A lelkiismeret & erkölcsiség azt mutatja, hogy egy spirituális Isten létezik?
Az erkölcsi szubjektivizmus nagyon népszerű manapság, A modern ember gyakran mondja azt, hogy ő abban hisz, hogy nincsenek egyetemesen kötelező erkölcsi kötelezettségek, amit mindnyájunknak követnünk kellene az egyéni lelkiismeretünkkel. De pontosan ennek a premisszának az elfogadása elegendő ahhoz, hogy bizonyítsuk Isten létét.
Elég figyelemreméltó az, hogy nincs senki, még a legkövetkezetesebb szubjektivisták között sem, akik azt vallanák, hogy bárkinek jó, ha szándékosan és tudatosan nem engedelmeskedik a saját leliismeretének. Ez még akkor is így van, ha különböző emberek lelkiismerete teljesen különböző dolgokat mond nekik, hogy mit tegyenek meg vagy kerüljenek el, hiszen egy erkölcsi abszolútum fennmarad mindenki számára: soha ne kerülj összeütközésbe a saját lelkiismereteddel.
Nos, honnan vesz a lelkiismeret egy ilyen abszolút hatalmat - egy olyan tekintélyt, amit még az erkölcsi szubjektivisták és relativisták is elfogadnak? Csak négy lehetőség van:
1. - Valami kisebből, mint én vagyok (természet)
2. - Belőlem (egyén)
3. - Valami másból, velem egyenlőből (társadalom)
4. - Valami rajtam felette állóból (Isten)
Most nézzük át az összes lehetőséget sorrendben.
1. * Hogyan kötelezhet engem abszolút módon valami, ami kisebb mint én? Pl. az állati ösztön, vagy az anyagi túlélés gyakorlati szüksége?
2. * Hogyan kényszeríthetném magamat abszolút módon? Én abszolút vagyok? Van-e jogom ahhoz, hogy abszolút engedelmességet követeljek bárkitől is, akárcsak saját magamtól is? És ha én vagyok az, aki magamat bezárom a kötelezettség ezen börtönébe, akkor ugyanúgy ki is engedhetem magam, s ezáltal megsemmisítve a kötelezettség abszolút hatalmát, amit premisszaként fogadtunk el.
3. * Hogyan kötelezhet engem a társadalom? Egy velem egyenrangú milyen jogon kényszerítheti rám az ő értékeit? A mennyiség teszi a minőséget? Vajon egymillió emberi lény a relativot abszolúttá teheti? A "társadalom" Isten?
4. * Tehát az egyetlen forrása az abszolút erkölcsi kötelezettségnek csak az maradt, ami valamiképpen felettem áll. Ez köti meg erkölcsileg az akaratomat, a teljes engedelmesség jogos igényével.
Tehát csakis Isten, vagy valami Isten-szerű lehet az egyetlen kielégítő forrása és alapja annak az abszolút erkölcsi kötelezettségnek, hogy mindannyian úgy érezzük, engedelmeskednünk kell a lelkiismeretünknek. A lelkiismeret tehát egyedül úgy magyarázható, mint Isten hangja a lélekben. A Tízparancsolat tíz isteni lábnyom a lélek homokjában.
**
Kiemelve a moralitás és a vallás közötti kapcsolatot, nem zavart vagy félreértéseket kelteni akarunk. Nem azt mondjuk, hogy az emberek soha nem fedezhetik fel az emberi erkölcsi jókat anélkül, hogy nem hinnének Isten létezésében. Nyilvánvaló, hogy felfedezhetik. Hívők és nemhívők egyaránt felismerhetik, hogy a tudás és a barátság pl. olyan dolgok, amelyekre igazán törekednünk kell, és hogy a kegyetlenség és a csalás egyértelműen rosszak. A kérdésünk ez: a mindanyiunk által elfogadott erkölcsi szabályok melyik leírásának van a legtöbb értelme: a hívőé vagy a nemhívőé?
