Hogyan játszak nagy ovissal fejlesztve, hogy ne legyek ideges mikor "vergődik"?
Koncentraciofejlesztest ir ki neki a szakszolgálat, de mivel az ovodai fejlesztes nagy nulla, itthon kell gyakorolni vele. Az egy dolog hogy munka után este 6-8 között en sem vagyok toppon, de amit leművel a gyakorlások alatt, kiborito.a rajzolása teljesen le van maradva a korosztalyatol, hiába tud olloval vágni, tűbe cernat befűzni, hiaba jo a finommotorika.
Eleve ugye azt is gyakoroljuk ezzel, hogy ülve maradni, odafigyelni, kitartani.
Egyik játek pl a matricas fuzetekbol, ellentétek.
Magas fa, rajzolj mellé alacsony fát, sok gyöngy, rajzolj mellé kevés gyöngyöt, rövid cerna, rajzolj hosszut, srtb. Itt még együttműködő, addig, mig pl kövér mellé vekony embert nem kell ranzolni, vagy kör mellé oválisat. Itt már kezdődik hogy nem marad ülve az asztalnál, visszahivom, csalogatom, biztatom, fegyelmezem.
Kövi feladat pl tedd nagyság szerint sorba, (kivágtam a képeket)kis haromszög, közepes, nagy, ugyanezt négyzettel, körrel, 5 db egy sor, nehezen érti a sorrendet, de kapizsgálja, de közben icereg ficereg, sereg forog mint aki be van sozva, kinszenvedve csinálja. Nagynehezen megizzadva sorbatettük.
Ezek után pihenésnek nem iranyitott jatekot adtam neki, hanem rajzoljon egy nagy kört es belülre rajzoljon bármit, mi legyen belőle, talán egy szellem, talán autout? Majd vágd ki es kiragasztjuk. Eleinte passziv, ráfekszik a körre, idiotan nevet kinnal, direkt leejti a ceruzát, összeveszünk, elsirja magát mert azt mondtam akkor en rajzolom meg es belerajzoltam, ujat kezdünk megnyugszunk.
megszemèlyesiteni nem akarja, nem lesz szeme, ezt közli, es csak csikokat csinál, hogy az rács es börtön lesz, mondtam neki, hát köszi egy börtönt ragasztunk majd ki a falra csodás, erre azt mondta örömmel, hogy akkor zebra lesz, nem mozdulhat el. (Ehhez pszichologus sem kell hogy levágjam hogy börtönnek meg nem elmozdulhato "zebranak" érzi velem magát)
Összegezve: 3 rém egyszerű ülős játékfeladat "vértizzadva", kinnal, sirással, beleőszülve megy csak, aminek a végén kiragasztjuk a falra a zebrát ami nem mozdulhat el, a szavai szerint.
Es megsugom a szakszolgalat szerint ajanlott szakirodalom pl testsémafejlesztés is, finommotorikai gyerekoktato könyvek kb tizbillio jatekot tartalmaznak, csak a vizsgálaton kb 30 feladatot néznek 2 ora alatt.(ilyen egyszerűket pl párkeresős jatek).
Napi 15-20 jatekot kene jatszani vele, mi meg 3-al szetkinlodjuk az agyunkat.
Tornázos, testsémafejlesztős, finommotorikus, verstanulos területek, hogy osszam be az estéket hogy fejlodjon haladjunk, jol erezzuk magunkat, maradjon ülve, pozitiv élmény legyen belole kulonben megutáltatom vele csak előre az iskolat is?
Amit nem írsz, hogy hány éves a gyerek?
iskolás lesz szeptembertöl?
Ezeket amiket írsz nem árt iskola elött csinálgatni, de ezeket az elsö osztályban kell megtanulnia. Lányom elsö osztályában egy rakat gyerek rohangált körbe még év elején, év végére már senki...
Ami fontos, hogy a nagy-kicsit, sokat-keveset megtudja külömböztetni a többi igazából tök mindegy.
2 óra vizsgálat nagyon durva. Nekünk az iskola csinál felmérést ott 3 óra vizsgálat van(10 gyerek-2 tanár), de a 3 óra alatt van sport(átöltözéssel),és reggeli is kb 2-3 feladatlap van a többi játék.
Szerintem ne eröltessed, napi 1 feladatot csináljatok, amikor hétvégén van idö akkor probálkozzál vele többet. Te legyél iszonyat lelekes.
