Milyen felvételit kell írni, hogy bekerüljön egy gimibe a gyerek? 4,6 volt tavaly év végén.
Egy közepes gimibe 60-70 pont közötti írásbelivel, 40 pont feletti vitt ponttal és egy jó szóbelivel be lehet jutni.
Az idei felvételi nem volt könnyű. Akkor sem, ha csak a körülményeket nézzük: azok a gyerekek felvételiztek idén januárban, akik előtte online oktatásban töltötték a 7. évfolyam utolsó 3 hónapját. Akkor nagyon hirtelen jött a karantén, mondhatni teljesen felkészületlenül érte az iskolákat, tanárokat, hirtelen ki kellett találni, hogy hogyan tudják megugrani így az oktatást. Mivel sok gyerek magára volt hagyva az online oktatásban, így az év végi jegyek azért nem lettek olyan fényesek, mintha jelenléti oktatással nyomták volna végig a 7. osztályt, ráadásul 3 hónapnyi tananyag eléggé hiányosan lett átadva a gyerekeknek.
Ezek a gyerekek gyakorlatilag 6 hónap otthonlét után mentek vissza az iskolába szeptemberben, így még nehezebb volt felvenniük a fonalat, mint egy sima, átlagos nyári szünet után.
Akik idén voltak 7-edikesek és jövőre fognak felvételizni, nekik az idei karantén jelenthetett hasonló problémát, viszont erre a karanténra és online oktatásra már sokkal jobban fel tudtak készülni az iskolák, és talán valamivel magasabb színvonalú oktatást tudtak nyújtani online formában is. És itt nem tartott a tanév végéig a karantén, így még volt lehetőség visszamenni az utolsó másfél hónapra, és lehetett javítani az év végi jegyeken.
Az idei felvételizők másik nagy kihívása az volt, hogy idén sokkal több 8-adikos volt, mint az előző évben. Ők voltak az az évfolyam, akiknél kitolták a tankötelezettség kezdetét május 31-éről augusztus 31-ére. Míg 2012-ben azok a gyerekek váltak tankötelezetté, akik 2011. június 1-je és 2012. május 31-e között 6 évesek lettek, addig 2013-ban azoknak kellett elkezdeniük a sulit, akik 2012. június 1-je és 2013. augusztus 31-e között 6 éves lett, tehát ezen az évfolyamon nem 12, hanem 15 hónapnyi gyerek kezdte meg tanulmányait.
És ez a többlet csak ebben az egy évfolyamban jelent meg, a következő évfolyamon már ismét csak 12 hónapnyi gyerek kezdte a tanulmányait, így a jövő évi felvételin ismét kisebb lesz a verseny, mert kevesebb lesz a felvételiző.
És ezt az egészet tetézte, hogy a szóbelik időszakában indult be a járvány 3. hulláma, így voltak iskolák, ahol eltörölték a szóbelit, volt, ahol online tartották meg, és persze voltak, akik jelenléti szóbelit tartottak. Voltak gyerekek, akik karanténba kerültek, és így nem tudtak elmenni szóbelizni az eredeti időpontjukban, és aztán amikor letelt a karanténjuk, akkor 1-2 nap alatt kellett letudniuk az összes szóbelit.
Ja, és mindez megspékelve egy brutál írásbelivel. A matek ugyan valamivel könnyebb volt, mint a korábbi években, de magyarból az eddigi legnehezebb írásbelit kapták.
Csak egy kis adalék: az elmúlt években a felvételizők ennyi százaléka írt 40 pontos vagy annál jobb magyart:
2021: 3,5%
2020: 9,1%
2019: 11,5%
2018: 25,0%
2017: 16,5%
2016: 12,2%
2015: 12,6%
2014: 24,0%
2013: 8,0%
(Forrás: felvizsga.eu)
A nagy létszámtöbbletnek aztán az lett a következménye, sok jó írásbelivel és vitt ponttal rendelkező gyerek biztonsági megfontolásokból több iskolát írt be, mint amennyit normál évben beírtak volna, így Budapesten a közepes gimikben olyan magas lett a szóbeli behívás ponthatára, hogy egy csomó gyereket be sem hívtak olyan iskolákba szóbelizni, amelyek egy normál évben teljesen reálisan elérhetőek lettek volna számukra.
