Mennyit kell foglalkozni/játszani egy 9 éves gyerekkel? Mennyi törődést igényel?










Hát igy suli után szerintem csak annyit hogy ne a net szippantsa be.
Találjon ki rapet vagy verseket vagy barkácsoljon vagy lego vagy könyvek vagy fessen de alapvetően önálloan alkotnak. Pl papirrepulőt is. (De nem árt ha van ezekhez vmi útmutató is)
Leginkabb unnepi készülésekben pl most farsang vagy husvét illdomosabb őket jobban bevonni vagy gipszkiontőzni tojástfesteni is, de a szurke hetkoznapokban szerintem elég megteremteni amikre vágyik. (Pl ha barkácsolós legyen mit barkácsolni ha festős rajzolós nem ártanak ecsetek meg stb ha aktiv akkor meg jarhatna edzésre tancra lövészetre akármire, vagy hangszerei legyenek stb.
Persze a kihagyhatatlan millio házi meg dolgozatra készulés mellett :(
Ezeken felul pl nyelvből ha nem oktatja senki hatalmas lemaradása lesz. Kamaszon már bőven nehezebb izzasztobb lesz. Eleve mert pubertás is meg mert palyaválasztás is rengeteg tárgy is van stb. Szerintem a nyugisabb" kisgyerekkorban kéne a nyelvre a hangsúly.
Kamaszkortol ha belefér még(felvételik vizsgak plusz hormonok mellé) csak akkor 2.nyelv.
A lemaradosabbaknál meg nagyon rá kell(ene) menni a képesség kompetenciafejlesztésekre sajnos. Sni-seknél meg stb izzaszto kökemény munka minden nap és hétvége is. Mert még a szabadidő is iranyított. Pl elmaradásait fejlesztő torna sport, koncentrációnövelő játékok, készségfejlesztések, szakszolgalati javallatok, szoval nem random amire rabök az ember hogy szabadidő es mc donalds, meg foci, hanem gyogytorna vagy finommotorika fejlesztes vagy sakk vagy akármi tudatosan valasztva.










Attól függ, hogy milyen kapcsolatot akarsz vele a későbbiekben.
Ez még az a kor, amikor könnyebben elmondja, hogy mi bántja, mi érdekli....stb.
9 éves a lànyom.
Még én formálom az érdeklődését, könyveket ajánlok neki, együtt olvasunk (én is azt, amit ő és megbeszéljük). Együtt filmezünk. Sokat beszélgetünk.
Ma mondjuk épp semmit, mert elvolt mint a befőtt a majdnem 6 éves öccsével.
Egyébként a tanulásban kell "segítség". Ellenőrzöm a házit, emlékeztetem, hogy mikor miből írnak (nincs telefonja, fb-je és arra írja ki a tanár). Egyedül nem közlekedik.
Társasozni szoktunk családilag.





