Autista vagy sem? Csak olyanok véleménye érdekel akinek van autista gyermeke!
Írtam korábban a kérdésedhez, ha már ismét kérdésed van, reagálnák ismét.
"Milyen a középszintű autizmus?"
Pedagógus vagyok, de nem gyógypedagógus. Szóval van rálátásom, de biztosat nem tudnék mondani.
"Középszintű":
Arra értik e kifejezést, hogy az autizmus egy olyan "zavar" (egyre több laikus és szakember szerint inkább többnyire másság, az enyhe esetben), amelyet egy spektrumon lehet elhelyezni, tehát több szintje, foka van.
Az enyhe jelző szinonimája az asperger szindróma. A súlyos a kanner-szindróma.
Leírásod szerint írtam korábban, hogy kanneres nem lehet, tehát nem súlyos. Az alapján, amit írtál. A diagnózisotok szerint se az.
Ezen felül nem ritka, hogy SNI-seket "túldiagnosztizálják", tehát enyhe helyett középsúlyosnak, vagy közép helyett súlyosnak. (Ennek többek között anyagi okai vannak, az államtól több pénzt kapnak, főleg amikor sem milyen szindrómában nem szenved a gyerek, csak rámondják, hogy "enyhe fokon XY szindrómája van")
Van egy sejtésem, hogy gyermeked inkább csak aspergeres, tehát enyhe fokon autista.
Az autizmus nem igazán egységesen körülírható enyhe fokon, tehát szinte ahány aspergeres, annyiféle. Az egyiknek jó humora van (Galla M. művész úr esélyesen asperger szindrómás, de elnézést, ha nem; mindenesetre szerintem ő jó példa a jó humorú, egyedi humorú aspergeresre), a másik aspie-nak meg pocsék a humorérzéke;
az egyik művészi vénával bír, és nem igazán van érzéke a tudományokhoz, a másik meg épp fordítva;
a harmadik mindkettőben otthon van.
És lehetne sorolni.
Nagyon kevés a közös vonás köztük, erre felhívom figyelmed, mielőtt (neten, könyvtárban) rákeresel az asperger szindrómára.
A közös pontok körülbelül meghatározhatóak: szociális és kommunikációs téren jellemző.
Alapvetően másfajta, egyéni kommunikációs szokásaik vannak, ezért nehezen szocializálódnak a (merev, szabályokhoz mereven igazodó, falkaszellemű) többséghez. Léteznek persze
a nem autisták között "mások" (pl lázadó szelleműek, vagy másként gondolkodók), de a legtöbb, nem autista ember erősen szabálykövető, és inkább alkalmazkodó típus.
Az optimális a kettő között volna ,tehát megérteni a többségi szokásokat, azonban értelmes módosításokkal élve létezni; evvel szemben az autisták nem tudnak igazán alkalmazkodni a többséghez, bár általában szeretnének, de nem igazán értik.
Sok aspergeres a húszas éveiben elkezdni spontán egyre jobban érteni a többségi kommunikációt, szokásokat, így elkezd tudni érdemben alkalmazkodni azokhoz, és kevésbé lesz kiközösítve.
Persze teljesen sose lesz közösségi ember az autista, általában magányosak.
A legzseniálisabb emberek nagy része egyébként asperger szindrómás, és/vagy savant. A savant némileg rokon szindróma evvel.
Pl utólag is diagnosztizáltak már zseniket aspergeresnek, pl Albert Einstein-t.
A lényeg, hogy asperger esetén nincs nagy baj, viszont
nem árt segíteni a szocializációban és a többségi kommunikációban a gyermeket, ugyanakkor felismerni, kibontakoztatni egyéniségét.
Nem szabad elnyomni az egyéniséget! De a szocializáció rovására se menjen.
A leírásod szerint a gyermeked kizárt, hogy kanneres.
Ennél fogva nem súlyos fokon autista, ha autista. Inkább tehát aspie. De, mondom, hiába konzultálsz aspie gyerekkel megáldott szülőkkel, számos félreértés forrása lehet, mert ahány aspie, annyiféle. Hiába vált be náluk X / Y nevelési eljárás, a te gyerekedre nézve akár káros is lehet az.
Ismerd meg gyermeked, ez a lényeg. :) Valszeg egyénibb, mint az átlag. Ellenben előfordul szenzoros, érzékszervi problémájuk, pl pl alul ingereltség, ill túlingereltség (látási, hallási, kinél mikor melyik, van, akinél váltakozva.)
Hétköznapi szóhasználattal írtam néhány lényeges vonást az asperger szindrómáról, hogy közérthetőbb legyen.
És még egy kiegészítésem a saját, előző soraimhoz:
az aspergeresek t9öbbségének van valamiféle sajátos, merev szokása, pl hajcsavargatás, vagy körömrágás, vagy egyéni,
többnyire nem praktikus hobbija ("bogara, heppje"), pl trolibusz rendszámokat szeret gyűjteni-felírni, vagy pl sztárok neveit visszafele írva rendszerezni, vagy bármi más, szokatlan hobbi jellemzi őket.
Bizonyos helyzetekben hajlamosak merev megoldást alkalmazni, blokkolni, főleg szociális helyzetben.
Tehát amikor a többségiek, a nem autisták merev szabálykövetéséről írtam, az valóban sokakra jellemző, de MÁSFAJTA merevség sok aspie-re is jellemző, mégpedig az imént említett módon, vagy hasonló módon - egyénileg eltérő.
Jellemzően bizonyos művészi/tudományos téren zseniális hajlamuk, potenciájuk van (a környezetüktől függően ez vagy elsorvad, vagy kibontakozik benne idővel), de általában más téren (pl egyes tudományágak, és/vagy hétköznapi praktikák terén) meg pont, hogy átlag alatti a készségük, képességük.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!