol nem tanulhatna semmi újat. A gyerekek szeretik, elfogadták ilyen csendesnek, ő pedig sokat tanul a neurotipikus társaitól.
Az óvónőket, pedagógusokat én is sajnálom, sokkal nagyobb háttértámogatást kellene nekik biztosítani, csak ugye ez nem a sérült/autista gyereket nevelő szülők feladata, hanem az államé.
5 súlyos autista volt a kérdés.
Egyébként nem járnak súlyos autisták normál oviba. Maximum az ovónéni gondolja, hogy a csoportjában vannak ilyen gyerekek, mert nem tudja, hogy az milyen.
Ez a súlyos autista is nevetséges fogalom.. Van elvileg középsúlyos, önállótlan, de nem rendez balhét, visszahúzódó, céltalanul mászkál, vagy ül, repetitív mozgása van és nehezen beszél egy két szót max, még nem szobatiszta ovis korára, simán játszik nyomkodós játékokat vagy nézegeti őket, de foglalkozáson nem vesz részt, együtt nem játszik másokkal, vezetni kell leülni.. vagy van enyhén érintett, aki idegrohamot kap könnyen, olyankor rugdos, harap, menekül, de remekül kifejezi magát teljes mondatokkal, beszélget, társaival játszik, szobatiszta, szépen rajzol és énekel meg csinálja, amit kell.
Kitalálhatod melyiket látná szívesebben az átlagos(meg bármelyik) óvoda.
7-es, sajnos van súlyos autista. Ismerettségi körömben is. 14 éves, nem szobatiszta, nem beszél. De kérdés sem volt, hogy ő szegregált intézménybe megy. Ahol lényegében csak gyermekmegőrzés folyik.
Egyébként van néhány helyen speciális óvoda, iskola, de ahogy az 5 is írta, ott leginkább elkallódnak. Hiába írja az iskola, hogy egyéni tanrend, sajnos ez nem igaz. Több ismerősöm beadta speciális intézménybe az enyhén sérült gyermekét, mert azt ígérték nekik, hogy majd ott képességei szerint fognak foglalkozni a gyerekkel. Ehelyett az lett, hogy nem tanulnak semmit, viszont a sok problémás gyerek együtt teljesen kezelhetetlen. Nincs az a pedagógiai módszer, amellyel kezelni lehetne, hogy összezárnak 10-15 magatartászavaros gyereket. Ezért is erőltetik az integrációt, ami szerintem is jó ötlet. Csak! Azt szokták mondani, hogy ez akkor működik, ha a problémás gyerekek száma nem több, mint 10 %. Ami egy 20 fős osztályban 2 gyerek. Láttatok mostanában olyan osztályt, ahol 2 a problémás gyerekek száma? Ahova az én gyerekeim járnak integrált osztályba a gyerekek fele problémás. Igaz, hogy némelyiknél ott van bőven a nevelési hiba is, nem feltétlenül sni-sek, de mindkét gyerekem osztálya leginkább egy diliházhoz hasonlít. Csak az én gyerekem ki van vizsgálva, a többi meg nem. De azért, mert én foglalkoztam vele, és elvittem kivizsgáltatni, ezért az enyémet küldjük szegregáltba, ahol 8. év végére jó ha írni-olvasni megtanulnak? Onnantól kezdve, amíg él, én tarthatom el, pedig van esze tanulni. Akkor szerintem hagyjuk, sajnálom nagyon a pedagógusokat, de neki is joga van a közoktatáshoz. Hogy a rendszer ilyen ebben az országban nem az én hibám, és nem is a gyerekemé.
Persze, teljesen egyetértek az egésszel, ugyanis mi most jönnénk el alapítványiból, ahol 3 autit enyhén érintett autit is lehetetlen kezelni, nem hogy többet, rengeteg az inger és az enyém is kikészül, most otthon tanul, körzetesben ezerszer jobb volt. És igen, az osztálya fele problémás volt, de nem mind szocializációs zavarral, hanem volt tikkelő, diszes, laktózérzékeny, cukros, adhds, enyhe ért fogy, beszédproblémás, mozgászavaros. 31 gyerekből a fele volt átlagos kb, de ezerszer nagyobb rend van, mint 3 enyhe auti közt alapítványi suliban(ahol valóban nincs képesség szerinti foglalkozás, csak a gyengéket húzzák fel átlag közelire.. ).
Súlyos biztos van dühöngő önállótlan auti is, az lehet a legnehezebb eset, de szerintem az enyémmel nehezebb boldogulni, mint egy passzív középsúlyossal, hiába van enyhének nevezve, mikor dühös akkor dühroham, és mivel okos, nagyon könnyen jön a düh és kétségbeesés.
Egyébként az enyémnél már az sem megy, ha csak egy gyerek viselkedésproblémás rajta kívül, akkor kettesben is lehetetlen. Sikerült összeakadnia egy hergelős gyerekkel(akinek a szülei frissenváltak és kicsit nehezebb vele, btmmn lett), na onnantól teljes káosz.
Szerintem akkor menne, ha egyedül lenne viselkedésproblémás kisebb, 15 fő körüli osztályban..
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!