Gyerekek általában mikor kezdik el kérdezgetni, hogy "mi van odaírva" valahova, illetve a "miért" korszak mikor jellemző?
Kislányom 2,5 éves, őt is már 2 éves kora előtt érdekelték ezek a dolgok. A mai napig mindennel kapcsolatban kérdezi, hogy mi az, még akkor is ha tudja a választ. Betűk, számok közül párat már felismer.
Szerintem nem korai, hogy ennyire nyit a világ felé, eddig is sok kérdése lehetett, csak nem tudta kifejezni magát. :)
Az enyém viszonylag későn kezdett beszélni, 2 és fél évesen, de már jóval korábban jelezte, hogy szeretné tudni mi van egyes helyekre irva. (konkrétan mutogatott a feliratokra) Néhány számot is már felismert, még mielőtt beszélt volna.
Miért korszak szerencsére kimaradt.
Most középsős ovis.
Ismerek olyat, aki 2 évesen már kérdezgette, hogy miért, de nem lett egy kiemelkedő intellektus.
Nálunk a mi van odaírva korszak kb. 2 évesen volt, utána jött csak 3 évesen a Miért korszak, mégis kiemelkedőnek mérték sok területen a szakszolgálatnál.
Ezek bíztató jelek. Ennyi.
Messzemenő következtetéseket nem vonnék le.
Majd, ha 4 évesen olvas, mint sok átütő fejlődésű gyerek.... :)
Elnézést az offolásért, és nem a kérdező anyukára, hanem magára a jelenségre vonatkozik, de nem rémes az a szűnni nem akaró összehasonlítgatás? Ijesztő! Gondold el, hogy ebben kell felnőni, hogy akarva-akaratlanul is azt nézik a szülők, meg a gyerek is nyilvn akkor azt fogja állandóan nézni, hogy a másik mit tud, mennyit, mennyi ideig bírja, mikor tanulja meg, hány ötöse van, hány különórára jár, hány dicséretet kapott... Mit lehet posztolni a fb-on, mivel lehet rálicitálni a másikra, milyen újabb tollat tűzhetünk a kalapunkra... Már nem az a lényeg, hogy örüljünk az életnek, az együtt töltött időnek, az egészséges gyerekünknek, vagy épp mondjuk a biciklizésnek, hanem hogy a szomszéd Mariska tanul meg hamarabb biciklizni vagy az én Jancsikám. Elárulom, 1. sem az intellektus, sem a moroikus készségek nem tesznek boldoggá, 2. mindig lesz valaki, jobbára egy egész seregnyi gyerek, aki jobb az én Jancskámnál ebben vagy abban; több ötöse van, jobban hegedül, előrébb végez a matekversenyen meg több gólt rúg a meccsen. Én azt akarom megértetni az én "Jancsikámmal", hogy tojok rá, milyen kiemelkedően teljesít, engem az érdekel, hogy a kötelességét elvégezze az életkorának megfelelően, és közben minél inkább élvezze amit csinál, szeressen biciklizni, olvasni, iskolába járni, focizni, szeresse saját magát, anélkül, hogy mindig méricskélné a "micsodáját" a szomszéd Pistikéhez...
Bocsánat, és igen, jól látjátopk, ez régóta kikívánkozott. Mert ezen a oldalon ez az egyik fő beszédtéma. És nem arról beszélek, amikor anyuka aggódik, hogy még nem jár, nem beszél, nem kérdez, mert az nem a teljesítménykényszer meg a disekvés miatt van. Hamarosan bizonyítványosztás az iskolákban, úgyhogy még inkább aktuális lesz a téma.
Sok testvérem van, mindenki 2-3éves kora közt kezdte.
Ami ennél fontosabb, hogy 7-8 éves koráig nagyon foglalkozzatok vele, mivel ekkora fejlődik ki nagy vonalakban a személyisége, ami nyilván később alakul ki teljesen, de ha egy gyerek "megelőzi a korát" az általában csak a nevelésnek köszönhető. Ha például kiviszed minden nap az erdőbe és elmeséled neki milyen növényeket láttok és milyen állatokat, akkor ezeket el fogja tudni mondani és emlékezni fog rájuk.
