Normális, ha egy közel 5 éves gyerek még mindig küszködik a nyelv megértésével, ha? Lent.
Angliában élünk. 2 évesen még nem beszélt a lányom, csak max 2 szavas mondatokban. 3 évesen már úgy-ahogy beszélt. Angolul 2 éves kora óta tanul, akkor kezdett el oviba járni. Napi átlag 6 órát volt angol környezetben hétköznap. 4 évesen kezdtük a sulit- itt így van. Úgy ment suliba, hogy értett már jó néhány dolgot angolul, nagyon keveset beszélt, de magyarul már egész jó volt.
Már sokat fejlődött az angolja, meg a magyar is. De néha tépem a hajam, hogy miért nem érti, hogy mit mondok. Kérdezek egy egyszerű kérdést és fogalma nincs, hogy mit kérdeztem. Megkérdezem tőle ugyanazt magyarul és angolul is és semmi, nem tudja, hogy mit kérdeztem. Elmondom neki a választ a kérdéssel együtt. 3x-4x és el is mondatom vele. Aztán újra megkérdezem és kész...nem tudja, fogalma sincs, mit kérdeztem. Miért?
A kétnyelvűség miatt van, hogy se az egyiken nem tud normálisan, se a másikon?
Ha egynyelvű lenne, akkor is ilyen lenne? Nyelvtanilag is néha olyan nyakatekert mondatot tud mondani és néha nem is értem, hogy mit mond.
11 voltam, mikor a húgom született, de különösebben nem kellett semmire se tanítani beszédet illetően, gyönyörűen megtanult beszélni.
Normálisan beszélek a lányomhoz, soha nem gügyöktem. Foglalkozok vele minden nap odafigyelek, hogy legyen idő rá.
Család és barátok előtt próbálom mentegetni magam, mikor látják, hogy néha nyelvtanilag nem helyesen beszél a gyerek, vagy nem lehet érteni mit akar, de már néha elgondolkodok, hogy normális e ez.
Van valamilyen IQ teszt ilyen pici gyerekeknek?
A kétnyelvűség nem baj! Ilyen kicsi korban több idegen nyelvet is elsajátíthat a gyerek, nem zavarja össze! Ezt már tudományosan is bebizonyították és a saját tapasztalatom is ez!
Nem lehet hogy el kalandozik és nem is figyel mit mondasz? Csak néz rád, de közben a gondolatai teljesen máshol vannak? Ebben a korban jellemző rájuk! :)
Az tény, hogy könnyen elkalandozik a gondolata és néha nehéz ráparancsolni, hogy figyeljen. Többször is rá kell szólni, hogy figyeljen, mikor hozzá beszélek. Mindig megkövetelem, hogy nézzen a szemembe, egy szintre leereszkedek vele-letérdelek- és úgy beszélek mindig hozzá.
A számok felismerésével is ilyen volt. Elkezdtük a sulit és még nem ismerte fel a számokat-jelzem, 4 évet töltötte július végén-és addig csak úgy hébe-hóba próbáltam neki mondani. Aztán ahogy megkezdődött a suli kábé 2 hónapig minden nap elmondtam, mutogattam a számokat, de ahogy elmondtam, el is felejtette. Aztán egyszer csak elkezdte tudni a számokat.
A helyhatározó szavakkal is bajban van. Nem tudja, hogy hol van az alatta, felette, mögötte...mondogatom neki pedig....egyszer csak majd megjegyzi.
Remélem nincs vele gond.
Szerintem itt valami nincs rendben. Mi is kulfoldon elunk. A lanyom 28 honapos, ket nyelven beszelunk hozza, es megert mindent, valaszol is. Nem hatalmas osszetett mondatokban termeszetesen, de beszel. KErdez ezerrel. Mindent! Es mindent rengetegszer! Amikor mar ugy vagyok vele, hogy ezt nem hiszem el, meg mindig nem tudja??? Akkor visszakerdezek. Es akkor o mondja a valaszt. O meg ezzel idegel :D
Raadasul a ket nyelvet tokeletesen el is valasztja egymastol. Hozzam csak magyarul beszel, ha magyarul kerdezik szinten csak ugy valaszol. PErsze ettol o meg csak egy eset, es a lanyod masmilyen. De 5 evesen szerintem mar elobbre kellene tartania.