Ha mi egy jó és szerető Teremtő művei vagyunk, akkor ez megmagyarázza azt, hogy miért van olyan természetünk, amely egy értéket olyannak fedezhet fel, amilyen az valójában. De az ateisták hogyan magyarázzák ezt meg? Ugyanis, ha az ateistáknak van igazuk, akkor nem létezhetnek objektív erkölcsi értékek. Dosztojevszkij ezt mondta: "Ha Isten nem létezik, akkor minden megengedett." Az ateisták tudják, hogy néhány dolog nem megengedett, csak azt nem tudják, hogy miért nem.
Fontoljuk meg a következő analógiát. Sok tudós egész élete során anélkül vizsgálja a másodlagos okokat, hogy elfogadná az Első Okot, Istent. De, miként azt már láttuk, ezek a másodlagos okok nem lehetnének az Első Ok nélkül, mégha meg is lehetnek az Első Ok megismerése nélkül. Ugyanez igaz az objektív erkölcsi jók esetére is. Tehát az erkölcsi érv és a különféle metafizikai érvek szerkezetében egy bizonyos hasonlóság van.
Legtöbbünk számára, bármilyen vallásúak vagy vallástalanok is vagyunk, felismerhető, hogy az olyan ember, mint pl. Assisi Szent Ferenc életében az emberi természet jól működött, úgy, ahogy annak működnie kell. Nem kell teistának lenni ahhoz, hogy lássuk, hogy Ferenc élete csodálatra méltó volt, de ahhoz már teistának kell lenni, hogy lássuk azt is, hogy miért. A teizmus érthetővé teszi, hogy a válaszunk a hívő életre végsősoron válasz a Teremtőnk azon elhívására, hogy aszerint éljünk, amilyennek élni rendeltetett.
Négy lehetséges kapcsolat van a vallás és a moralitás, Isten és a jó-ság között.
1. - Vallás és moralitás elgondolható úgy mint amelyek egymástól függetlenek. Kierkegaard éles ellentéte "az etikus" és "a vallásos" között, különösen a Félelem és reszketés című művében, ilyen feltételezésre vezette őt. Azonban (a) egy erkölcs nélküli Isten, aki közönyös az erkölcs iránt, nem lehet teljesen jó Isten, hiszen a "jó" elsődleges jelentésének az egyike magába foglalja azt, hogy "erkölcsös": igazságos, szerető, bölcs, becsületes, szent, jóságos. Valamint (b) egy ilyen moralitás mögött, amelynek nincs kapcsolata Istennel, az Abszolút Léttel, nem lehet abszolút valóság.
2. - Isten elgondolható az erkölcsiség feltalálójaként is, úgy, mint pl. a madarak feltalálójaként. Az erkölcsi törvényt gyakran gondolják pusztán Isten választásának a műveként. Ez az Isteni Parancs Teória: egy dolog csak azért jó, mert Isten ezt parancsolta, és csak azért rossz, mert megtiltotta. Ha csak ennyi lenne az egész, akkor komoly problémába ütköznénk: Isten és az erkölcsisége önkényes és puszta hatalmon alapul. Ha Isten azt parancsolta volna, hogy öljünk meg ártatlan embereket, akkor az jóvá válhatna, hiszen itt a jó azt jelenti, hogy "akármit parancsol Isten". Az Isteni Parancs Teória lecsökkenti a moralitást a hatalomra. Szókratész egy ügyes meggyőzéssel cáfolta meg az Isteni Parancs Teóriát Platón Euthüphronában. Megkérdezi Euthüphront: "Egy dolog azért jámbor, mert az istenek akarják, vagy azért akarják az istenek, mert az jámbor?" Az első alternatívát megcáfolta, a másodikat meg meghagyta mint egyetlen alternatívát.
3. - Csakhogy az az idea, miszerint Isten azért parancsol meg egy dolgot, mert az jó, szintén elfogadhatatlan, hiszen ez Istennél egy magasabb törvényt tételez fel, egy olyan törvényt, amely ugyanúgy átível Isten, mint az emberiség felett. A Biblia Istene nincs jobban elszakítva az erkölcsi jóságtól azáltal, hogy alatta áll, mint azáltal, hogy felette áll. Nem jobban engedelmeskedik egy magasabb törvénynek, amely megköti őt, mint törvényeket kreál, mint valami termékeket, amelyek megváltozhatnak vagy akár különbözőek is lehetnek, mint egy bolygó.
