Hogy döntitek el hogy nyári (épphogy 6 éves) gyereketek menjen-e iskolába, vagy ne?
Most tekintsünk el attól, hogy az OH engedélyezni fogja-e vagy se... de mi alapján szeretnétek hogy maradjon-e még egy évet az oviban vagy ne? Nyilván vannak egyértelmű esetek, ahol valamilyen fejlesztésre szorul/jár a gyerek, koraszülött volt stb.
De egy átlagos gyerek ha nincs vele semmilyen nagyobb probléma (kivéve pl hogy rosszul fogja a ceruzát, idegen közösségbe félénk), sosem kellett semmilyen szakemberhez elvinni semmi miatt stb., az menjen épphogy 6 évesen? Nem lesz mindenképp hátrányba azokhoz képest, akik 7,5 évesen kezdik (és jó sok ilyen van)? Nyilván több területen nem fog tudni érdemben versenyezni a 1,5 évvel idősebbekkel.
Tudom hogy ilyen kérdésekhez sokan beírják h igen, nekik épphogy 6 évesen ment a gyerek, és kitűnő tanuló lett stb., de általánosságban elmondható, hogy 7 évesen minden gyerek jobban venné az akadályokat mint 6 évesen, nem? Könnyebb lenne neki (ha nem nyári lenne a gyerek hanem mondjuk téli vagy őszi, nem is gondolkodnék)
Én a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megoldást választanám: az óvónőket kérdezném meg. Nap mint nap látják a gyereket, a foglalkozásokon látják, mit tud és mit nem, mennyire iskolaérett. És mivel sok gyereket láttak már, van összehasonlítási alapjuk.
De én abból indulnék ki, hogy alapesetben menne, csak ha az óvónők ilyen-olyan okokból aggályosnak tartanák, akkor gondolkodnék el rajta.
Mostanában úgy tudom, már nem is úgy van, hogy anyuka a hasára csap, és eldönti, hanem a szept.1. előtt született gyerekeknél csak kivételes esetben engedélyezik.
Nehéz kérdés, jól írtad szórják folyamatosan kifelé a gyerekeket. Lesz még ebből probléma, az én kisebbik gyermekem ,szeptember nagyon eleje születésű ,DE elgondolkoztam mennyen vagy maradjon nyilván neki / nekünk van lehetőségünk dönteni a dátum miatt.És itt jön az a kérdéses része , lesz egy 25 fős létszámú osztály, abból 10 problémàs iskola éretlen gyermek ,akik nem bírják ki a 45 percet magyarul zavarják az órát akik viszont tudnànak figyelni tanulni nemtudnak majd.
Sok óvodàba vegyes csoport működik ha már behoztàk ezt a törvényt akkor azt is be kellene, hogy a vegyes csoportokat megszüntetni , ténylegesen iskolàra felkészíteni az adott korosztályt valamelyest !
Ismerős gyermeke nyáron tölti azt a bizonyos 6 életévét , a gyerek mint laikus szülő is látom abszolút nem iskola érett nem fogja végig ülni a 45 percet neki még kellene az a +1 év , anyuka egyedül a vegyes csoport miatt nem szeretné marasztalni ami valahol érthető , viszont lehet sokkal rosszabbat tesz az iskolával , nagyobbik gyermekem osztályából buktak elsőbe és nem 1-2 gyerek !
De ezt most a szülő dönti el? Nem az óvodából küldik, és kész?
Alapvetően én, a második gyerek után azt gondolom, hogy jobb neki még az óvodában, az iskola nagyon nem gyermekbarát.
Az is kérdés, hogy hogy viseli az ovit. A lányom már 3 évesen sem aludt, így nagycsoportban már mindennaposak voltak a balhék az alvás körül, vele tuti nem bírtuk volna még egy évet az oviban. de ha jól elvan, és szereti, én visszafognám.
Kisvárosban élünk. Itt az ovónők és az tanítónők is szorgalmazzák az oviban tartást plusz egy évre. Múlt héten hallottam egy elsős tanítónő véleményét, hogy azért jó közel 8 évesekkel kezdeni az első osztályt mert a mindennapokban gyakorlatiasabbak (nem hagyják el a dolgaikat, rutinszerűen öltöznek, testalkatuk elbirja a terhelést, bírják a napi 5-6 tanórát nem kell 20 percenként játékot beiktatni és tudnak velük haladni). Az ovónők elmondták hogy féltik a 6 éveseket attól a terheléstől ami a suliban van. Igazuk van, iszonyat sokat tanulnak, ülnek, figyelnek, meg kell felelni egész nap. Viszont nincs átmenet. Az oviban Vekerdy-féle szabadelvű (állami ovi, de a szabadjáték a lényeg, ill.azt csinál a gyerek amit akar), tul.képpen gyerekmegőrzőként működő vegyes csoport ahol a 29 gyerekből 14 fő 4 év alatti, 10 gyerek 6 éven felül, a többi 5 éves. Így nem lehet egy ovónőnek iskolára felkészíteni a gyerekeket teherbírásra és fegyelemre (a másik félállású 12-16-ig dolgozik, + dadus).