Az angol iskolarendszerrol mar irt mar is, hogy ilyen koran kezdik. Szerintem meg 6 evesen is korai :( Es meg az otthoni 6 eveseket nem engedik suliba, mert nem iskolaerett? ;) Szoval szerintem inkabb a suli lehet neki nehez, mint a ket nyelv!
Arra viszont, hogy kinek kellene megmutatni a lanyod, sajnos nem tudok valaszolni :( Elso korben talan a korzetihez mennek el. Nincs ott valami felmero a gyerekeknek? Kerdezz ra az orvostol szerintem pszichologushoz is el lehetne vinni, az tevhit, hogy oda beteg emberek jarnak ;) Gyerekpszichologus lehet tudna vele valamit kezdeni, vagy nektek tanacsot adni, hogy mit gyakoroljatok vele.
A 2nyelvüsegnek mindenütt csak az elönyeröl irnak. Sztem mellette elegge elfelejtödik, h az elsö 5-6 evben nehezitheti a nyelvi fejlödest, ti. gyakran nem tudja magat ugy kifejezni, mint egy egynyelvü gyerek! (Es ezt gyakran nem veszik figyelembe az ovonök, környezet, ami "duplan ranehezedik" a gyerekre.) Kb. ugy ertendö ez, hogy megvan az "elvarhato" szokincse, csak eppen megoszlik a 2 nyelvre. (Egynyelvükent teljesen ugyanolyan lenne, mint masok!) Azert vannak ez alol kivetelek, mert a nyelvi fejlödes nem minden gyereknel ugyanugy zajlik, ezert van, ahol ez fel sem tünik, mert kicsit több a szokincse... Nekünk a gyerekorvos mondta kerdesemre (1 evesen meglepöen jo volt a szokincse), h 2 nyelvü gyerekeknel a nyelvtanulas teljesen EGYENI ütemü, azaz "követhetetlen": van, h koranal elöbbre van, majd sokaig semmi fejlödes, "gyüjtöget, mig kimondja", majd ujabb nagy ugras...stb, a lenyeg, h iskolas korara (ami itt 6 ev) megfelelö legyen a nyelvi fejlödese. Ha igy van, akkor a Te gyerekedre azt mondanak ebben az orszagban: minden rendben van, es minden mas orszagban egynyelvükent is, tehat ... ?
En hatranyat ereztem, amikor 3 evesen oviba ment, h nem tudta magat ugyanugy kifejezni, mint az itteni gyerekek, mivel magyarul jobban tudott, hiszen elötte gyakorlatilag mindig en voltam vele. Hozzatennem, h a masik nyelven is szinte csak a ferjemet hallotta beszelni, es sztem egyetlen ember nyelve eleg egyoldalu nyelvhasznalat. Meg 6 evesen is megkerdezve egy-egy kifejezest, amit en nem ertettem, ö sem ertett - de en nem vonnam ketsegbe a kepessegeit, hiszen amit nem hallott senkitöl, honnan tudna?
Emiatt en ovi ota nem tartom be teljesen, amit irnak, h csak magyarul kene beszelnem vele, azota gyakorlatilag csak ha 2-en vagyunk, akkor beszelek magyarul, emiatt aztan a magyar nyelvismerte vissza is esett, de nem banom, hiszen mi a fontosabb most... Ert magyarul, mindent, de közel annyit sem beszel es a kiejtese sem annyira anyanyelvi sztem... De nem banom.
Ja es en inkabb csak olvatsam 2 nyelven tökeletesen tudo gyerekekröl, akikkel talalkoztam, masok. Gyakran ez csak azt takarja, a hetköznapi rutinteendök soran persze, h megert mindent es az ovibol sincs rossz visszajelzes. Emlekszem egy beszelni tanulo kisgyerekre, aki keverte a 2 nyelvet beszed közben, pl. magyar mondatban a hosszu szavak helyett azok idegen nyelvü megfelelöjet mondta es forditva. A lanyom meg az igek elejet magyarul kezdi es a vegehez a "ni" toldalek idegen megfelelöjet kapcsolja. Sztem ezek teljesen normalis dolgok.
