Hogyan neveled életrevalóságra a kamasz gyereked?
Az életre, életrevalóságra egy kamaszt már nem lehet nevelni.
A kezdetektől kell(ene) erre nevelni a gyerekeket. Hogy hogyan, mivel? Ez egy jó kérdés. Leginkább példamutatással. Egy kiegyensúlyozott családban nevelkedő gyerek szerintem spontán megkapja a szüleitől mindazt a pluszt, ami ahhoz kell, hogy megállja a helyét az életben, és amit az iskola nem tanít.
A beszélgetés is nagyon sokat jelent, de ez is a kezdetektől. Ha kicsi korától azt érzi a gyerek, hogy figyelnek arra, amit mond, meghallgatják őt, nem rázzák le, megtanul megbízni a szüleiben, és kamaszként is merni fog hozzájuk fordulni. Azt, hogy sikerült-e az életre nevelni, akkor tudjuk meg, mikor felnőnek, kirepülnek, családot alapítanak, gyereket nevelnek. Ha ezeket hatékonyan, egészséges szemlélettel és szeretettel teszik, sikerült.
De nem egy kamaszt nevelek erre, hanem-kisbabakortól a dackorszakoson át a kamaszkorig- egy gyereket.
Oké, de engem konkrét példák érdekelnének. Legyen akkor gyerekkortól.
Például hogyan tanítod meg arra, hogy az iskola után mit kezdjen az életével? Pontosabban, hogy egyáltalán legyen ötlete, hogy merre induljon? Hogyan tanítod egyáltalán önismeretre, önmaga elfogadására, az érzelmei szabad megélésére, megfelelő kifejezésére? Hogyan tanítod meg arra, hogy miből áll háztartást vezetni, és nem is a példamutatásra értem, hisz látni fogja, hogy takarítasz és általában főzöl is, de arról külön nem lesz fogalma, hogy a rezsi mennyi, mennyit kell neked azért az adott összegért dolgozni, milyen felületeken keresztül kell intézni, és gondolom, van egy pont, amikor ezeket megtanítod a gyerekednek? Azt hogy csinálod? "Gyere fiam/lányom, most anya elmondja mennyibe kerül a havi áram." Gondolom nem így indul. Ezért érdekeltek volna konkrét példák, amik akár a ti családotokban már megtörténtek, átéltétek, és úgy láttad, hogy a gyereked megtanulta belőle azt a szükséges információt, amit át szerettél volna neki adni. Pl ha holnap bemegy az iskolába, és azt látja, hogy manipulálással, trükközéssel és csalással baromi jól elboldogul, jó jegyeket szerez, és népszerű lesz a többi gyerek körében, mégis hogy szembesíted vele, hogy ez nem helyes viselkedés? Az ő szemében úgy tűnhet, nem vagy hiteles, amikor azt mondod, hogy ez nem helyes viselkedés, hisz a célját eléri vele.
Nem emlékszem igazán konkrét példákra. A nagyfiunk már felnőtt, 20 éves, a kicsi 10. Látták/látják pl.,amikor csekkeket fizetünk be a postán.
A nagy sose szeretett boltba járni, a kicsi szeret vásárolni. Mindketten fiúk.
Hogyan segítettük/segítjük őket a pályaválasztásban? Leginkább hagytuk/hagyjuk a saját útjaikat járni figyelve rá, hogy reálisak-e a kitűzött céljaik. A nagy 7 évesen kijelentette, hogy ő informatikus lesz. Az lett. Pedig a családban nem volt jellemző a gépezés.
A kicsi 5 éves korától hivatásos focista szeretne lenni. Hogy az lesz-e, nem tudom, de 5 éve keményen edz.
Egyiket sem mi terelgettük céljaik felé.
Igazából semmilyen konkrétumot nem tudok kiemelni a nevelésükből mindazokkal kapcsolatban, amit kérdeztél. Nálunk nem volt olyan pl., hogy "na, gyere, üljünk le, elmondom, miből tevődik össze a rezsi, és hogy kell ezeket kifizetni". Lehet, hogy hiba, nem tudom.
De tevékenyen részt vesznek a mindennapokban, szerintem ezzel lehet legtöbbet és leghatékonyabban tanulni.
Egészen kicsi kortól kezdtük mi is. Két évesen ha kiöntötte a kakaót, megkérdeztem, most hogy fogja helyrehozni? Aztán adtam neki törlőt, amivel feltörölte. Megdicsértem, legközelebb már ő ment a törlőért.
Az, hogy milyen pályát válasszon... én pl 30 évesen jöttem rá, 10 év meló után, mit akarok csinálni, mert annyira speciális a terület, ami érdekel. Így inkább a munkákkal járó pozitívumokat meséljük el, ha találkozunk egy új szakemberrel ( pl hétvégén is vagy csak hétközben dolgozik, nyugis munka kevés pénzért, sok pénzért, de alig tud a családra, barátokra figyelni, stb.)
Pénzzel kapcsolatban 8 évesen már be kellett tudnia osztani a pénzét. Vasárnap csináltunk egy költségvetést, és amennyit sikerült megtakarítania, azzal azonos összeget raktunk hozzá. Egy idő után már tudott tervezni egyedül, és nagyon büszke volt az új telóra, amire fél évig spórolt. Így jobban megtudja becsülni amiért megdolgozott, tudja hogy mi a különbség jó hitel és rossz hitel között.
Amikor valami érdekelte, akkor segítettünk elmerülni a témában. Pl volt idő, amikor az emberi test érdekelte, volt amikor a mechanika. Lány és olyan határozottan tartja a fúrót, mint a fakanalat, de a pénzügyi ismeretei is helyén vannak.
Még suliba jár, de vannak tervei és céljai. Majd meglátjuk mit csináltunk jól vagy rosszul :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!