A gyerekek mikortol lépnek tovább a "tájleírás effektről? "mikortol tudják pl a hintapalinta első két sorát, vagy történetet kreálni cselekményekről?
A legalapvetőbb ill legtöbbet legkorábban hallott dalt, vagy éneket milyen kortól tudják visszaadni akár rossz kiejtéssel v érthetetlenül is?
Ill képeken cselekmények!
ha pl kacsa a tóban van, v biciklizik a maci, mikortol tudja a választ a kérdésre, mit csinál x?(ha szokincse van hozzá)
És mikortol tudnak történetet kreálni pl hova megy a repülő, vagy a biciklivel a maci?
Mikortol tudja mesélni pl mit csináltál a játszotéren?
Es pláne mikor tud érzelmekről beszélni pl örült, hogy megismert egy kislányt, vagy hogy a mama is ott volt, rosszul esett, hogy egy nagyfiu nem adott semmit kölcsön, stb.
Tudom, kezdetben csak megnevezés van, jé, néni bácsi kutya cica.
Aztán köszönés, birtokviszony, (ez az enyém), válasz felelet(igen nem, kérek, nem kérek, fáj, hoppá volt, bumm), mult idő (kezdi érteni tegnap holnap es napszakok, reggeli, ebéd, stb)
Elsők a kijelentő mondatok. Gyermekem ott tart, pl "én is ültem benne, mami autójában"
(Amugy kegyetlen hogy a játszoteren mindent félreértenek a szülők..pl gyereknapon ult mindenben.de amikor a gyerek játszon büszkén mondja hogy ő mentőben és rendőrautóban is ült, hát amilyen érdekesen néznek rám egyesek...)
De visszatérve, mikor beszél képekről cselekményekről? Mikortol kreál történetet?gyermekem azt sem tudja pl a képen huzza a kisfiu a vonatot, hogy mit ábrázol..én vezetem rá, hogy nézd, ott a madzag a kezében és húzza. És meglepetten néz.
"ilyen kortól tudják visszaadni akár rossz kiejtéssel v érthetetlenül is?"
1,5 évesen. Úgy hogy még a dalokon kívül egyáltalán nem beszél és megkésettnek nyilvánították a beszédét. ;)
És ez általános?
Gyermekem még a visszaismétlésnél tart. Mondókát már nem mond vissza.
Pl mondtam, mondja el a nyuszinak, mit lát az ablakból. Pl süt a nap. Erre ismétli a nyuszinak, hogy süt a nap. És még? Kérdezem. Semmi reakcio.. mondom, felhők vannak az égen. Erre elismétli a nyuszinak. De még ha neki mondom, pl ne hajolj ki az ablakon, azt is ismétli a nyuszinak..!!
Vagy orvosos játéknál. Azt játszom, elbujik a nyuszi a lázmérőtől és kerdezi, mit csinálsz? Nem reagál, csak mérné a lázát és követi az elbujt nyuszit.
Mondtam, mondd neki, ne félj, nem fáj es simogasd meg. Gyorsan elismételte, simogatás(cselekmény nélkül)hogy gyorsan a honaljába tehesse a lázmérőt.
Ez meddig jo?
Kb 3 éves kortól indul be a mesélés, bár logikátlanul, kronológiát nem követve. Ahogy beugrik egy emlék, hirtelen elmond egy részt, majd ugrik egy másikra.
De életkorban lehet szórás, az átlag a 3 éves kor.
Mennyi idős a gyereked?
3 lesz.
Néha annyit látok csak, hogy pl ugyanannál a meséknél már tudja mi után mi következik és a végét nem akarja, nem figyeli, mert rohan másik mesekönyvért.
De pl akad olyan, mintha nem értené a hasonlóságot, ha nincs előtte. Pl van egy egeres-sajtos takaroja, mindig mesélem, hogy az egerek a sajtot nagyon szeretik, erre pl napközben mikor arrol beszélgetünk (esetleg kabalák, vagy képeskönyv kapcsán) hogy melyik állat mit eszik, nem tudja, hogy az egér mit..
Vagy pl mentőt nem használ (beteg)szállitásra, csak vonatot (teher)szállitásra
Nem tudok eligazodni a kisgyermekek gondolkodásán, kombinálásán, mégha logikátlan is. De remélem nincs elkésve.
Szocializáltságban viszont rafinált, éles eszűnek tűnik, simán befolyásol, megelőz dolgokat, embereket, cselekményeket
De mintha "aranyköpéseket"már kisebbektől is lehetne hallani. Nem?
Amikor akár viccesen is, de kombinált/kreált mondataik/gondolataik lennének szóban kifejezve és nem csak leírás.
Szerintem nagyban függ attól, hogy mikor kezdett el beszélni. Én láttam már két évest mindenféléről csacsogni, kérdésekre válaszolni. Ő egy évesen kezdett el szavakat mondani.
Az én fiam meg két évesen kezdett szavakat mondani. Tehát ő nem is csacsogott, nem válaszolt kérdésekre két évesen, mert épp a szóalkotással volt elfoglalva. Fél év múlva már leírta a cselekményeket amiket képen vagy az életben látott. Kb. ekkortájt kommentálta, hogy épp mit csinál a plüsse, vagy ő, amikor szerepjátékozott.
És ekkor kezdett idézni mondókákat, dalokat. Előtte, csak egy-egy szókapcsolatot mondott mondókákból, vagy a kedvenc meséiből.
De szerintem ez egyéni, ahogy a beszédfejlődés.
Igaz, írják is, hogy a beszédfejlettség valahol összefügg az értelmivel.
Gyermekemnek a kiejtése rossz, de van szókincse, ért "mindent". Igaz vannak hiányok, főleg névmások, töltelékszavak. Ha pl csak annyit mondok mindennemű testbeszéd nélkül, hogy csináld ugy ahogy anya(szokta), ebből semmit nem ért(pl házat epitek es utánozzon es nem adok neki épitőt, csak ott van mellette, vegye el es epitem a házam) Vagy pl hanem, habár, ahogy, inkább, ugyanugy, ilyesmi szavakat nem ért.
De szoval. Ha pl ismeri a kádbol, strandrol a vizhez kapcsolodo fürdés, uszás, pancsiszavakat, hogy nem tudja hogy a kacsa/halacska mit keres a folyoban(élőben), tóban/tengeren(képeken, matricákon)?
Vagy ismeri a húzni szót, ő is húz akármit, de a képen vonatot húzó kisfiút nem tudja mit csinál.de el sem mutogatja, ha esetleg a szo nem jutna eszébe.
Amikor képről elmutatom hogy a méhecske virágrol virágra száll, aztán a kaptárba, a mokus ágrol ágra ugrál, a nyuszi lelapitja a fülét, ha esik, csak ezután "másolva" képes felelni a mit csinál kérdésekre.
Ősszel ovi...így..?
A dalban eddig a hinta palinta-ig jutott el..végülis tanult szókapcsolás..
Remélem nyáron, azaz szinte mostanság, de elindul valami benne..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!