Ovis foglalkozáson milyen sorrendben legyenek a feladatok?
Össze kell raknom egy foglalkozástervet, de nincs meg a megfelelő háttértudásom. Három feladatot kéne beletennem:
- egy zenés, mozgásos feladat
- egy lassabb mozgásos feladat
- egy kevés mozgást igénylő feladat
Ezek milyen sorrendben legyenek? A mozgás a foglalkozás elején vagy végén legyen? Lehet egyáltalán ilyen vegyes foglalkozást csinálni?
Ahogy az első válaszoló írja!
Nem tudom, mi a konkrét célod, de egy bemelegítés, ráhangolódás után olyan feladat legyen, amihez a legnagyobb figyelem kell részükről. Utána jöhetnek a kevesebb figymet igénylők, majd az önfeledt, mozgásos játék, magáért a játék öröméért.
Mivel konkrétan nem tudom, hogy milyen feladatokat takar amit írtál, így ez alapján a kevés, lassú majd zenés mozgást tenném egymás után.
Köszönöm a válaszokat!
Ha a foglalkozás témája a térbeli tájékozódás fejlesztése, akkor hogy lehetne a legjobban felkelteni a gyerekek érdeklődését (4-5 éves korosztály)? Egy már ismert mondóka elmondása alkalmas lehet erre? Ha igen, és a gyerekek már ismerik a mondókát, elég bevezetésnek egy alkalommal elmondani, vagy többször kell?
Bocsánat, tényleg elég tájékozatlan vagyok, gyógypedagógusnak tanulok, de még semmi konkrét módszertant nem tanultunk, 2020-ban átvariálták, hogy melyik félévben milyen tárgyak ajánlottak, és az egyik oktatónk nem veszi figyelembe, hogy még nincs meg a kellő alapunk, ami az eddigi évfolyamoknak megvolt.
Sajnos ovisokhoz én sem tanultam módszertant.
Ha ismert a mondóka, akkor sem elég egyszer elmondani (szerintem). Ha rövid, akkor kétszer-háromszor is mehet. Ha van hozzá mozgás (akár te is kitalálhatsz hozzá) az szuper.
YouTube-on vannak fent ovis foglalkozások (tesis-énekes), azokból is meríthetsz ötleteket 😊
Köszönöm a választ! :)
Egy aranyos, kb. fél perces könnyű ujjtornát találtam, azért döntöttem emellett, mert valamennyire kapcsolódik a foglalkozás témájához, és nagyon jól előkészíthető vele a nyugis feladat. Azért még keresgélek egy kicsit, hátha lesz jobb, még nem vagyok ezzel teljesen megelégedve.
"Ha a foglalkozás témája a térbeli tájékozódás fejlesztése, akkor hogy lehetne a legjobban felkelteni a gyerekek érdeklődését (4-5 éves korosztály)?"
Játékpéldák, ezeket lehet variálni, rögtönözhetsz is ötleteket, variációkat ezek nyomán:
1)
Először is, ehhez a terepet meg kell tisztítani, és jobb, ha jelen van egy másik felnőtt (ovpedes, gyógypedes, pedasszisztens), aki az épp sorra kerülő gyermek közelében vigyázza őt.
3 éves kortól lehet játszani, bekötöd az éppen sorra kerülő gyermek szemét, akár lassan megforgathatod a testét ezután -mint az "erre csörög a dió" játékban-, majd te keresel egy véletlenszerű helyet a csoportszoba szélén / sarkában. Mondókázol, vagy énekelsz a gyermeknek onnan, a cél, hogy a gyermek odataláljon hozzád, puszta hang alapján.
4-5 éves kortól lehet nehezíteni is: egyenes szalagot kiteszel a gyermek és közéd, és cél, hogy minél egyenesebb úton találjon el hozzád (persze a gyermek tudtára adod előzőleg, hogy előbb füleljen, aztán a legröbidebb úton találjon el hozzád). A végén megöleled gyengéden és megdícséred. Ez a nehezebb változat 3 éveseknek még általában nem megy, idősebb ovisoknak többnyire igen. A szalag csak azért kell, hogy megkönnyítse számodra a megfigyelést, mennyire tér el attól.