Csak egy példa: vegyünk egy 4,5 átlagú gyereket, aki az elérhető 50 vitt pontból 45 pontot visz, és írt egy 60 pontos írásbelit, tehát neki 105 pontja volt a szóbeli előtt. Ezzel a teljesítménnyel a korábbi években a közepesnek számító Ady, Babits vagy Szinyei bármelyik tagozatára behívták volna szóbelire, idén viszont mindössze az Ady humánra és általánosra, valamint a Babits japán tagozatára mehetett. Tehát a 3 iskola összesen 17 tagozatából összesen 3-ra!
Érdemes a [link] oldalt nézegetni, itt látszik, hogy egy csomó sulinál akár 5-10 ponttal is magasabb volt idén a szóbeli behívás ponthatára, mint tavaly.
Volt olyan gyerek is, aki beírt 3 közepes gimit, de nem írt be mentősulit, és nem vették fel sehová. Úgy, hogy 4-es - 5-ös tanuló, és írt egy 60 pont körüli írásbelit.
Mivel nekem az előző két évben volt felvételizőm, így testközelből éltem meg a tavalyi és az idei felvételit is. Ég és föld volt a különbség a két év között. Tavaly teljesen normálisan ment a folyamat, aki reálisan mérte fel a gyereke képességeit, annak nem kellett különösebben izgulnia, mert a gyerek simán bekerült egy számára ideális gimibe/technikumba. Ezek a trendek idén viszont borultak. Rengeteg szülővel beszéltem több fórumon is, akik április végén teljesen kétségbeesve kezdtek el keresgélni a megmarad helyek között a rendkívüli felvételi eljárásban, mert a gyereket sehová sem vették fel.
Egyébként idén is voltak olyan gimik, ahová itt Budapesten is be lehetett jutni 40-45 pont körüli írásbelivel is, de ezek elég gyenge gimik, olyanok, ahol egyes tantárgyakból 2-2,5 közötti érettségi átlagok a jellemzőek.
Kívánom nektek, hogy jövőre normál körülmények között legyen lehetősége a gyermekednek felvételiznie!
Szerintem ha 60 pont körüli írásbelit ír, nagyon jó esélye van bekerülni a kinézett gimibe vagy technikumba.
Köszi szépen a részletes leírást. Itt egyik gimiben sincs szóbeli. A tavalyi felvételit én is néztem, szerintem a matek teljesen baráti volt, nem volt olyan feladat, amit egy ötös matekos az iskolai tanórai anyag alapján ne tudott volna megcsinálni. Több ismerősöm gyereke írt 40 pont felettit. Előtte években volt olyan feladat, hogy én is csak néztem, hogy mit akarnak. A magyar valóban nehéz volt, főleg a feladatok mennyisége miatt, na meg a mássalhangzótörvények elég nagy sokkot jelentettek a gyerekeknek, erre nem is készültek, mert ezt már nagyon régóta nem kérdezték.
Azt nem tudtam, hogy most kevesebb gyerek van, ez jó hír.
Az online oktatás azoknak a gyerekeknek nem jelentett visszalépést, akik önmaguktól elég szorgalmasak. Nálunk volt olyan gyerek, aki be sem jelentkezett az órákra, nem írt dolgozatokat...
A lányom élete legjobb bizonyítványát produkálta 7. év végén az online oktatásban, mert én akkor itthon voltam, és folyamatosan noszogattam, és nem hagyhatott ki egyetlen órát sem. Végig hajtottam őt, mert tudtam, hogy milyen fontosak a 7. év végi jegyek. Ő egyáltalán nem egy önmotivált gyerek, így ha nem lettem volna épp itthon abban a 3 hónapban, biztos, hogy nem lett volna olyan jó a bizonyítványa, mint ahogyan az sok osztálytársával meg is történt.
És mivel tényleg felügyeltem a tanulását az online oktatás alatt, ezért neki nem esett ki a 7. év végi tananyag, plusz szeptembertől nekifeküdtünk a felvételire való készülésnek, így sikerült egy 47 pontos matekot összehoznia. Ehhez persze az is kellett, amit írtál, hogy a matek most tényleg könnyebb volt, ha pl. az előző évit kellett volna megírnia, abból kb. 42-t írt volna. Akkor viszont a magyar volt annyival könnyebb, hogy ezt az 5 pont különbözetet azon hozta volna (sőt, lehet, hogy még többet is), így összességében akkor is meglett volna a 75 pontos összteljesítménye. Ez egyébként simán elég volt a felvételhez, és már az ideiglenes listán tuti befutó helyen volt a vágyott suliban.
De azok a gyerekek, akiknek kimaradt a 7. év végi oktatás, mert vagy nem is tartottak nekik órákat online, vagy ők ellógták ezeket, azok a gyerekek nagy hátrányból indultak az írásbelin.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!