Minel sokretübb idegen nyelvhasznalattal kene, h talalkozzon, ezt javasolnam Neked is. (Amennyire meg tudod oldani - vannak korlataink.) En vettem idegen nyelvü cedeket is, amiket igy meghallgatva szinten bövülhet a nyelvtudasa, bar ezt nem javasloljak, tekintettel, h össze sem hasonlithato az "elö" nyelvhasznalattal..., es hat nem is annyira szereti. Ja es a mondokazas, versikek minden mennyisegben, es minden nap halljon meset, esti mese elmaradhatatlan! A mese több szempontbol is fontos. En ezeket is mind2 nyelven tanitom, hiszen ki mastol is tanulhatna, legalabbis ovi elött idegen nyelven mondokat, es ott nem is sokat tanultak egyebkent.
Viszont a 4 eves iskolakezdes sztem örült korai!! Biztos, h elvarhato, h 4 evesen felismerje a szamokat...? Es pont nemreg olvastam egy magyar oldalon, h akkor iskolaerett egy gyerek, ha a helyhatarozo szavakat jol hasznalja - de 6 eves iskolakezdesnel varjak el, nem 4 evesen!! Es sztem az is tök rendben van, h egy 4 evesnek elkalandoznak a gondolatai, hiszen meg gyerek!
Ha nalatok ezeket 4 evesen elvarjak, nincs vmi felzarkoztato osztaly? Hova ez a nagy sietseg, ugyan mi van, ha 1-2 evvel kesöbb kezdi az iskolat, erettebben...!? Kizart dolognak tartom, h ott minden 4 evesnek mindez tökeletesen megy, plane Anglia, tele külföldivel... ha itt a bevandorlokat, menekülteket elnezem...
"Elmondom neki a választ a kérdéssel együtt. 3x-4x és el is mondatom vele."
"Család és barátok előtt próbálom mentegetni magam"
- ezekböl a dolgok miatt viszont megkerdezem, biztos h jol tajekozodtal a 2 nyelvüsegröl? Ha nem jol fejez ki vmit, en ugy tudom, nem szabad elmondatni vele (!), megcsak direkt felhivni sem lehet a figyelmet, h rosszul mondta, hanem csak egyszerüen HELYESEN megismetelni. A sok ismetlesböl tanul, eszrevetlenül es nem tudatosan. En ugy tajekozodtam, a gyereknek jatekosan kene megtanulni mindent, igy a beszedet is, a sajat ütemeben hagyni, magatol. Hany hires ember eletrajzaban olvastam, h ebben-abban le volt maradva, beszedben is...! Erthetö, ha ebben az "örült ütemben" (=4 evesen iskola) türelmetlen vagy, csak sokszor ellentetes hatas erhetö el az eröltetessel, "csakazert sem", amugy is sokaknal meg tart a dackorszak 4 evesen. Es sztem egy gyereknek azt jo erezni, h a szülei elegedettek vele, kiemelni, miben jo, dicserni. Otthon is, es a baratok elött is! Aranyaiban az 1/3 negativ melle 2/3 dicseret kellene. (A negativ se direkt ugy, h ezt rosszul csinalod, hanem pl. "ha igy csinalod, ez a következmenye, ha ugy, az".) Összessegeben azt erezze, h ö ugy jo, ahogy van, igy elfogadod, ez az egeszseges szemelyisegfejlödes miatt kell!
Ha nyugtalanit, barmi problema van, mindenkeppen logopedust keress fel, es vele beszeld meg, de a gyerekednek akkor teszel jot, ha azt erezteted, neked ö teljes mertekben megfelel ilyennek es nagyra ertekeled, amit tud es amilyen!
Ha nem jol fejez ki vmit, egyik lehetöseget irtam, h megismetelni helyesen, masik lehetöseg visszakerdezni a helyes szo- es nyelvhasznalattal, ebböl is tanul.
elözö
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!