A gyermekkor jó és rossz emlékei alapvető szerepet játszanak a továbbiakban, mint iskolaválasztás, barátok, és még sok sok minden, ami kell ahhoz, hogy integrálódjuk e karrierista világba :)
Kedves kérdező, megértem bár lelkesedésed, de ne haragudj meg a szakmai tapasztalatomért: semmi különösebb jelentősége az iskolás kor előtt, hogy kinél mikor milyen képesség jelenik meg, inkább csak az, hogy megjelent (mert hát bajnak nem baj, ha megjelenik egy képesség) - kivéve, ha oktatás (neadjisten: erőltetés) hatására jelenik meg, ugyanis akkor lehet aggódni!
(Mivelhogy 7 éves kor előtt tilos oktatni, tilos direkt módon fejleszteni a gyerekeket!
Nehogy higgy fejlesztő biznisznek véletlen se, nekik pénz a féligazságok terjesztése, és alkalmazása.)
Szóval ha SPONTÁN jelenik meg egy képesség, akkor az megnyugtatásul oké, de ennyi.
Azért nincs jelentősége 7 éves kor előtt, hogy mikor jelenik meg adott képesség,
mert kb 1-7 éves kor tipikusan az az időszak a gyermekek életében,
amikor kisgyermekenként egymástól ELTÉRŐ SORRENDBEN jelennek meg a képességek!
Ez a kisgyermekkori jelenség tipikusan tömeges tévhitekhez vezet, szülők között...
Ebből a tényből ered, hogy logikus módon akinél X képesség az átlagosnál hamarabb megjelenik 1-7 éves kor között, annak tuti, hogy egy másik bizonyos képessége meg az átlagostól később jelenik meg - ez mind természetes!
De ha érted e gyakorlati tény logikáját, akkor beláthatod, h az adott intenzív érés jelentkezésének időpontja MELLÉKES!
Ami fontos:
- Határidőre ha megjelenik adott képesség. (LENTEBB RÉSZLETEZEM!)
- Valamint nem győzöm hangsúlyozni:
SEMMI erőltetés, SEMMI tanítás!
Nem cirkuszi majmocska a kisgyerek.
(Majd iskoláskorban ideális lesz a játékos tanulás.)
Nem rád céloztam, kérdező, hanem általánosságban beszéltem. Fogalmam sincs, hogy fejleszted-e gyereked (ami direkt módon káros 1-7 éves kor között),
vagy hogy nem teszel ilyet.
(Mellékesen jegyzem meg, ha már konkrétan a "miért korszak"-ra kérdezel: átlagosan valóban korai jelenség 2 évesen, inkább előbb csak a "mi az" jelentkezik a többségénél, majd 3 évesen a "miért-mánia", de mindegy, hogy 2, vagy 3 évesen mindkettő jellemző, avagy egymás után... Ez mind hasznos verzió, hasznos spontán megnyilvánulások akár 2, akár 3 évesen.)
Most pedig a lényeges képességek határideje, vázlatban:
Járás: 12-24 hó között
Beszédfejlődés intenzív megindulása, minimum tőmondatok, minimum 100 szavas szókincs:
12-36 hó
Azonban NEM várható el 7 éves korig tiszte kiejtés, és TILOS erőltetni azt!
Nagydolog tekintetében és nappali bevizelés ellenében szobatisztaság:
12-48 hónapos kor között alakul ki, tehát ebben különösen nagy a szórás, ergo épp csak egy éves gyermeknél épp úgy normális, mint aki majdnem 4 éves!!
Ha tehát ezen határidők előtt megjelenik az adott képesség, akkor tök mindegy, h mikor jelent meg!! A többi gyerek kb 6-7 évesen behozza a többit!! Akik meg ugye más téren fejlődtek intenzívebben - még korábban. Ki ebben előbb és abban később, ki fordítva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!