Mit kezdjek tehetséges gyerekemmel? Kezdjek vele valamit vagy hagyjam későbbre?
Kisfiam 4 éves és már most - az elmúlt 2 évben - erőteljesen megmutatkozott, hogy több területen kivételes tehetséggel rendelkezik. Leszögezném, hogy ezt nem csak én, a büszke anyuka gondolom így :) sőt, sokáig szinte hesegettem el magamtól a gondolatot, hogy biztosan csak én látom így. Aztán egyre több olyan dolog történt, és egyre több olyan (szakmai) véleményt kaptam, hogy figyeljek oda rá stb.
Röviden: Kivételes zenei tehetsége van...már másfél évesen kristálytisztán dúdolta a legnehezebb dalokat, amikor még beszélni sem tudott. 3 éves kora óta hegedülni tanul, amit ő talált ki 2,5 évesen és rágta a fülem fél éven át. A tanár először nem akarta elvállalni, mert kicsi, aztán egy próbaóra után ő ragaszkodott hozzá, hogy továbbra is járjunk, mert ritkán találkozik ilyen képességű gyerekkel. Most már több mint egy éve nagy szeretettel jár.
Ezen túl már bölcsiben jelezték, hogy rendkívül választékosan fejezi ki magát, olyan absztrakt fogalmakat is használ helyesen, amiket ennyi idősen nem értenek általában a gyerekek, ráadásul hatalmas szókinccsel fejezi ki magát hosszú, összetett mondatokban. Ez azóta még durvább, néha ledöbbenek, hogy egy felnőttet megszégyenítő módon beszél dolgokról.
Hihetetlen a memóriája, 2-3 hallgatásra tanul meg egy hosszú verset, részletesen emlékszik a legkisebb dolgokra (pl. több hónapja mentünk színházba, és tudja az utat, hogy mentünk).
Szoktam neki venni feladatmegoldó füzeteket, amik idősebbeknek valók, és gond nélkül oldja meg a legnehezebb feladatokat.
Amúgy nagyon érzékeny gyerek, képes akkor is elsírni magát egy mesén, ha nincs hozzá kép (könyv), vagy egy megható zenén bekönnyezik. Ez sajnos a hétköznapi életben mást is jelent: nagyon bele tudja magát lovallni a sírásba, alig lehet megnyugtatni, ha az igazságérzetét sérti valami.
Bocsánat, hogy hosszú lett, de kicsit tanácstalan vagyok.
Azért tettem fel a kérdést, mert valamelyik nap az óvónő megkérte, hogy beszéljünk, és elmondott egy csomó dolgot, hogy kirí kreativtásban, fantáziában és problémamegoldásban a csoportból (kiscsoportos) és elmondott pár dolgot a fentiek közül is, pl. szókincs vagy a gondolattársításai. És kérte, hogy figyeljünk oda rá, vigyük vmi tehetséggondozásra.
És ebben vagyok tanácstalan, nem tudom jót tenne-e neki, ha ilyenekre járna. Vagy ilyen teszre minek vigyem el, hogy megtudjam, kivételes-e, ha nem tudom, utána mit kezdjek vele. Őszintén: nem akarom erre felhívni a figyelmét, én a magam eszközeivel próbálom fejleszteni, de nem tudom, hogy ez elég-e. Terhelni sem akarom ezzel, de azt sem, hogy elessen mondjuk vmitől, ha nem foglalkozom vele.
Ti mit tennétek? milyen szakemberhez fordulhatnék segítségért, hogy megismerjem a lehetőségeket?
Előre is köszönöm a válaszokat.
Én nem bonyolítanám túl. Feltétlenül tanuljon továbbra is zenét, de iskolába nem vinném 6 éves kora előtt.
Nem írtál a napirendjéről, de egy 4 évesnek még délután aludnia kell, nem padban ülnie. Írod, hogy ha igazságtalan dolog történik vele, nagyon belelovallja magát. Az iskolában rengeteg igazságtalanság érheti, ha nem tudja feldolgozni, napok, hetek alatt tönkremegy bele.
Inkább használjátok ki, hogy ennyire érdeklődő, legyen a tanulás kötetlen program, a többit meg majd a maga idejében...
Inkább az iskolaválasztásnál kellene odafigyelni, olyan sulit választani, ahol képesek megoldani a differenciálást, vagy esetleg ha ő gyorsabban halad, mint a többiek, ugorhat oszályt is, ha levizsgázik, az nem tilos.
Nem tudom, hogy mi olyat mondtam, amiből az következik, hogy iskolába akarom vinni. Szó sincs róla! 4 éves, még ha bizonyos szempontból fejlettebbe is mint akár más kortársa, nem iskolaérett, ezzel tisztában vagyok. Nem is akarom iskolába íratni.
Esetleg azon gondolkoztam, hogy más rendszerű óvodába vigyem-e.
Arra mondjuk készülj fel, hogy egy professzionális hangszer ára egy új autóéval vetekszik. A környezetemben azt látom, hogy az igazán kiemelkedő zenei tehetségek családjainak ez a legnagyobb teher, mert legkésőbb úgy 10-12 éves korban már szükségessé válik egy ilyen beruházás. (A "tanuló" hangszerek ára még megfizethető, de profi szinten már fontos a minőség és a gyerek további fejlődése érdekében elengedhetetlen.) Plusz kiadás a nemzetközi bemutatókon, versenyeken való részvétel, mert egy bizonyos szint felett már ez is fontos.
Szóval anyagilag is megterhelő, erre fel kell készülnötök.
#15
A nemzetközi bemutatóversenyek cukik, de az csak egy mód a sikerre. A valódi tehetség enélkül is, könnyedén kijárja a maga útját. Nem kell ahhoz tévéműsorban szerepeltetni a koravén gyereket, aztán pedig körbehurcolni a világban, mint a véres kardot. 1000 ilyen gyerekből talán ha egy lesz valaki felnőttként, az sem a hurcolás miatt, hanem annak ellenére. A maradék 999 a levitézlett csodagyerek-szindrómájával egy fura taggá válik egy közepes zenekarban.
Ja, első voltam. Ez a szakmám.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!