Másfél évesnél ez még belefér, vagy ez már megkésett beszédfejlődésnek számít?
Annyi féle info kering a neten, nem tudom eldönteni, hogy a kislányom normálisan fejlődik-e a beszéd szempontjából.
19 hónapos lesz napokon belül, és egyelőre elég gyér a beszéde. Nagyjából annyit mond, hogy apa, és "nem". Ezen kívül néha mondja a szavak elejét. Állathangokat utánozza (kutya, cica, tehén, bagoly). Megérteni szerintem mindent megért, okos gyereknek tartom. Könyveket szeret nézegetni és szereti ha olvasok neki, kb. tíz percig oda is tud figyelni. Ha megkérdezem, hol van valami a könyvben akkor megmutatja. Testrészeit is mutatja már régóta.
Jól érzem, hogy 19 hónaposan azért már előbbre kellene tartania?
A nővére ennyi idősen már egész bonyolult és hosszú dalokat elénekelt...
Kedves Kérdező. Az én kisfiam kb 2 éves koráig nem mondott semmit. Ő is a szavak elejét mondogatta meg 1-2 alapszót (apa-anya-nem). A védőnő a 2 éves státuszon nehezményezte is.
2 éves és 2 hónaposan megszólalt a gyerek és tökéletes mondatokban kezdett beszélni olyan változtaosan, hogy leesett az állunk. Nem volt átmenet, azonnal nyelvtanilag helyesen kerek mondatokban beszélt. A bölcsiben és aztán az oviban is el voltak ájulva a gondozók, hogy mekkora szókincse van, ma 4 éves és hatalmas dumás. Azt szoktam mondani, hogy elkezdett beszélni és azóta be sem áll a szája :)
Szóval ne aggódj, vannak ilyen kényelmesebb gyerekek, akik raktároznak, tanulnak és csak utána kezdenek beszélni. A unokatesó pl kis papagáj volt, mindent mondott vissza már másfél évesen, akár értette, akár nem. Aztán később kezdett mondatokban beszélni mint a fiam. Semmit nem jelent.
Viszont az nagyon jó, hogy olvastok. OLvassatok is, mondókázzatok minél többet, attól gazdagodik a szókincse. Attól, hogy nem mondja, már van neki :)
A beszédfejlődés pont az a terület, ahol nincs egységes kép, teljesen eltérő módon tudnak fejlődni a gyerekek. Két fő típust különít el a szakirodalom:
Azokat akik viszonylag korán kezdenek el szavakat, szókezdeményeket mondogatni, a másik típus azonban viszonylag későn kezd el beszélni, de rögtön mondatokban. Mindkettő teljesen normálisnak számít! Úgyhogy semmi okod aggodalomra!
A nagyobbik lanyom masfel evesen még nem beszelt, max 1-2 szo, 2evesen kezdett el beszelni szinte egyik naprol a masikra. Most a kicsi masfel evesen mar 3 szotagu szavakat mond erthetoen: anyuka, apuka, kiraktam stb., es sok szot meg tud ismetelnj, amit mondunk neki. En annak tudom be, hogy o mindent hamarabb csinalt, mert eltanulja a nagytol. Szoval annyira valtozo még ket testvernel is, ne izgulj, 2 eves koraig boven fog tudni beszelni es az addig eleg is!
Megkerdezhetem, hogy miben merul ki testvered gyermekenek a fogyatekossaga, amit irtal? Csak a beszedben van elmaradasa? De egyebkent ugyanugy, mint a kortarsai?
Azert kerdezem, mert az ismeretsegi korunkben is van egy kisfiu, aki 4,5 eves, jokedelyu, szep, ugyes kisfiu, de nagyon el van maradva a beszedfejlodese. Nem tudja magat kifejezni, rosszul beszel, nem mondokazik stb. Fejlesztesekre jarnak. Volt valamilyen teszt, amit elvegeztettek vele es nem jol sikerult neki.
