Óvodapedagógusok! Reggel hány órától délután meddig szoktatok az óvodában maradni? Kinél mennyi a napi átlag? Papírmunka/adminisztráció mennyi időt vesz el a napjaitokból és mikor végzitek el?
hivatalosan 6.5 órában vagyunk, erre jön rá a plusz 2 óra, heti négy alkalommal, hogy kijöjjön az összesen 40 óra a héten (pénteken csak 6)
Ezt általában letöltjük, értekezlet, vásárlás, készülés, tervezés, naplóírás, dekorálás, továbbképzés, belső műhely, bábműsorra készülés, megbeszélés a közvetlen kollegákkal-stb
Vannak pályára nem való óvodapedagógusok ez tény. Az egyházi fenntartású óvodák és a vidéki óvodák általában a kakukktojások.
De szerintem nem szabad általánosítani!! Nálunk pl nagyon magas a követelmény és elvárás, mint intézmény, mint a szülők részéről.
9-es, szeretettel meghívlak az én ovimba, kérlek tölts el velünk 1 hetet. Minden nap csak annyit kell benn töltened, mint én, csak annyit kell a gyerekekkel foglalkoznod, másnapra felkészülnöd, adminisztrálnod, mint nekem. A hétbe beletartozik a szombat, vasárnap is, amikorra a maradék adminisztrációt hazaviszed, valamint beletartozik az is, hogy a hajnal 4-kor, vagy éjszaka 11-kor érkező szülői megkeresésre válaszolj ( pl. hová tűnt a kék hajgumi?)
Az 1 hét után meghívlak egy kávéra és elbeszélgetünk.
Amúgy az óvodapedagógusoknak diplomájuk van, ami feltételezi az írás, olvasás tudást. Te ritka pocsék helyen lakhatsz és ritka gyökér ember lehetsz.
Érdemes bárkinek -ovpedeseknek is- megtekintenie az alábbi előadást, az ELSŐ 12 PERCBŐL kiderül, hogy igen magas nívót, értéket képvisel az óvodpeagógus szakma Magyarországon!
(Az első percben utal egy vallásos idézetre, ne értéstek félre, semmi több vallásos utalás nincs az előadásban!)
Az előadó számos pedagógiai irányban tapasztalatot szerzett művészettörténész. Majd eljut az óvodapedagógiához...
Döbbenetes, érdemes legalább a 12.percig meghallgatni bárkinek...:
#15 -nek: üdv, én egyébként a #14-et írtam, csak kiegészítem kicsit az amúgy reális felsorolásodat: hétvégi kötelező továbbképzések, majd pedig 2 év múlva megvédeni ismét a diplomát, ami akkora aljas elvárás, hogy sehol a világon nem kell meglevő diplomát még egyszer megvédeni, csak Magyarországon, mégpedig az óvodapedagógusoknak. Máskülönben felfüggesztik az óvodapedagógus diplomáját!
(A pedagógushiány miatt egyébként a Kormány már engedi középfokú végzettséggel is az óvodapedagógusi állásban való elhelyezkedést, rontva a színvonalat... Pedig 2000-2020 között kizárólag diplomával lehetett csak óvodapedagógusi munkát végezni.)
Ehhez jön hozzá az ősszel kötelező érvénnyel a Kormány által bevezetett pedagógus státusztörvény (jó olvasást kívánok, már azoknak, akik szeretit a horror történeteket, habár ez sajnos igaz történet)...
És akkor a fizetésemelés még mindig bizonytalan, így 2024 januárjában, állítólag a Kormány csak ígérgeti.
A 440ezer FT brutto az kb 305ezer FT netto, ami jelenleg jár (juttatások nem járnak), és kérdéses, hogy emelik-e végre tovább, vagy csak ígérgetés folyik-e...
A 2022-es hiperinfláció alatt -megjegyzem- csupán 200ezer FT (KETTŐSZÁZ-EZER!!) volt pedagógusok havi bére! Jelenleg pedig kb ugyanazok az élelemiszer-árak és más alapvető árak jellemzőek Mo-on.
Óvodában dolgozó pedagógusok elmondása szerint átlagosan 9 óra a napi munkaidő (rengeteg a papírmunka, emiatt a 6 és fél óra gyerekcsoporttal való munkát követi még otthoni kötelező munka), és ha hozzászámítjuk, hogy olykor ki nem fizetett túlórák is vannak, na meg a hétvégi továbbképzéseket,
akkor
az óvodai dajkák ÓRABÉRÉVEL szinte megegyező a DIPLOMÁS(!) óvodapedagógusok órabére... Micsoda aránytalanság! De még ha legalább nem éhbér volna mindkettő...
Ezen kívül pl a bérek miatt egyre kevesebb óvodapedagógus dolgozik óvodákban, így már az is szerencse, ha egy 25-30 gyermeket számmláló csoportra jut legalább egy óvodapedagógus, holott (napi csúcsidőben) két óvodapedagógussal is igen nagy pszichés teherbírást kíván a munka! (2019-ig többnyire meg volt a két fő ovped-s csoportonként országszerte.)
Egy óvodapedgógus kb tíz témakörben fejleszti az óvodásokat (matek vonatkozások, irodalom(vers-mese-mondóka), testnevelés, satbbi), ezeket egymással összehangolva, EGYMÁSBA ÁGYAZVA (amihez érzék kell sé rögtönzés is, a szamai elvek keretein belül, pl macival játsz ik a gyermek, akkor lehet pl macis verset "beúsztatni", macis körjátékkal és/vagy késimunkával pl gyurma, papírhajtogatás stb azaz irodalom+testnevelés+"rajz"), ütemtervek mentén kb felerészt rögtönözve végzi el, ami egy tanár számára meglehetős kihívást jelentene, tehát nehezebb a feladatuk, mint a tnároknak!