Elgondolkodtató, ha a gyereknek szüksége van rád, hogy esetleg 4-kor haza hozzad midnen nap.
Pl nekem a lányaim mindig 3-ig voltak oviban és iskolában, utánna sok külön óra. De mikor a kicsinek nehézségei lettek a házifeladatban, akkor mind a munkám, mind a délutáni programokat úgy csináltam ,hogy 2-kor elhozom öket és utánna házi, és csak utánna külön óra....
Vekerdy szerint a gyerek legyen sok órát a szabadban es rohangáljon, játszon, attól fejlődik a legjobban....
Sztem a szülő mindig rossz "korrepetítor" vagy segítő, es persze türelmetlen...
Sokkal játekosabban kéne sztem csinálnotok, mert ez a kettőtök kapcsolatának nem fog jót tenni...
Mi volt az slapgond a gyerekkel?
Ez nem az én elvárásom, hanem a szakszolgálaté.
A 2 ora felülvizsgálat alatt a 20-30 feladatra azt mondták, egy ÀTLAGOS 5 èves meg tudja csinálni. Az èn gyerekem persze otthagyott jo pár feladatot, ill összecsapja, kiértékelése :összteljesitménye alacsony-átlagos.
Szoval otthon egy 5 évessel 2 ora alatt szerintem legalabb 10-15 feladatot meg tud csinalni egy szülő (rém egyszerű, rövid jatekokat értek " feladat"alatt)
Mi meg "sirunk" 3-on!!
Korelőzmények:
Enyhe magzati oxigénhianyos állapot
Babaként C tartás
Féloldalas kúszás
18-33 (azaz 13 honapon át megnémult a bölcsibe kerülési sokkto)(18 honaposan már 15 szava volt, megnémult es a bolcsi végére kezdett beszélni ujra-oviban logopedust kap, beszéddel az alacsony szokincsen kivul egyeb problema nincs)
Oviban hiperaktivitás, figyelemzavar, alacsony szintű mozgáskoordinácio (neha csetlik botlik)jellemzi. Nem tud sokáig helyben maradni, rohangál, szétszort.
Kap az oviban vmi egyeni szenzonmotoros koncentraciofejlesztest is de azzal tartunk itt lassan 2 év mulva hogy 3 feladatra nem képes.
Szeptembertől lesz nagycsoportos, van egy évem kikupálni hogy engedjék majd suliba.
Lanyomnak volt egy oszttarsa, az 6.osztalyig nem szolalt meg óran tanárral.... aztan egyszer csak elmult.
Fiam beszedben maradt el+szobatisztasag, 4 eves koraig egy szot se mondott de vhogy ereztem hogy semmi gond, nem is vittem sehova, ne kinozzak. Par honap mulva mindent mondott es 50ig szamolt siman.
Minden gyerek mas, mas tempoban fejlodik.
Lehet a fiad nem lesz agysebesz vagy atomkutato, hagyd jatszani, elni, fejlodni a maga tempojaban sok szabadteri jatekkal, többet ér.
Nem kell mindenkit skatulyaba zarni, hogy ilyennek kell lennie, szeresd, olyannak amilyen, boldogabb lesz ővis te is!
"az ovodai fejlesztes nagy nulla, itthon kell gyakorolni vele. Az egy dolog hogy munka után este 6-8 között en sem vagyok toppon, de amit leművel a gyakorlások alatt, kiborito.a rajzolása teljesen le van maradva a korosztalyatol"
Leművel? Ne haragudj meg, fogalmazásod hagy némi kívánnivalót (és nem az elírás a gond, nem az ékezet hiánya-megléte a gond), avval meg nem vagy tisztában, hogyan fejlesztenek az óvodákban, mit szabad és mit nem fejleszteni. Mégis (alaptalanul) megítéled az óvodát...
Kezdjük ott, hogy rajztechnikát nem fejlesztünk 7 éves kor alatt, mert szigorúan tilos(!), és egyetlen gyerek sincs lemaradva rajztudásban, legalábbis 5 (6) éves korig biztosan nem.
Nem szabad technikailag fejleszteni 7 év alattiakat, mivel élményeit fejezi ki benne, az életkori sajátosságai szerint ("intellektuális realizmus"féle megnyilvánulásuk, hadd ne soroljam).
Magyarán az óvodásrajz olyan tükörkép, mint a grafológusnak a felnőttek (és tinik) írása.
