Alsós általános iskolai kisgyereket hogy lehet rávenni a tanulásra?
Engem (igaz később, már felsőben) az ösztönzött, hogy bepillantást láttam a különböző iskolát végzett felnőttek életébe. Ha látná, hogy iskola nélkül mit érhet el, akkor szerintem meg tudná érteni, hogy igenis fontos tanulni.
(Egyébként érdemes lenne szerintem egy alap kivizsgálásra elvinni. Alsóban azért általában simán össze szokták szedni a gyerekek a kettes-hármas osztályzatot anélkül, hogy kicsit is tanulnának. Akinek ez nem megy, ott elképzelhető, hogy valamilyen mentális betegség áll ennek a hátterében.)
Ami segíthet tanulás ügyileg az az, ha a szülő tanul a gyermekkel. Az nekem anno sokat segített, hogy anyám minden este leült velem tanulni míg alsós voltam. Magamtól szerintem egy könyvet se vettem volna ki a táskámból, nem hogy még olvasgatni is azt. Nem csodálom, ha egy gyerek nem tanul ha csak annyit mondanak neki, hogy "üljél le és tanulj". Legtöbben ilyen korban önmaguktól nem látják az értelmét a tanulásnak.
Hát így másfél hónappal év vége előtt nem sok mindent lehet tenni, hiszen normális esetben az egész éves teljesítményét értékelik a gyereknek, nem azt, hogy utolsó pillanatban hirtelen mégis csak meg tudta tanulni. Azonkívül nem is lenne túl jó feedback, ha az egész éves elkummantás után mindenféle következmény nélkül mégis megkapná mindenből az átmenős jegyet.
Lehet egyébként az a gond, hogy nincs semmilyen negatív következménye a lustaságának. Nem tudom ti hogy bántok vele, büntetitek e vmivel, vagy csak álltok tehetetlenül, de egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ezek a szokásos “nem nézhetsz tv-t” jellegű büntetések különösen izgatnák, pláne ha pontosan jól tudja, hogy úgyis átmegy évvégén. Minden vicc nélkül mondom, lehet mindenki azzal járna a legjobban, ha most tényleg megbukna, több okból is.
1. Lenne valódi következménye annak, hogy egész évben nem készült
2. Egész nyáron készülhet a vizsgákra, egy gyereknek meg nincs rosszabb büntetés, mintha oda a nyara. Csak akkor ezt így be is kell tartani, vagyis se nyaralás, se nagymama, se barátok. Hétfőtől péntekig kőkemény tanulás regggel 9-től késő délutánig, 45 percenként 15 perc szünet, plusz ebéd. Délután egy séta a ház körül kötelezően. Egy pihenőnap vasárnap, de ennek is feltétele van, hogy szombaton kikérdezitek tőle a leckét, ha nem megy jól, akkor nincs pihenőnap.
3. S ha mindezek ellenére is megbukik, akkor sincsen világvége, nem lesznek már ott a barátai, új közösségbe fog bekerülni, ahol igenis ferde szemmel fognak ránézni, egy lebukott diákot sosem fogadnak akkora szeretettel. Lehet pszichésen nem is elég érett, akkor pedig hosszútávon neki tesz jót, ha most újra kezdheti. Lehet nem pont ideillő példa, de pl egyetem előtt is sokan halasztanak 1-2 évet, mert nem elég érettek rá, mint ahogy óvodában is marasztalnak tovább gyerekeket. Nem vagyunk egyformák, ő itt és most lassabban fejlődik, ami nem jelenti azt, hogy később se tudná behozni a lemaradást. És a legfontosabb, hogy mindennek legyen hosszútávú következménye.
Jutalmazni szoktuk, pontrendszer van.
Jó jegyért, házimunkáért, összepakolásért stb. plusz pontokat kapnak, rossz jegyért, marhaságokért mínusz pont jár. Tanév végéig lehet gyüjteni a pontokat, attól függően, hogy mennyi jött össze, jön a jutalom. Könyv, mozijegy, gördeszka, ugye minél több a pont, annál nagyobb a díj.
A konyhában vezetjük a pontokat egy táblán, mellette a szabályzat, mi mennyi pontot ér. Nincs vita.
Tudják azt is, hogy pl. egy egyes jó nagy minusz: ezt sok-sok mosogatással lehet kompenzálni, mert azért plusz jár. Közben rágom a fülüket, hogy szokják csak, mert egyes-kettes jegyekkel egész életükben mosogatni fognak.
Persze nem mindegy, mi a végcél, olyan kell, amit tényleg akar a gyerek. Tavaly lovas tábor volt a "fődíj": jeles bizonyítvánnyal lehetett elég pontot összeszedni. Sikerült.
Az is fontos, hogy tényleg meg is kapja! Természetesen.
Szóval amikor belövöd a fődíjat, akkor azt meg is tudd adni.
Tanulási zavara nincs? Pedagógus mit mond? Jó lenne elvinni a Nevelési Tanácsadóba! Látatlanban nehéz bármit is tanácsolni..
Mindenesetre 1-2. osztályban nem indokolt, hogy otthon is tanuljon. Ha minden rendben van vele már az órán meg kellene tanulnia. Feltéve, ha jók a tanítók és kellően motiválják a gyerekeket!
Bennem felmerül, hogy ha egy elsős mindenből "közepes" és éppencsak átvészeli az évet, az miért ment másodikba? Annak kellett volna maradnia, ismételnie.
Ha ennyire gondok vannak, meg kellene nézetni, hátha esetleg figyelemzavaros és azért nem tud tanulni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!