Nem beszélve, hogy az óvodai fejlesztés NEM direkt módszerű, mint a sulikban! A sulikban csupán egy merev tantervet ledarál a tanár direktben és kész... Míg óvodában a gyermekek személyére is szabva kövzetett (indirekt) fejlesztő módszerrel ráérezve muszáj fejleszteni az óvodásokat, máskülönben több kárt okoznánk nekik, mint előnyt...
Továbbá nevelés (és részben gondozó) feladatkörök is hárulnak a diplomás óvodapedagógusokra. Ami iskolákban ne mjellemző, mint tudjuk. Sulikban nem igazén zajlik nevelés, csak óraadás... (Hacsak nem alternatív iskolák pl Waldorf, ami kb száz iskolából csupán egy iskola....)
Sőt, a tanítókhoz képest is nehezebb munka, mivel óvodában nincs betanult, vagy sablon szerint végzett munka, mint az iskolákban, a NAT (Nemzeti AlapTanterv) mentén. Hanem óvodában személyre is kell szabni a fejlesztést (differenciálás), és csoportra szintén, amely állandóan, dinamikusan változó-fejlődő képet mutat, és szinte hetente kell a gyermekek aktuális éréséhez igazítani, összehangolni, és nagyrészt rögtönözi, pszichés ráérzéssel! (Ovis korban sokkal gyorsabb az érés, mint kb 7 éves kortól!)
Ezen felül az óvodapedagógusoknak olyan szintű gyermekpszichológiai érzékkel (és NEM kifejezetten elméleti tudással) kell rendelkeznie, hogy egyfelől egy rakat óvodás között a harmóniát elő kell segítenie (pl kibékítések, magyarázattal egy pici gyerek számára, aki utóbbinak még alig van élettapaszttalata, önkontrollja), minden egyes ovis nyűgével-bajával egyenként is törődni kell (taknyos nózit törölgetni, bíztatni, bátorítani, megvígasztalni, dícsérni, stb), sőt, a dajkáknak sokszor be kell segíteni öltöztetni-vetkőztetni a gyerekeket udvarra menetel előtt, valamint kakis popsit törölni is.
Ehez képest már a kisiskolások is megülnek a helyükön nagyjából, 45 percig. Tessék ezt is figyelembevenni, összehasonlításoknál, mennyire nehezebb óvodaásokat nevelni és fejleszteni...
Mindkezt éhbérért, pedagógus diplomáért cserébe, Magyarországon... Lehet örülni a szakmunkásoknak, akik jóval kevesebb tanulssal átlag nyolcszoros kezdő órabérért dolgoznak Magyarországon... Sőt, a segédmunkák órabére szinte azonos a pedagógus órabérrel, 2023 decemberében... És még ha esetleg tényleg emelik is most januárra a pedag fizut (avval az ígért KEVÉSSEL), még mindig ott se volnánk, mint a 2022 februárja óta beindult hiperinfláció előtti állapotok... Magyarán abszolut értékben még csökkentették is a pedag fizetést, nemhogy emeléték volna éhbér fölé... Plusz a pedagógusok nyakába akasztott egy brutál törvényta Kormány: a pedagógus státusztörvényt is...
#16 vagyok, az első bekezdésemet annyival pontosítom, hogy minden pedagógus gyakornoknak (azaz kezdőnek) kell kév év múlva ismét vizsgáznia csak azért, hogy diplomáját megtarthassa.
És pár év óta Mo-on nincs béremelés a pedagógusok számára a ledolgozott évek száma okán sem, évtizedek múltán sem! Alig 1-2 tényező által emelnek valami 5%-ot legfeljebb (pl akadémiai tagság miatt, stb, ami, valljuk be, igencska keveseket érint).
#18 és akkor ki fejleszti majd a gyerkeket?? Majd te is sipákolni fogsz (és akkor már joggal!!), mint kb 15-20 év óta a folyamatosan zajló pedagógus töntetéseken a szülők IS, hogy már nincs földrajztanáruk, se töri tanáruk, se matek tanáruk... Ahol meg van, ott meg pl biosztanár és tesi tanár nincs, példának okáért...
Köszönjük a fantasztikus tanácsod, #18-as, tanulni sok-sok évet diplomáért, hogy aztán gyárban dolgozzon az ember, csak mert azt nagyjából megfizetik az országban...
És akkor még empátiád sincs, mi lesz a gyermekekkel, pedagógusok nékül...
Látod, erre megy ki a Kormány programja, butítani a népet, hiszen az intellektuell szakmákat nem fizetik meg, így azért egyre kevesebben mennek főiskolára, egyetemre.
Így "termeli ki" az empátia hiányos, összefüggésekben gondolkodni nem tudókat, mint te vagy. "Remek" irány... Kíváncsi vagyok, lesz-e egyáltalán gyermekmegőrzés óvodások számára... Az ovisokból utcagyerek lesz?? Vagy anyuka otthonmarad és nem lesz elég fizetése a legtöbb családnak, hogy éhenhaljanak az ovisokkal együtt?? Ugyanis errefele tendál a világ Magyarországon... Sajnos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!