Ha fejlesztenék "szépírásra" a felnőttet, nem derülne ki írásból se a személyisége, se az egyénisége - és ez a kisebb gond volna.
Nagy gond az volna, ha az óvodást fejlesztené bárki is technikailag rajzolásra.
Komoly kárt okozna az ovisban a spontán önkifejezése terén, amely az egyik kulcs ahhoz, hogy tanulja a világot!!
Emellett pedig spontán, szabad játék a 7 év alatti gyermekek legfejlesztőbb tevékenysége, még az Óvodai Nevelési Országos Alapprogram szerint, tehát a szakma szerint is.
(Ettől még HA INDOKOLT, lehet elvárni korai fejlesztést kiegészítésként a kisgyerekek KIS HÁNYADÁNÁL, de valamit nagyon félreértettél a Pedag Szakszolg részéről és az óvoda részéről.)
Ezek után a többi részre -ne haragudj- nem térek ki, mivel laikusként ítélkezel az óvoda felett, hogy az "óvoda nem fejleszt". (Miközben te fogalmazni se tudó laikus szülő vagy, aki tévedéseket halmoz a kérdéskiírásában.)
Amiben tilos fejleszteni bárki által is 7 éves kor alatt (pl rajztechnika), szerencsére nem is fog senki, de ha valaki mégis, az nagy baj!
És csatlakozom a dr Vekerdy gyermekpszichológust idéző kedves hozzászólóhoz.
Innen sok hasznosat megtudsz, kérdező -kérlek, legyél nyitott a gyermeked érdekében tanulni gyermeklélektant, valamint önkritikát gyakorolnod, és megismerkedned az óvodás korúak jellemzőivel és hogy miben tilos fejleszteni őket-,
ez itt
az 5/1 rész,
a többi rész linkje a video alatt:
Kiegészítésképpen a saját, előző válaszomhoz:
hogy véletlen se történjen félreértés, konkrétan pár szó még az óvodások rajzolásához.
Amennyiben egy gyermek csak 4 évesen kezd el (jó esetben spontán, önmagától, másoktól nem erőltetve) rajzolni, és 4 évesen még csak firkál, valamint pontatlanul színez, az önmagában semmiféle lemaradásra nem utal (más szóval ha mégis volna lemaradása, akkor annak ehhez semmi köze nem volna, legalábbis kimutathatóan és közvetlenül nem).
Ennek oka az, hogy eltérő sorrendben fejlődnek a kisgyermeki képességek, egyénenként (aki adott téren előbb fejlődik, mint az átlag, az legalább egy másik képesség terén lassabban érik az átlagnál, így a legtöbb kisgyermek összességében ugyanakkorra érik meg).
(Ritkább eseteket leszámítva) ugyanúgy jó kedvvel és változatosan fog rajzolni 7 éves korára a példámban említett 4 éves gyermek, mint a 7 évesek átlaga. És sok olyan kisgyermek, akik már 2 évesen firkálnak, majd 3 évesen figurákat rajzolnak, sokuk egyáltalán nem fog tudni változatosabban, kifejezőbben rajzolni 7 éves korárára, mint az átlaga a 7 éveseknek.
Kivétel erősíti a szabályt: vannak potenciális rajztehetségek, azonban őket is tilos rajztechnikára tanítani 7 éves koruk előtt! Ugyanis a spontán élményfeldolgozó képességük és önkifejezésük sérülne, ha tanítanák rajzolni!
További kivétel a másik véglet: aki 5 évesen se rajzol egyáltalán, valamint aki 6 évesen még csak alaktalan firka rajzokat készít, érdemes több szempontból is megvizsgálni őt -ez esetben már van esély elmaradásra (és nem elsősorban a rajztechnikája miatt)-, bár az óvodapedagógusok esélyesen kiszűrnek az ilyen gyermekeknél más jellegű problémát már korábban (5 éves kora előtt) is.
Nem technikailag fejlesztendő a rajza, tudom hogy ez önkifejezes még náluk es nem az a lényege hogy milyen (szép, szabályos, vagy nem), hanem az a lényege hogy mit ábrázol.
A korosztályátol a lemaradast ebben ugy értettem, amig az összes többi 5 éves felragaszt a lapra több szinből kb 20 -40 mozaikdarabkát is amit ő vágott ki, addig az en gyerekem felragaszt 3 csikot egy szinből(mert nem is vagdos mozaikot a papircsikokbol max könyörgesre 3-at), szélsebesen összecsapja es elrohan pl autozni.