Már elmúlt 9 a lányom, de ugyanazt csináljuk, mint most, 11 évesen.
Tanítgatod első körben a felelősségre, házimunkák elvégzésére, főzésre, kisebb feladatokat bízol rá és elvársz, behajtasz rajta dolgokat, mint pl a bepakolás, tisztálkodás, ruhák kikészítése, apróságok. Egy-egy mindegyik feladatból, hogy tanulja, hogyan kell, lehetőleg minden nap valamit, akkor is, ha nem akarja.
Aztán tanítgatod szépségápolásra(lányom van), így fontos az öltözködés mikéntje, odafigyelsz, hogy garbó nyaka hogyan áll, hajgumizás, körömreszelés, akár vágás formára, csinos-összeillő ruhák válogatása, előnyös frizura, általános jóízlés.
Tanítod más esztétikai dolgokra, ha rendet rak a polcán, akkor pl szépen rakja oda őket valami szisztéma szerint, az összetartózókat egybe, elrendezgetve szépen, mi hogyan harmonikus és praktikus.
Tanítod arra, hogy megvegye, amire szüksége van, de csak akkor, ha igazán fontosnak ítéli. Tudjon félrerakni, ne költsön sokat, hogyan tárolja a pénzt, ossza be, stb.
Tanítod arra, hogyan bánjon másokkal, beszélsz neki az őt körülvevő emberekről, sokfajta környezetbe viszed, ahol kisebbek-nagyobbak szegények, sérültek, idősek is vannak étterem, taxi, múzeum, uszoda, ügyintézés, minden helyen mást kell csinálni, máshogy kell viselkedni, minél több ilyet lásson.
Beszélsz neki vallásokról, világi dolgokról, szexről, drogról, alkohol, cigi, káros hatások, popkultúra, aktuális politikai helyzet, tudományok, múzeumok, országok, művészetek, színház, könyvek, filmek, történelem, érdeklődés, irányultságok, párkapcsolat bármi, amivel fejlődik az értékrendszere, egészen onnantól, hogy a nagy szálsűrűségű takaró puhább és strapabíróbb odáig, hogy mit használt az ősember festékként olyanokat magába foglalva, melyik növényt ne kajáljuk meg az erdőben. Ezeket tőled kell hallania, hogy aztán ehhez tudjon viszonyítani, ebben a korban a gyerek egy szivacs, minden ismeretet érdemes átadni, a legtöbbet a gyakorlatban. Érdemes kimenni külföldre és sokat utazni az országban is, hogy világlátottnak tartsa magát, ismerjen sokmindent, magabiztosan mozogjon. Sétáljatok és tömegközlekedjetek sokat.
Sok szociális dolog történik a suliban, ezeket minden nap meg kell beszélni, kivel mi történt. Ezáltal jobban odafigyel és hitelesebb képe lesz a világról, könnyebben fog boldogulni. Érdemes akkor segíteni, ha segítséget kér, de ha nagyon tévútra menne, érdemes óva inteni.
Ezen felül nagyjából neked kell rendben tartani a szobáját, ha sok cucca van és nagy szobája, neked kell felügyelni az ápoltságát, önálló törekvéseit, ledirigálni dolgokat és/vagy ellenőrizni, de sokszor helyette megcsinálni.
Amit még érdemes, gondoskodj róla, hogy elegendő szociális inger érje, építs ki baráti kört, tartsd a barátai anyukáival a kapcsolatot, szervezd le a találkozókat heti 2 alkalmat legalább, és szerezz neki kisállatot, hogy tudjon velük boldogulni, nyilván ezt az állatot is főleg neked kell rendben tartani.
Számon kell tartani hogyan áll a sulival, ha kell, segíteni dolgokban, bármiben, ezen felül számontartani az elvárásokat, ami sulifüggetlen. A miénk gyenge, mi egy erős suli elvárásait teljesítjük helyette, ami plusz tanítás és plusz munka. Ezen felül tanul nyelvet, zenesulis, sportol és érdeklődési körei mentén járhat bármilyen különórára, amiket szülőnek kell felkutatni, tájékozódni, ami idő. Pár évre érdemes előregondolkodni, nem lehet az utolsó pillanatban észbekapni, hogy ja, te orvos akarsz lenni, akkor gyorsan szedj magadra 5ös átlagot, latintudást és 8 év anyagát, hogy meg tudd írni jól a felvételit.. Fel kell építeni, hogy tanuljon nyelvet is, amit lehetőleg anyanyelvi gyerekek(vagy más környezetben) tud használni. A tanulmányai nagyon fontosak, hogy képességeihez és érdeklődéséhez mérten megfelelően tudjon fejlődni. Ha mondjuk kitalálja, hogy síelne, akkor teremtsd meg a lehetőséget hozzá egyszer-kétszer. Amiben tehetséges és érdekli is, azt támogatni kell, hogy ki tudjon bontakozni, amiben gyenge, azt fejleszteni.
Figyelni kell arra is, hogy olyan közegben legyen(suli, különórák), ami a te értékrended szerint való, és ilyesmit olvasson, nézzen, amiből értékrendet tanulhat, emberileg "jobb ember" lehet. Nyilván mentsd ki abból a közegből, ahol szerinted rossz útra térhet, ebben a korban nagyon kezdenek "bandázni", most kötnek érdeklődés és értékrend mentén barátságokat.. Minél több jó helyen van, annál több megerősítést kap a szerinted helyes értékrendről.
Figyelni kell, hogy mi a "menő"- így tudja az ember kivédeni a lemaradást, tévutat.. mindig képben kell lenni, és elmondani a véleményed a dolgokról, megmutatni neki a helyes utat(pl az egyik sportoló haverja mutatni neki egy játékot, amiben embereket égettek és röhögtek rajta..). Jó, ha előre tudod, mik mennek, milyen dolgokkal találkozni, mik futnak éppen, milyen veszélyei vannak a tiktoknak, reels videóknak, meg annak a hülye fórumnak, aminek nem ugrik be a neve. Tudnod kell, milyen környékbeli helyeken milyen társaságok lógnak, és mehet-e oda a gyereked suli után egy órát játszani ismerőssel..
Jó sokat kell neki enni adni, hatalmas étvágyuk lesz hirtelen, és nagyon elkezdenek nyúlni, sok fehérje és szénhidrát és rostok és mindenből jóó sok. Jobb, ha husibb picit, és "van miből nyúlnia", úgy nem lesz striás a feneke oldala, mint nekem lettek striáim hirtelen nem tudott eleget tágulni a bőröm, mert csontsovány voltam. Egy kis husi kell ebben az időszakban.
Ha lány, érdemes figyelni a testén a serdülés jeleit, bármikor menstruálhat a következő 3 évben, fel kell készíteni erre és támogatni, hogy csodálatos, akárhogy nézzen ki(egészséges határokon belül) és egyen amennyi jól esik. Fiúknál sem árt. Figyelj, hogy aludjon sokat, lúdtalp, szemüveg, más testi problémát kezelni kell.
Hagyni kell egyedül is lenni a saját gondolataival, nem baj, sőt, előny, ha egyedül is akar lenni néha, kell neki a magány érzése, a tér is, ahol csak ő lehet, simán nyugiban.
Ja és a szobáját is te dekorálod, érdemes 9 éves kor körül "nagylányosítani", vagy ha fiad van, "nagyfiúsítani" vele összhangban. Eljárni minden sulis rendezvényre, aktívkodni az osztályban, tartani a kapcsolatot a tanárokkal.. és.. ja. Úgy kb ennyi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!