Köszönöm a válaszokat! Tényleg, azt nem is írtam hogy azt gondoltam, eleve korán fog elkezdeni beszélni mert sokan mondják, hogy a 2. gyerek korábban kezd el beszélni mint az első, mert egyrészt kevesebb rá az idő így fel akarja magára hívni a figyelmet, másrészt pedig eltanulja a nagyobbik gyerektől. Mint ahogy az utolsó válaszoló is írta. Na megpróbálok nem aggódni, hátha nálunk is az lesz majd hogy egyből mondatokban beszél :-D
Tesóm kisfiával sajnos sok gond van, közel 6 évesen még a színeket se ismeri. Agresszív is, köpködi és rugdossa az óvónőket, a gyerekeket. Ha feladat van az oviban és a többi gyerek dolgozik, ő lefekszik a szőnyegre. Repked a kezével, és az autók kerekeit pörgeti. Mindent megkérdez többször is naponta. Tehát nem csak a beszédével van baj. Most van még eldöntés alatt, hogy milyen kódot fog kapni de az biztos, hogy SNI lesz.
Koszi a valaszt! Sajnalom! Es korabban nem voltak erre utalo jelek? Vagy csak bizott a testvered abban, hogy utoleri a tarsait az ertelmi fejlodesben?
Kulsoleg teljesen normalis, nem latszik rajta semmi?
A kisfiam 20 hónapos lesz hó vègèn.
1,5 èvesen több, mint 60 kifejezèst használt. Ebben kb 10 tiszta szó volt, a többi szótag. Pl kabát(bá), gyertya(gye), füst(fü-fü),virág(vá), nyuszi(nyszi). Ezeket kb 1 hónap alatt tanulta, előtte 4-5 szót mondott. Az azóta eltelt 1,5 hónpban is sokat fejlődött, de abban az egy hónapban robbanásszerűen.
Szóval nyugi, ha megèrti, előbb utóbb mondani is fogja. :)
"De úgy sem akarok járni mint a húgom, aki legyintett rá hogy nem beszél a kisfia aztán most közel 6 évesen derült ki, hogy valószínűleg autista"
"6 évesen még a színeket se ismeri. Agresszív is, köpködi és rugdossa az óvónőket, a gyerekeket. Ha feladat van az oviban és a többi gyerek dolgozik, ő lefekszik a szőnyegre. Repked a kezével, és az autók kerekeit pörgeti. Mindent megkérdez többször is naponta"
Akkor azért nem csak a beszédfejlődés volt a gond (amire legyintett), és nem 6 évesen derült volna ki, ha időben észbekap a tesód.
Ha CSAK a beszédben van "lemaradás", azért még nem kell leautistázni egy gyereket. És ha egyébként értelmes, érdeklődő, csak épp nem beszél, akkor azért lehet arra következtetni, hogy nincs baj, csak lassabban tanul meg beszélni.
Értem, hogy félsz, de nem minden későn beszélő gyerek autista, és azért mert a tesódé az, még nem kell rémeket látni a gyerekedben, mert 17 hónaposan nem beszél...
Nővérem fia is aspergeres, én mégsem aggódtam, hogy a fiam nem beszél 2 évesen (pedig bátyám szerint a fiú génekkel van baj). És láss csodát, a fiamnak semmi baja, 4 évesen is látszódik, hogy egészséges. (Unokaöcsin meg már 2 évesen feltűnt, hogy valami nem stimmel)
Idézem a kérdezőt:
"Azért én úgy gondolom, hogy vannak bizonyos fejlődési mérföldkövek és igenis egy felelős szülőnek ezeket figyelemmel kell köveni. Nem pedig majd mikor 3 éves a gyerek, észbekapni "
Ügyelj a korai fejlesztőkre, itt a gyakorikérdéseken is bujtatottan bizniszelnek, hamis propagandával!
Kihasználják a szülők tudatlanságát és aggodalmát, sajnos.