Nem marad ülve, nem alkot, munkajának nincs eleje/kezdete, kifejtése, befejezése.
Ugy kell elkepzelni mintha pl ablakot pucolsz ugy hogy a közepere fujsz egy leheletnyit, egy suhintassal törölsz rajta es kesz. A kortarsai tudnak ülve babrálni a ragasztoba elmelyulten pakolgatni a mozaikdarabkakat.
Nem az nala a fejlesztendő még hogy pl szabályos legyen az a kör, hanem egyáltalán hogy rajzoljon köröket, maradjon ülve.
A szakszolgálat szerint fáradtan is képesnek kell rá lenni, mert az átlag ott van meghuzva. Ha az én gyerekem fáradtság miatt nem figyel mar a pl szakoazolgalati vizsgálaton, szépen ráhuzzák, hogy fáradékony, ami az iskolaéretlenség egyik mutatoja egyébként. Nem az elvárt szintet viszik le a gyerekhez.
Ideges azert vagyok mert a szivemen viselem, a gyerekem kudarcát a magaménak érzem. Nem tudom ezt lazán kezelni, es azt nézni hogy felpattan az iroasztaltol azert hogy üvöltse, hogy ninoninonino mert mentőautozik inkább.
Tegnap csak egyetlen feladata volt. Vettem szines lapokat, hogy beragasztozunk egy lapot es ragasztja rá a mozaikdarabkakat. Ha este 6, ha este 8 is van, egy 5 évesnek erre képesnek kellene legyen. Semmi masra nem motiváltam. Örült a szines lapoknak, örömmel választott, leült,es már a vagdosást félbehagyta, vissza kellett ültetni. Aztán a ragasztot kenegette inkabb minthogy mozaikdarabokat tegyen a képre. Feltett párat es megint elrohant. Kerdeztem dehát nem ragasztod fel a képet? Aztán együtt felragasztottuk.
Egyetlen jatek volt, haromszor hagyta ott az egészet.
Igaza van annak, aki azt írta, hogy a szülő a gyerek legrosszabb "tanára", mert az eredménytelenséget látva sokkal hamarabb csalódott /ideges lesz, mint egy idegen. Nincs lehetőség arra, hogy valamilyen szervezett fejlesztésre járjon? Pl. Alapozó torna, stb. Egy-két trükköt azért tudok:
1.Minden gyakorlást úgy indíts, hogy egy-két perces testmozgással kezdődjön. A legjobb az óramutató járásával ellentétesen körben járni, mert ez az idegrendszerében előkészíti az írást és a szabályos kör rajzolását. Persze ne úgy képzeld el, mint a rabok, akik körbejárnak a börtönudvaron, hanem játékosan, pl. "Tudok egy jó játékot! Legyünk óriások, törpék, repülők, stb." És pl. nyújtózkodva vagy guggolásban pár kört körbejárunk.
2.A rajzolás, ragasztás úgy tűnik már kín lett számára. Ha van egy tabletetek vagy tudsz szerezni egyet, vannak olyan alkalmazások, hogy az ujjával rajzoljon a tabletre, és pl. a rajz világítan fog (pl. Draw flowers). Ezt is úgy kell előadni neki, hogy nézd, milyen jó játékot találtam!
3.Ugyanígy a párosítós, stb. feladatokra is érdemes lenne applikációt keresni.
Tudom, hogy a gyerekek így is sokat foglalkoznak az okos eszközökkel, de itt pont a fejlesztés lenne a lényege, az, hogy a feladatokat szívesen csinálja, neked se legyen szenvedés. Úgy kell tálalni, mintha jutalom lenne. Később, akár ha gyakoroltok papíron is, akár ígérheted is jutalomnak, hogy ha megragasztod ezt a csíkot, stb., akkor utána rajzolhatsz a tableten.
Amit még szoktak szeretni a gyerekek: az aszfaltra rajzolás aszfaltkrétával, ujjfestés (csak hétvégén, mert elég macerás feltakarítani utána).
A legfontosabb szerintem egyébként a mozgás, mert az visszahat az idegrendszerére.
És amíg ezek a dolgok beépülnek neki, az nem két alkalom, szóval 3-4 hónapnál korábban nem érdemes eredményt várni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!