Második osztályos diszlexiás gyerekkel hogy érdemes gyakorolni?
Diagnózist kaptunk, hivatalos papírt még nem, így terápiát sem. A logopédus mondott egy-két ötletet, hogy mit csináljak vele, meg ajánlott egy-két könyvet is.
Ezek a könyvek teljesen elölről kezdik az abc-t. Próbálom a gyerekkel, de a kisujjából kirázza ezeket a feladatokat, úgy érzem, nem itt van elakadva. Szöveget viszont kb. 10-szer olyan lassan olvas el, mint a korosztálya, és az írása is pocsék.
Eközben meg a másodikas tananyaggal nagyon lemarad. Már olyanokat vesznek, hogy csak lesek. 100 szavas szószedet egy hét alatt. Ezeket is diktálom neki, de hiába iratom le vele 10-szer, tizenegyedszer is rosszul írja. Meg olvastam is, hogy ilyenkor nem az a teendő, hogy többször leíratom vele. De akkor mégis mit kéne tennünk? Minden szabadidőmet felemészti, a gyerek utálja csinálni, és mégsem jutunk egyről a kettőre. Szakvélemény szerintem kb. december-január környékén várható. Vagy addig hagyjam is, és nem is csináljak semmit? Már komolyan ezen is gondolkodom.
ha lesz szakvélemény is részt vesz az órákon, lehet jegyet is fog kapni, szóval ne add fel!
nem tudsz logopédust fogadni? sokat segítene.
nekem a szótagolás segített. minden szót szótagoltunk otthon, megkerestük a szó tövét, így tanultam meg leírni a szavakat, könnyebb volt :) amik nagyon nehezen mennek neki, mindig rosszul írja le (amit írtál, hogy 11.-re is) azt írd fel nyalókás papírra és ragaszd fel otthon a falra, wc ajtóra, ágya fölé, fürdőkád mellé, mosdóhoz, hűtőre. így minden tevékenysége közben akaratlanul is látja és beleivódik a fejébe.
nekem anyukám még kártyákat csinált. eleinte betűkkel majd szavakkal, azt mutatta és az volt a lényeg, hogy hangosan mondjam. de szavakat úgy kellett olvasnom, hogy előtte magamban olvastam el és csak azután mondtam ki hangosan. ettől persze jó szakaszosan olvastam, de legalább nem makogtam :)
esti mesét olvassa ő, de 2x minden sort. vagy 3x. mert úgyse tudja első olvasásra, hogy mit olvas, azzal van elfoglalva, hogy megtalálja a betűt. de könnyű, képes könyvet, pl. annapetit. ezekkel könnyebb.
azt velem nem próbálták, felnőtt koromban láttam egy filmben, hogy valamilyen színű fóliát tettek a könyvre, úgy könnyebb állítólag olvasni. keress rá, biztos megtalálod, azt hiszem sárga vagy piros :/
Mi a konkrét probléma?
A lányom csak enyhén érintett, vannak állandó betűtévesztései Pl: zöngés-zöngétlen párok, ny-gy, o-u, ö-ü, u-ü... felcserélése, hosszú-rövid magán- ill. mássalhangzókat nem érzékeli. Viszont jól tud szótagolni, viszonylag könnyen megtalálja a szótöveket, ezért a tudja-tuggya féle hibák nála nemigen fordulnak elő.
A fejlesztőpedagógussal egyszerre csak egyfélét gyakoroltak.
Pl. nagyon lassan, tagoltan kellett olvasni olyan szavakat, ahol o-ó hangok voltak a szavakban, kipótolni a hiányos szavakban szintén az o-ó betűket. Következő alkalommal csak az ö hanggal kapcsolatban voltak feladatok, mikor ezt is begyakorolták akkor vették egyszerre az o-ö hangokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!