4. - Az egyetlen ésszerűen elfogadható válasz Isten és az erkölcs közötti kapcsolat kérdésére a bibliai: az erkölcsiség Isten örök természetén alapul. Emiatt van az, hogy az erkölcsiség lényegében változtathatatlan. "Én, az Úr vagyok a ti Istenetek. Ti megszentelődtetek, szentté lettetek, mivel én szent vagyok." (Lev 11,44). Kötelezettségünk, hogy legyünk igazságosak, jóságosak, becsületesek, szeretők és igazak "felér az egekig", a végső valóságig, Isten örök terrmészetéig, addig, ami maga Isten. Emiatt van az erkölcsiségnek abszolút és változtathatatlan kötelező ereje a lelkiismeretünkben.
Az erkölcsi kötelezettség további forrásai csak ezek lehetnek:
* a. A saját eszményeim, céljaim, törekvéseim, és vágyaim, valami, amit a saját eszem vagy akaratom teremtett, mint pl. a baseball szabályai. De ez egyáltalán nem tud számot adni arról, hogy miért rossz mindig az, ha nem engedelmeskedünk vagy megváltoztatjuk a szabályokat.
* b. Maga az erkölcsi akaratom. Néhányan ily módon olvassák Kantot: Saját magamnak írom elő az erkölcsiséget. De hogyan lehet valaki egyszerre megkötött és megkötő? Ha egy lakatos saját magát zárja be egy szobába, akkor valójában nincs is bezárva, hiszen ki is tudja magát szabadítani.
* c. Más emberi lények is elgondolhatóak, mint akik előírják számomra az erkölcsiséget: pl. a szüleim. De ez ugyancsak nem tud számot adni a kötelező jellegről. Ha az édesapád azt parancsolja meg neked, hogy áruljál drogokat, akkor az erkölcsi kötelezettséged az lesz, hogy ne engedelmeskedj neki. Nincs olyan emberi lény, akinek abszolút hatalma lenne egy másikon.
* d. A "társadalom" egy népszerű válasz szokott lenni az erkölcsiség eredetének a kérdésére, míg az "ez vagy az a specifikus személy" meglehetősen népszerűtlen válasz. Pedig mindkettő ugyanaz. A "társadalom" pusztán több egyént jelent. Milyen jogon írhatnának elő nekem ők erkölcsi szabályokat? A mennyiség nem előzheti meg a minőséget; az összeadott számok nem változtatják át egy relatív játékszabályt a lelkiismeret jogos abszolút követelésévé.
* e. A világegyetem, az evolúció, a természetes kiválasztódás és túlélés emlegetése még rosszabb magyarázatok az erkölcsiségre. Nem kaphatsz többet a kevesebből. Az oksági viszony alapelve sérül itt meg. Hogyan érhetne fel az ősi iszapos tavak bugyogása a Hegyi Beszédig?
Az ateisták gyakran azt állítják, hogy a keresztények egy kategóriahibát követnek el, amikor Istenre hivatkoznak avégett, hogy megmagyarázzák a természetet; azt mondják, hogy ez olyan, mint mikor a görögök Zeusszal magyarázták meg a villámlást. Valójában a villámlást a saját szintjén kellene magyarázni, mint anyagi, természeti, tudományos jelenséget. Ugyanez áll az erkölcsiségre is. Miért keverjük bele Istent?
Csak azért, mert az erkölcsiség sokkal inkább hasonlít Zeuszra, mint a villámlásra. A moralitás csak a személyek, szellemek, lelkek, elmék, akaratok szintjén létezik: nem molekulákból áll. Összefüggésbe hozhatjuk az erkölcsi kötelezettséget és a személyeket (pl. a személyeknek szeretniük kellene a többi személyt), azonban nem lehet összefüggésbe hozni az erkölcsiséget a molekulákkal. Senki sem próbálná meg megmagyarázni a jó és a rossz közötti különbséget olyan terminusokkal pl., mint a nehéz és a könnyű atomok közötti különbségek.