2)
5-6 éveseknek más akár finommotorikai térbeli tájékozódást fejlesztő gyakorlatokat is adhatsz, pl színezők, megdícsérve a gyermeket, ha alapvetően területen belül színezett, nem kilógva (kisebbek is színezhetnek, de 5 éves kor alatt NEM elvárás, hogy ne lógjon ki a színezés). Vagy pl finommotorikára előre adott egyszerű figura sablon másik színnel húzzon ki a gyermek, azaz kövesse a körvonalát. Megdícséred, ahol jól követte, a többi részre meg rámutatsz neki, hogy "ott kilóg, de már egyre ügyesebb vagy! :)"
3)
Erre csörög a dió - hasonló, közismert. Ha nem ismered, ld az interneten.
4)
4-5 éveseknek:
A terem végén elhelyezel egy labdát, a gyerekeknek pókjárásban oda kell találni, úgy, hogy csak hátrafelé nézhetnek.
3 éveseknek a pókjárás általában még nehéz, ők négykézláb csinálhatják.
5)
Fogócska.
6)
Bújócska.
7)
Doboz játék. Egyik végén nyitott dobozba kavicsot teszel, a doboz 2-3 méter széles legyen, -ha elhelyezése szempontjából nézzük- vízszintesen. A doboz egyetlen nyitott oldala a gyerekek többsége felé nézzen, a doboz túloldalán meg vágj ki egy akkora lyukat, amin éppen befér egy nagyobb ovis keze, és a sorra kerülő gyermek ott bedugja a pracliját. Ha közeledik a keze a kavicshoz, akkor a többi gyermek, aki látja a másik oldalról, monhatja, hogy "meleg", ha távolodik, akkor hogy "hideg".
Lehet variálni más apró tárgyakkal, a taktilis (tapintási) inger fejlesztésére is, tehát pusztán tapintás útján kitalálni, mit fogott meg.
Kifejezetten taktilis (tapintási) feladat pedig a klasszikus kendős játék: az asztalra titokban különféle (biztonságos, és a gyerekek számára tapintásról felismerhető) tárgyakat teszel, letakarod kendővel, nekik meg kell fogni egy tárgyat a kendő alatt, és mielőtt kihúzza a kendő alól, kitalálnia, mit fogott meg.
8)
Az előzőhöz (hideg-meleg) hasoló, azonban nagyobb térben zajló hideg-meleg játék:
A gyerekek elrejtenek egy apró tárgyat a teremben, a sorra kerülő gyermeknek meg ki kell találnia, hol van. Csak a többi gyermek ismeri a rejtekhelyet, ennek mentén "hideg" szót kiáltanak, ha távolodik a kereső gyermek a tárgytól és "meleg" szót, ha közeledik.
9)
Nehezített terep, inkább 4 éves kortól. Akadályokat helyezel egy a szobában -nem balesetveszélyes módon!-, úgy, mint pl plüssjátékokat, vagy egyéb puha dolgokat. Két oldalról szalagokat kanyarítasz, amelyek utat jelképeznek. Az úton végig kell mennie a gyermekeknek egyenként úgy, hogy a puha tárgyakat ki kell kerülniük és nem szabad az akadálytárgyakhoz érniük, sem a szalagokhoz. Aki hozzáér valamelyikhez, elölről kezdi.
10)
Egyensúlyérzék, térbeli tájékozódás. Kifejezetten 4 éves kortól, tornateremben: padonjárás. Első körben csak végigmenni egy tornapadon. (A hosszúkásra gondolok, ha értesz, ami másfél-két méteres.) Ha mindenki megtette, nehezítésképp egy másik paddal variálsz, pl annak az egyik végét odailleszted az előzőhöz, de a 2. pad túlvégét megemeled, biztonságos módon megtámasztva, és lehetőleg enyhe lejtéssel (10-20 fokos szögben EMELNI). További nehezítés: az első pad elé kb 45 fokban ELFORDÍTVA (nem megemelve) egy harmadik padot tenni, később 90 fokban forgatod el. Ezeken már nehezbb végigmenni.
Hirtelen ezek jutottak eszembe most.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!