Túlterheltem a lányomat különórákkal. Hogyan vegyünk vissza?
Elsős. Még csak 6 éves. Zeneiskolába jár. Ez heti két szolfézs és két hangszeres órát jelent. Másfél éve tanul zongorázni, és esze ágában sincs abbahagyni. Nagyon szereti a tanárát is.
Heti kétszer két órát falat mászik. Kizárt hogy erről lemondjon. Sok barátságot kötött az egyesületben, a szülinapi zsúrját is a teremben tartotta, múlt nyáron velük táborozott, és még akkor sem bliccelné el az edzést, ha amúgy már alig áll a lábán a fáradtságtól.
Harmadik éve már, hogy heti egyszer korizik. De csak a szezonban. Alig várta már, hogy kinyisson a pálya. Oktatás után még marad szabadkorizni vagy egy órát.
Közben a tornatanára megfűzte, hogy heti egyszer járjon el atlétika edzésre. Fogalmam sincs erről az egészről, ezt a lányom intézte a tornatanárral. A házi feladatot előtte írják meg, és mire 4-re érte megyek a suliba, már végez az atlétikával, szóval ez nem sok vizet zavar.
Korábban járt balett előkészítőre, de egy éve abbahagyta. A nagymama azóta rágja a fülét, hogy jajj de kár, mert a balett az milyen jó, egy lánynak balettoznia kell, nem falat másznia, blabla. Sokszor leállítottam már, és a lányommal is megbeszéltem, hogy ne mások elvárásait tartsa szem előtt. De a nagyi végül célt ért. Kinézett egy balettórát, ami pont belefért a lányom napirendjébe, és a lányom váltig állítja, hogy nem a nagyi miatt, de ő nagyon szeretne oda járni. Jó. Egy hónapja jár. Természetesen szereti és hálás.
Emellett heti kétszer egy órát RSG-zik az unokatestvérével együtt, aki egyben a legjobb barátnője is. Ez a legfárasztóbb, mert este hatkor kezdődnek az edzések. Utálom. Már én magam is fáradt vagyok, mire hazaérünk. Talán erről le lehetne beszélni, ezt csak most ősszel kezdte, de az uncsitesó nagyon motiválja. Mikor felhoztam a témát, tagadta, hogy kimerült volna. Azt mondta, majd szól, ha fáradt, ne én döntsem el helyette, hogy mennyit bír. De közben meg folyamatosan bealszik a kocsiban hazafelé. Tudom, látom rajta, hogy fáradt. Szerencsére nem az a típus, aki nyűgös vagy kezelhetetlen a fáradtságtól. Kimerülten is elég jól fókuszált és összeszedett, így nem látszik rajta, és a suliban sincsenek (egyelőre) kudarcai, de tudom, hogy túl van terhelve. Amúgy a suliban szerencsére minden házit megoldanak a napköziben. Egyáltalán nem kell már itthon tanulni, vagy gyakorolni. De már nem is bírnánk.
Egyke gyerek, egyedül nevelem, övé az egész délutánom, nincs apa, akit hazavárjunk, és természetesen szeretném, ha azzal tölthetné az idejét, amit szeret, igyekszem mindent megadni neki, talán ezért is szaladt el velünk ennyire a ló. És akkor még a hétvégi úszást nem is említettem.
Szóval mi legyen? Kapjak az eszemhez, és vegyem elő a szülői szigort, hogy márpedig ide és ide nem mehetsz és kész? Vagy várjam meg, amíg kimerül, és ő maga is belátja, hogy ez így nem jó? Kicsit ez utóbbi felé hajlok, mert szeretem, ha ő hozza meg a jó döntéseket, nem én erőltetem rá. Ráadásul az az igazság, hogy kicsit még élvezem is, hogy nem kell törni a fejem rajta, hogy mit csináljunk suli után délutánonként. Jajj, nem tudom, mi lenne jó. Tavaly, nagycsoportos korában is ez volt. Májusra már totál ki voltam készülve, és mondjuk ő nem annyira, de azért fáradt volt, úgyhogy megfogadtam, hogy következő évben semmiképp nem zsúfoljuk tele ennyire a szabadidőnket. Erre ez lett... Képtelen vagyok mértéket tartani és tartatni. Egyik felem utálja ezt a sok programot, pihizni és társasozni akar, a másik felem meg azon töri a fejét, hogy végülis vasárnap még nem csinálunk semmit, eljárhatnánk együtt korizni délelőttönként. Szörnyű vagyok, tudom. Segítsetek!
A te lányod a leírtak alapján nem az a lány,akivel pihizni és társasozni kéne.