Tehát valójában az ateisták azok, akik azt a kategóriatévedést elkövetik, amit az ősi pogányok, akik a villámlást Zeusz haragjával magyarázták. Az ateisták egy puszta anyagi dologgal akarnak egy szellemi dolgot megmagyarázni. Ez ráadásul sokkal ostobább kategóriahiba, mint amilyent az ókoriak követtek el; ugyanis az lehetséges, hogy egy nagyobb (Zeusz, szellem) okozzon egy kisebbet (villámlás), és ez megmagyarázza azt. De az nem lehetséges, hogy a kisebb (molekulák) elégségesen okozzanak és megmagyarázzanak egy nagyobbat (erkölcsiség). Egy jó szándék okozhat molekulákat, de hogyan okozhatnának a molekulák egy jó szándékot? Az elektromosság hogyan tudna nekem kötelezővé tenni valamit? Csak egy jó szándék követelhet egy jó szándékot; csak a Szeretet követelhet szeretetet.
*
A lelkiismeret & erkölcsiség azt mutatja, hogy egy spirituális Isten létezik ? Mit gondolsz?
Látom te egyáltalán nem érted amit írtam. No mindegy, leírom MÉG EGYSZER!
Jeeee
Mert az olyan hatásos lesz...
"A wiki nem mond más dolgot, mint Én csak másképp fogalmaz"
Pontosan. És egyik esetben a lelkiismeret definíciójáról van szó, másik esetben egy "következtetésről" a te részedről. Ez a lényeg, amit leírtam legalább három alkalommal eddig. Az az állítás, hogy senki nem akar a lelkiismerete ellen cselekedni egy tautológia. Nem egy érv, hanem magának a lelkiismeretnek a definíciója átfogalmazva. Ez az, amit a szó jelent.
"Az a hiba a felvezetésedben, hogy ha egy állatal teszel rosszat, hogy saját magad tápláld belőle, akkor a lelkiismereted nem szól"
Van akié igen. Beszéltél már vegával?
"de máskor viszont megszólal a lelkiismeret"
Van akinek nem. Lásd pszichopaták. Lásd azok, akiknek más a belső értékrendjük, így máskor szólal meg.
"Ha a lelkiismeret a te saját szubjektumod, nincsen értelme megszólalnia, hiszen neked az a jó, hogy saját magadnak jó legyen, akár más kárára, ez az evolúcióval ivódott belénk évezredek vagy régebb óta. "
Ez egy hülyeség. A szociális fejlettség, empátia, kedvesség sokkal fontosabb túlélési eszközök, mint az, hogy marha nagy izmokat növesztesz és jól pofán versz mindenkit aki nem tetszik. Aki Conan a barbárt játszik a való életben, azt kiveti magából a törzs és meghal egyedül. Gondolkozz el rajta, hogy miért is nem úgy szerzel ételt, hogy átmész a szomszédhoz és elveszed tőle. Ha ezt tennéd, a társadalom visszaütne. Sokkal erősebben.
"Azaz valami saját magamnál magasabb rendű tudatos lét indítja el a lelkiismeretet bennem."
Hát ez nem következik abból, amit az előzőekben mondtál, még ha igaz lenne akkor sem.
"Ő Isten."
Ez pedig még egy ugrás, ami semmiből nem következik, csak úgy jött. Honnan tudod, hogy nem a repülő spagettiszörny adta neked az erkölcsödet? Vagy UFÓk. Vagy az evolúció. Vagy a társdalom. Vagy a mátrixban vagy, és ez csak egy program, amit a Géza írt. Annyi értelmes elképzelés lehetséges, ugorjunk rögtön az Univerzum teremtőjére.
"Kevered az univerzummal. A természet az a bioszféra, növények, állatok mely körülvesz"
Én szoktam a természet szót a világra alkalmazni. Lehet hogy helytelenül.
"Kisebb mint Én vagyok. "
Ömmmmm....
Nem. Ennyire tiszteled te a környezetedet?
"Engedély nélkül felveszem a földről a gyümölcsöt, megsütöm a földemre tévedt őzet, rókát, leszedem az almafámról a gyümölcsöt, bármiféle érzelmi, erkülcsi, vagy más következmény nélkül, mert kisebb értékű nálam "
Az oroszlán is megesz téged, ha a földjére tévedsz megfelelő fegyverek nélkül. Bármiféle erkölcsi vagy érzelmi komplikáció nélkül. Nem az határozza meg valaminek az értékét, hogy te valahol a városban nőttél fel, és fogalmad sincs a természet hatalmasságáról. Pedig a vallásosaknak azért általában nem kell pont ezt magyarázni.