Szakmabeli vagyok, elmondom, miért nincs okod aggódnod, de a lényegét elmondta az első három válaszoló is (eddig csak őket olvastam egyébként, időhiány okán).
Szóval, a kisgyermekkori fejlődést olyan módon képzeld el, hogy van egy "tudatalatti ütemterv", egy biológiai program, ami különböző összetevőkből áll.
Na most, ezen összetevők sorrendje lényegében tök mindegy, hogy mi, a lényeg, hogy életkori határidőre kialakuljanak azon (rész)képességek megfelelő, adott fázisai.
Aki az átlagostól hamarább válik szobatisztává, valami más fajta képességfejlődést ütemez lassabban, illetve teszi későbbre a biológiai programja! (Pl vagy az átlaghoz képes később indult be / fejlődik lassabban a beszéde, vagy később kezd el járni, vagy valami más téren fog később).
Miért is? Azért, mert ELTÉRŐ sorrend GYERMEKENKÉNT, ami a fejlődés ütemezését illeti, ami a képességek fejlődésének intenzitásának időzítését illeti!
De a határidőre ügyelni kell. Ez azonban általában későbbi időpont, mint amivel pl a korai fejlesztők riogatni szokták a szülőket - hiszen nekik biznisz.
Pedig az indokolatlan korai fejlesztős bizonyítottan árt, hosszú távon, legalábbis többet árt, mint hasnál, már ha használ ilyenkor...
Nézzük most a legfontosabb kisgyermekkori képesség fejlődések VALÓS határidejét (plusz-mínusz pár hónap) :
Járás: 24. hónap
Beszédfejlődés: minimum 100 szavas szókincs, nem feltétel a jó artikuláció, de tőmondatra képes legyen:
36. hónap
Nagydolog tekintetében szobatisztaság:
kb a 4. szülinapra legkésőbb.
Az itt általam említett határidők esetén teljesen mindegy, hogy mennyivel hamarább történik a vonatkozó érés, tökéletesen egészséges fejlődésre utal, SŐT, még csak azt se sejtetik az eféle adatok, hogy milyen fokon "ügyes" vajon a gyermek.
hogy miért? Még egyszer tehát kihangsúlyozom:
mert ez NEM verseny, hanem ELTÉRŐ SORRENDISÉG.
Vili? :)
Ügyelj a korai fejlesztő térítőkre, legyél óvatos a javaslataikkal (na meg védőnők között is akad pát inkompetens,. sajnos....), mert a pénz után megy a többsége a korai fejlesztőknek (itt is nyomulnak sajnos, rendszeresen, ártó, téves adatokra hivatkozásaikkal), lelkiismeretlenül. Tisztelet a kivételnek.
! !
Fejleszteni legfeljebb csak ritka, igen indokolt esetben kell, pl ha kicsúszik a gyerek a határidőből.
Ha aggódsz, avval árthatsz a gyermekednek ,mert átragad rá! Erre hajtanak a korai fejlesztők, hogy te magad, az anyukája okozd a fejlődési blokkot, ezáltal önigazolják magukat hamis módon, ráadásul viszed hozzájuk a gyermeked, ők meg behúznak egy újabb strigulát, a markukat dörzsölve, mert az Államtól erre kapnak lóvét! Szomorú! NE hagyd, hogy ártsanak a gyermekednek!
Gyakori eset ráadásul, hogy VÁRATLANUL indul be adott képességfejlődés! Főleg a beszédfejlődésnél tipikusan gyakori eset!
NE aggódj!! :) Aggódni akkor kell, ha kifut a határidőből, addig bízz a gyermeked biológiai programjában! Ténylegesen elég ritka, hogy ilyesmiből baj volna...
A rózsa is nő magától, ha a megfelelő környezeti ingerek érik (na meg szeretet se árt).
De ha rángatod, hogy "nőjjél már!!", még a végén beleszakad... Az óvodai különfoglalkozásokat is mellőzd lehetőleg, ha olyan életkorba kerül a gyermeked.
Egy szakember.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!