Mióta lett ennyire divat nem törődni a gyerek nevelésével, valamint gyakorlatilag hagyni nőni, mint a gazt a kert végében?
Interneten az elmúlt években olvastam vagy hallgattam több olyan embert, akik arról beszéltek, hogy az ég világon semmi bajuk nem lenne azzal, ha a gyereküknek kettesei lennének, hülyeség hogy a 4-es, meg az 5-ös a jó jegy és egyáltalán nem zavarná őket, ha a gyerek lusta lenne és inkább lógna a haverjaival mintsem tanuljon. A különórákkal, meg az otthoni leüléssel ugyanis elvenné a lehetőséget attól, hogy megélje önmagát és kitapasztalja a személyiségét. Nem érdekli az sem, ha a gyerek nem egy udvarias gentle man, nyugodtan menjen temetésre melegítőbe vagy bátran nevessen azon, amin nem illik, csak legyen önmaga.
A hozzászólásoknál meg rajong a sok lusta szülő, meg kisgyerek, hogy "A szívemből szólt!!!4NÉGY".
Szerintem ez igenis a lusta szülők mentalitása. Elvet csinálnak abból, hogy lusták normálisan nevelni a gyereküket. Értem én... Sokkal egyszerűbb beletojni az egészbe, mintsem foglalkozni vele, segíteni a számára nehéz területeken, tanítani neki a viselkedésről stb. Ez a jellegzetes effektus, amivel sokszor találkozhatunk: "Nulla akaratom van, lusta vagyok megcsinálni, nem is akarok magamba nézni... Csinálok belőle elvet és kikiáltom, hogy a normánál sokkal magasabb szinten álló emberek igenis engem követnek! Ezzel majd elfogadhatóbbá teszem a cselekedeteim...".
Értem, hogy nem attól függ, hogy szeretjük-e a gyereket, hogy 14 évesen egyetemi előadásokat tart, polihisztor és művész vagy még mindig nem sikerült kijárnia az első osztályt, ahogy attól sem, hogy ismeri-e az illemet és udvarias-e és jó társaságban van-e vagy sem. A gyereket minden esetben szeretni kell. Ezt senki sem kérdőjelezte meg, még azok az "embertelen, konzervatív, befásult, követelő, törpediktátor szülők" sem, akik történetesen a legjobbat szeretnék a gyerekükből kihozni. A gond azzal van, hogy egyesek szeretik a szeretet fogalmát azonosítani a megengedés fogalmával, holott ez egyáltalán nincs így... Ez egy hasonló tévhit, mint amikor a megbocsátást azonosítják a szabályok szükségtelenségével. Lehet, hogy éppen amiatt tilt meg valamit az ember, mert nagyon szereti a gyerekét és a legjobbat szeretné neki, a legjobb irányba szeretné terelni. Az is lehet, hogy szintén emiatt kötelezi valamire. Igenis a gyereknek előnye lesz abból, sokrétűbb ember lesz belőle, ha sokat tanul, szorgalmas, tesz a jó eredményekért, nagy mind a lexikális, mind az alkalmazott tudása és a szülőnek van is egy követelménye felé. Ha rossz képességei vannak, akkor tegyen bele még többet, menjen el magántanárhoz, gyakoroljon többet otthon stb. A gyerek jobb ember lesz, ha ismeri az illemet, udvarias másokkal, tiszteli azokat is, akik őt nem tisztelik, meg tudja adni az alkalmak módját, tudja hogy kell viselkedni az idősekkel stb. Sikeresebb lesz, ha nagy kitartása van. Sorolhatnám a többi dolgot is.
Mióta lett divat ennyire lesz@rni a gyerek tanulmányi eredményeit, mióta ennyire divat hanyagolni az illemre való nevelést stb.?
Konkrétan az iskolában osztályoznak.. tehát megkezdődik a pontozás. De mi alapján? Na meg hogyan tanítanak. Nem a számukra élvezhető módon, mert létezik olyan is hogy észre sem veszik és tanulják (ez egyébként jobban meg is marad), hanem monoton száraz anyagokat... A másik, hogy a tanároknak megvannak a kedvencei. Te rossz vagy Pistike, te jó vagy Rozika... Pistike belőled nem lesz semmi. És ez egyszerűen beég... Nem értek egyet ezzel a rendszerrel és jó néhány tanár mentalitásával tanításával sem. Én nem várom el a gyerekemtől hogy "jól" tanuljon.
A másik, pedig nem hagyom akármit csinálni. Példát mutatok neki, amit később úgyis átfog venni, mert ebben nő fel. Megvannak a keretek, a határozottság hogy mit lehet mit nem (egyébként nem sok van, a szükséges dolgok).
Ennyi bőven elég. Az otthon jelentse neki a biztonságot, így majd az életben előforduló akadályokat jól tudja majd venni.