Minden szeret csinálni,ha jól olvasom és nem rossz benne. Akkor szerintem nem vedd ki semmiből,mert majd mondja 3év múlva ,hogy pl "Anyu! Miért nem engedtél balettozni?"
Szerintem mindenképpen várd meg (vagy ,ha bírja,várni sem kell mit) ,hogy ő mondja h abba akar valamit hagyni
Én is teljesen ilyen helyzetben voltam,csak en vagyok a gyerek es nekem ez csak a javamra valt
mivel bőven nem ennyi idő a gyerekem, így csak támpont van bennem, amely gondolaton elindulnék
eleve a neten írják, pontosan melyik korosztály miben hogyan fejlődik, mit hogyan segíthet a szülő. először is ennek kellene utánanézni hogy 6 éves korra miket kell tudni egy gyerekről.(én csak annyit tudok 4-6 év között a zenei órák a későbbi verbális kommunikációra vannak fejlesztő hatással és ennyi, nagyon nemigen olvastam még a témában)
a másik, hogy a fenti sportoknak nem ártana tudni a hatásukat. pl a szocializálódás már mindenképp jó, de önmagában ehhez tényleg nem sokkal járulnak hozzá, mert ahhoz szimplán közösségi életmód is elegendő, ill óvodáskorban nagy hangsólyt teszenk a sokan együtt törénő társasjátékozásra az fejleszti legjobban a szocializációt, ill hogy szabályok szerint játszani (élni)sokkal célravezetőbb és szórakoztatóbb, ill számtalan olyan dolgot magában foglal, ami szinte minden területen fejleszt egy óvodáskorút.(szóval itt is látszik nem éppen 6 évesekről ollvastam eddig, mindenesetre szerintem nem mellőzhető..)
az eddigieket összefoglalva
a legfontosabb először is, egy 6 éves fejlődéséhez szükséges dolgokat kell prioritásra helyezni, ahhoz a 6 évesek fejlődésrendszerét elsőként megismerni, minden más valóban csak időtöltés, energialeszívás, esetleg fontosabb dolgok helyett.
az is sokat jelenthet hogy kötött, irányított foglalkozásokra jár, így a kreativitás, önálló alkotókészség nem kerül kibontakozásra..
Igazából nem szeretném, hogy egyelőre komolyan, versenyszerűen foglalkozzon bármelyikkel is. Az túl nagy áldozat volna. Igen, sok mindent csinál félig-meddig, de ez a része szerintem teljesen rendben van. Egyrészt még csak 6 éves, korai elköteleznie magát, pont most próbálgatja a szárnyait, az elköteleződés majd csak ezután jön, ha jön. Másrészt szerintem azzal sincs gond, ha valaki csak azért táncol, korizik, úszik vagy mászik, mert simán csak élvezi, de sosem lesz hivatásos sportoló/táncos. Nem gondolom, hogy a rekreációs sportoknak ne volna értelme, és csak az energiát és időt szívnák el.
Ugyanígy azt sem gondolom, hogy annak kellene a fókuszban állnia, hogy mennyire fejlesztem a gyerekem ezekkel a tevékenységekkel. Ennél sokkal lazábban érdemes szerintem a gyerekneveléshez állni. Úgyis mindegy, hogy társasozik, korizik, kirakózik vagy zenél, mindegyik jó hatással van valamilyen készségére. A "fejlesszük az egészséges gyerekünk készségeit" című hozzáállással nem tudok azonosulni. Egy egészséges gyerek hadd csináljon, amit akar. És fejlődni fog. Ebben egész biztos vagyok.
Nálunk a szabadidőszervezéssel vannak gondok, e téren küzdök problémákkal. Nem tudom hol a határ, és mikor teszek jót vagy rosszat. Ehhez keresek némi útmutatást külső szemlélőktől.
Arra még nem gondoltál h például neki ez a "szabadidő"?
Hiszen szerintem pont az érdekes dolgokat sikerült kiválasztani:)
Majd,ha fáradt lesz mondani fogja
Ha megvan az összebújás és a szeretgetés a vacsora utáni mesemodáskor, és megvannak a nyugis szeretetteljes percek is az életében, akkor hagyd, hogy próbálgassa magát és foglalkozzon azzal amit szeret csinálni. A balettet is abbahagyta, mert nem szerette, nem passzolt úgy neki, mint a zongora.
Néha, a mai rohanó világban van egy olyan érzésem, hogy a szülőnek az gyerek szeretésén kívül a második legfontosabb feladata, hogy a lehetőségeket megadja a gyermekének...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!