Általában a lányok jobban tűrik a fegyelmet, szépen rajzolnak, csendben ülnek. A fiúk jobban benne vannak a bulikban és fegyelmezetlenek, férfias a rajzuk és az írásuk.
Én azt gondolom ha még egy évet marad az oviban és továbbra sem fejlesztik életkorának megfelelően (iskolára "edzeni") akkor inkább visszafejlődik pl.egy vegyes csoportban, unalmában, dühében, esetleg ha a barátja elment iskolába - belső kudarcában (hogy ő nem mehetett vele) inkább káros a gyerekre nézve mintha elmenne iskolába.
35 éve nem volt iskolaérettségi teszt, tudtak 40 fő 6 éves gyerekkel foglalkozni a tanítónők - most komoly teszten mennek át a gyerekek, a tanítók pedig a 20 fős osztálylétszámot is soknak tartják.
Igaz a közéletben nagyobb fegyelem volt a mindennapi életben - a felnőttek rászóltak az utcán, boltban, buszon, folyosón idegen gyerekre ha hangoskodott, futkározott, "illetlenül" viselkedett szülő jelenléte nélkül.
A közel 8 éves gyerek 16 évesen fog végezni az általános iskolával - gondoljuk át - egy osztályban a 10 éves fejlett lány és a 12 éves pubertáns fiúk...
Nálunk a nagyobbik nyárvégi, hosszas tanakodás után ment, kitűnő és épp 8 osztályosba felvételizik. Őt anno az oviból abszolút kūldték, pedig a gyerekek háromnegyedét visszatartották.
A kicsi tavaszi, azt hittük, nála ez nem lesz kérdés, de hosszas tanakodás után maradna. Mivel valamiben ügyes (pl. jól számol, érdekli az írás, rajzol is), de kicsit zizi (túl pörgős és hangos és feledékeny), bizonytalanok voltunk, megkérdeztem hát szeptemberben az óvónőket, akik szerint a csoportos feladatokban nagyon nem figyel, szerintük maradjon. Utána októberben még mi is elvittük logopédushoz meg gyógytornászhoz is felmérésre, ahol találtak ezt-azt, ami a figyelmetlenségét abszolút indokolhatja (bár azért a fejlesztés is jó biznisz). Amivel most november közepén mehettünk a nevtanba iskola érettségi vizsgálatot kérni, hogy legyen januárra alátámasztva a kérésūnk, de már úgy kellett könyörgöm, hogy még fogadják, mert nincs időpont karácsonyig, utána meg már nem készūlne el határidőre a papír. Nehéz, mert sehol nincsenek még tapasztalatok, hogy az eddigi tavasz eleje helyett novemberben mihez képest kellene mérni a gyereket és mindenki csak vonogatja a vállát, hogy ő csak azt tudja megmondani, hogy most még nem érett, de hogy jővő őszre behozza-e ezt, aztán egy évig "unatkozik" majd, nem tudják. Mint látható, mi nem vagyunk híve a visszatartásnak se, abszolút objektív szakemberekre bíztuk magunk, de nagyon rossz ez az új rendszer, mert totál túlterheltek és mindenūtt kapkodás a vége.
És persze nem attól függ az érettség, hogy melyik hónapban született, ez ugyanolyan, minthogy járni meg beszélni sem ugyanakkor kezdenek.
Nagy kár, hogy nincs keresztfélév alsóban :)
Csak a szülő kezdeményezheti, hogy nemtesüljön a gyerek az iskola megkezdése alól. Jan. 15. után az OH-ba kell beadni egy kérvényt, akik nem tudjuk mi alapján döntenek majd. Legvalószínűbb, hogy a pedagógiai szakszolgálatokkal vizsgáltatják meg a gyerekeket.
De ha még a következő 3-4 hétben megvizsgálja a gyereket a pedagógiai szakszolgálat, és nem javasolja a szeptemberi iskolakezdést, ezt a véleményt figyelembe fogják venni. Viszont ha javasolja, azt is.
Mindenkiben van némi bizonytalanság, mert az egyértelmű esetektől eltekintve elég nehéz lesz 9 hónapos fejlődésmenetet előre megjósolni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!