Jobban mondva a szülő biztosítja az otthont. A szülő adja a biztonságot. Ott vagyok ha kellek, ha baj van segítek. De mire megyek vele ha csak oktatom? Prédikálok? Én is voltam fiatal, nem felejtettem el hogy milyen. A célom hogy itthon legyen őszinte, és tudja hogy rám számíthat még akkor is ha hülyeséget csinált.
Egyébként alapvetően is az ember abból tud tanulni ha hibázik. Ő nem én vagyok, még nem is xy hanem egy külön egyén.
#12.
Engem is gyűlölt néhány osztálytársam anno, mert engem szerettek a tanárok, velem elnézőbbek voltak stb. Bele sem gondolt, hogy nem a két szép szemem miatt és a menő kardigánomért kedveltek és voltak elnézőbbek, hanem azért mert köszöntem nekik rendszeresen iskolában és iskolán kívül is, kedves hangnemben beszélgettem velük, érdeklődtem a tantárgyuk iránt és olvastam is sokat a témában, nem tettem az egészre, hanem készültem, tiszteletet mutattam a hivatásuk felé, szerettem a tantárgyukat vagy ha kevésbé fogott meg, akkor is igyekeztem a lehető legtöbbet beletenni. Ilyen apróságok. Sokan fel sem bírják fogni, hogy ez mennyit számít. Első benyomást meg csak egyszer lehet tenni...
Aztán utána meg csodálkozik, hogy nekem elnézte emellett az 3 perces késést az óra elejéről, mert le kellett rohannom a könyvtárba, ő meg fel volt háborodva, hogy miért vasalta be az 1 percet is neki... Mondjuk mert soha nem köszönt, fellökte a folyosón, beszélgetett az órán, játszott mindennel is az órán, káromkodott, mint a kocsis, nem rejtette véka alá, hogy amúgy lesz@rja az egészet, véletlenül néha letegezte, de önözni szinte soha nem önözött, beleásítozott az órába nyílt torokkal stb. Na, meg csodálkozott, hogy miért engem bízott a tanár külön feladatokkal, előadásokkal, miért nem őt, aki jó esetben a Wikipédia első négy mondatát mondta volna el.
Persze ez nem minden esetben igaz, léteznek olyan tanárok is, akik egyszerűen s*ggfejek és tényleg nem tetszik nekik a gyerek fizimiskája, pofija, kabátja, nadrágja stb. és ezért negatívan megkülönböztetik. Én személy szerint eléggé megosztóan néztem ki: nem dagadt a puszta testtartásomról és arckifejezésemről az önbizalom, nem voltam egy tipikus megmondóember, inkább csendes voltam, de a véleményem felvállaltam, akkor is ha megosztó volt. De vannak dolgok, amik soha nem mennek ki a divatból. A tipikusan rossz tanárok ellen nem lehet sajnos védekezni. A tanár azt tesz, amit akar. Ugyanakkor végletesen nem tud vele kiszúrni, például nem kényszerítheti évismétlésre, mivel kérvényezhet független bizottságot is teljesen idegen tanárok személyében.
#7.
Manapság nagyon egyszerű a dolog. Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia stb. Pszichológus -> papír. Másrészt egy adott tantárgyban nem egyetlen téma van. Lehet, hogy valaki mindig rühellte az XY-t, semmi képessége hozzá, de valami teljesen máshoz remek érzéke van. Ezek hatalmas tudományterületek, szerencsére számos téma van egy tárgyon belül is. Nem igaz az, hogy valaki teljesen hülye valamihez. Ez fejben dől el. Másrészt a képességeket sok esetben szorgalommal ki lehet nagyjából egyenlíteni. Vannak készségtantárgyak, amelyekre vagy születik valaki vagy nem. Ilyen testnevelés, az ének, a rajz, általánosban a technika. Ugyanakkor ezeknél pont nem a művészi igényt vagy a sportteljesítményt értékelik általában. Nálunk éppen ezért tanítottak művészettörténetet és szolfézst énekből. Az tök független az adottságoktól.
#6.
Én is ilyen voltam. Kitűnő tanuló voltam egy erős gimnáziumban, emellett hangszeren tanultam, kínaiul tanultam, természettudományos szakkörre jártam, egyéb nyelveket tanultam, versenyeztem stb.
De emellett többek között ez is épp hogy alkalmat adott számomra, megismerni hozzám hasonló érdeklődésű fiatalokat, akikkel nagyon jó barátságokat kötöttem és igenis volt fiatalkorom. Fáradtnak fáradt voltam, de hálás voltam a családomnak, hogy mindig támogattak és segítettek. Aztán az év vége tényleg jól megérdemelt volt a lelkem számára... Nagyrészt saját elhatározásom volt mindez. Azóta is célokat tűzök ki magam elé és addig küzdök, amíg véres arccal, kézzel és lábbal el nem érem. Balogh Levente mindig hangsúlyozza, hogy a sikkeres élethez elengedhetetlen a tanulás minden téren. Ő, sikeres emberként biztos tudhatja. De én ezt kiegészíteném az értékkel is...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!