5 és fèl èves gyereked tud màr olvasni, ìrni?
Én emlékszem, hogy meg akartam tanulni írni és olvasni, még oviban és meg is tanultam. Nyilván nem gyönyörűen, de első osztályban már tudtam olvasni, mielőtt tanítani kezdték volna és nem én voltam az egyetlen. Engem nem zavart, hogy más nem tud még.
A gyerekem egyelőre nem érdeklődik (5 éves lett nemrég), de ha mégis, én megtanítom neki a betűket. Az iskolában legkésőbb úgyis megtanulja.
Tudott, bár nálunk ennek konkrét oka volt, ugyanis 5 éves korában épp külföldön éltünk, ott ennyi idősen már suliba jártak. 6 éves volt, amikor hazaköltöztünk, itt első osztályt kezdett.
Elárulom, hogy semmi előnye ebből nem származott. Nem unatkozott, nem kellett "színezővel lekötni." Szépen haladt a többiekkel, ahogy az a néhány osztálytársa is, akik ilyen-olyan okokból szintén tudtak olvasni első osztály kezdetén.
Most harmadikos, és meg nem mondaná senki, melyik osztálytársa tudott, és melyik nem két éve olvasni. A szépkiejtési verseny és társai meg pláne nem ezen múlnak (ezt az elsőnek írom).
A lányom 4.5 éves. Már ismeri az összes betűt, kéri, hogy betűzzük neki a leírt szavakat pl. újságból.
Egyszerűbb szavakat leír: anya, apa, mami, papó, Bogi, Bogié.
Mi próbáltuk visszatartani, de nem igazán lehet.
A betűs építőkockából is szavakat rak ki.
Szakértők nem támogatják a konkrét olvasás tanítást (írást főleg!), csak olyan szinten kell őket ismertetni a betűkkel amennyire a gyermeket érdekli (és itt nem arra gondolok, hogy amennyire anya szeretné, hogy érdekelhje).
Sokkal fontosabb lenne a szótagtudat feesztése iskola előtt, ez az olvasás tanulást játékosan késztíti elő, de az ovi nem csinálja.
A Nemzeti Alaptanterv 2. Osztály évvégére írja elő a folyékony olvasást. Nagy kár erőltetni. Mert ha a gyermeket megzavarják a szülők azzal, hogy vagy a fonéma (hang) vagy a graféma (betű) szempontjából hasonló betűt "tanítanak" meg és nincs elég gyakorlási idő a kettő között, akkor első osztályban ő már ezzel megy, aztán nem kell csodálkozni, ha még évek múlva is keveri a betűket.
5,5 évesen tudtam írni olvasni. Volt hozzá egy éppen elsős "nagytesó", akivel együtt tanultam.
A fiam 5,5 évesen még középsős volt. Úgy ment iskolába, hogy lényegében nem ismerte a betűket (nevét tudta csak leírni, de azt sem tette szinte soha). SEMMI hátránya nem volt belőle, ott megtanulta, megtanították, és azóta is kitűnő tanuló.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!