Miért dobál a 2,5 éves kislányom?
Kb. 2-3 honapja kezdte, szerencsere nem nagy dolgokat, nem bant senkit.
Ha valami kieesik a tanyerjabol, eldobja. Egy szem rizs, borso, kis darab husi... Mondjuk neki, hogy nem szep dolog, es kapott egy kicsi kukat is az asztalra, hogy abba tegye. Ez vagy 2 hetig mukodott.
Lemorzsolodo gyurmadatabokat is eldobalja.
Pluss allatokat.
Hazi keszsegfejleszto jatekokhoz gyujtottem kupakokat neki, ujabban azokat is dobalja. Utana osszeszedi, es megint szetdobalja.
Udvaron a kavicsokat, foldet.
Csak ugy dobolgat, nem celoz szandekosan senkire. Mindig elmondjuk neki, hogy miert ne csinalja, de nem jutunk elorebb...
Egyfelől dackorszak miatt.
Másfelől -és még most jelzem, kb 2 éves kortól egyre több játékmód jellemző, csak hát mindig akad egy aktuálisan domináns típus-, a 2, 2 és fél évesek játéka még részben ún. gyakorló játék (ez a típus a kisbabáknál még domináns és szinte kizáró jellegű). A gyakorló játék lényege a funkciógyakorlás (spontán "játékból"), pl dobálás, vagy pl építés-rombolás.
Hagyni kell, persze értelmes keretek között, mert ez is az érés része.
Egy távoli kolléga javaslatai dackorszak idejére (is), ha már értelmes keretek közé "szorítás" :
"Hogyan tudunk optimálisan hozzáállni a dackorszakban (1-3 éves kor között, változó, ki mikor eközött) levő gyermekhez? Lássuk:
ha lényegtelen dolgokat nem tiltunk meg;
vagy úgy fogalmazunk, hogy a tiltás el is hagyható, például: "Tedd le a fényképezőgépet!" (Azt mondjuk, hogy mit csináljon, ne azt, hogy mit ne!);
ha egy figyelmeztető mondattal lehetőséget adok, hogy a gyermek presztízsveszteség nélkül visszavonuljon. Önállóan, maga válassza az elvárt, helyes cselekvést. Például: "Az a papa tolla!";
ha a szülő a tiltás, elvárás megfogalmazásakor nem saját akaratát, hatalmát állítja szembe, hanem arról beszél, hogy miért nem engedheti meg a gyereknek ezt vagy azt;
nem szabad annak előfordulnia, hogy a szülő naponta szemrehányásokkal árassza el a gyereket, de közben hagyja, hogy a gyerek tovább csinálja a tiltott dolgot;
ha a szülői következetesség megértéssel, belátással párosul, s emellett a gyermek megfelelő önállósághoz jut abban, amiben lehet, a szembeszállás gyengül, helyébe együttműködés lép.
(Ellenkező esetben a dackorszak tartóssá válhat, vagy egyre nagyobb erővel vissza-visszatér.)
Utasításokat ne általánosságban adjunk (például ne rosszalkodj), hanem fogalmazzuk meg, mit várunk.
A személyes példa a legösztönzőbb hatású.
Legyünk következetesek abban, amit kívánunk tőle.
Bármennyire kicsi a gyermek, mindig ismerjük be, ha hibáztunk."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!