Amúgy azért nem érzel lelkiismeret furdalást mikor megölsz mondjuk egy állatot, mert evolúciósan a saját fajodat tartod a legfontosabbnak. Ahogy a farkas és az oroszlán is. Nekik is a farkas és az oroszlán a legfontosabb, nem az ember, így téged minden gond nélkül megennének. Az, hogy mi tudunk puskát gyártani ők meg nem, nem egy erkölcsi ítélet.
"Tévesztesz ! Erkölcsileg merül fel bennem a lelkiismeret, az belső kényszer a golyó az kűlső kényszer ! "
Azt mondtad a természetes erők nem kötelezhetnek téged semmire. De.
Mondjuk egy tumor az agyadban az kelthet belső késztetéseket is, csak ez egy fokkal bonyolultabb példa. Vagy a fájdalom, mint külső erő eredménye kelthet bizonyos vágyakat/érzelmeket benned. Vagy ha telepumpálnak hormonokkal, az is. Külső kényszer->belső kényszer. Nem külső kényszer |FAL| belső kényszer. A te belső énedet is "külső" erők határozzák meg.
""Nem vagy abszolút módon kötelezve"
Dehogynem most írtad a lelkiismerettel. Az más kérdés, hogy elnyomod-e "
Na várjál, te valahogy nagyon furán értelmezed az abszolút szót. Ha valami abszolút kötelez, azt nem tudod elnyomni.
"Ugyanaz a logikai hibád. Itt a belső kényszer fennállásának oka a kérdés, honnan származik. A te logikád a külső kényszert vizsgálja, az más. "
Dehogy más.
Amúgy meg ez nem is tartozik ide. Azt kérdezted, honnan van joga x-et csinálni y-nak. Azt írtam, hogy senkit sem érdekel. A mechanizmus érdekel, ami alapján működik, nem a jogosság. Ennek semmi köze a reakciódhoz, meg a külső/belső kényszerek megkülönböztetéséhez.
"Én lennék az aki kitőr valóban, de ha ki tudnék tőrni és felűl tudnám írni a szabályt, akkor az csak akkor múlna el mármint a lelkiismeret érzése, ha Én alkottam a lelkiismeretet, de mivel nem vagyok képes felűlírni, ez bizonyítja, hogy nem én alkottam a lelkiismeret."
Lehet, hogy te személy szerint nem vagy képes felülírni, de mások igen. Például kb az összes katona EVAR. Elmennek a csatába, embereket ölnek, és nem érdekli őket, hogy a gyilkosság bűn.
No mindegy, igazából teljesen meddő a vita. Szerinted nem lehet felülírni, csak elnyomni. Ami pontosan ugyanaz az esemény, csak az egyiknél megmarad láthatatlanul, érzékelhetetlenül egy objektív lelkiismeret, a másiknál meg nem. Teljesen megalapozatlan hülyeség feltételezni az előbbit, de hát te úgyis imádsz alaptalanul hülyeségeket feltételezni, úgyhogy miért is lepődök meg?
"De ki ? Isten? "
IGEN B+
Nem ám véletlenül bármi más gondolat. Itt van egy kérdés, tökéletes választ most rögtön, vagy isten és kész. Nem ám az evolúció építette a DNS-edbe, nem ám az anyád nevelte beléd, nem ám ufók építették az agyadba, rögtön ugorjuk az egyetlen teljesen logikátlan eredményre, hogy aki 14 milliárd évvel ezelőtt egy több milliárdszor milliárd csillagból álló hatalmas Univerzumot teremtett, az nyúlt bele személyesen a te agyadba, mert az olyan fontos.
Még ha elfogadnám, hogy valaki az agyadba rakott egy erkölcsi mércét kívülről, akkor is az utolsó logikus ötlet lenne az, hogy az Univerzum teremtője volt.
"Amire te gondolsz, az annyibol áll, hogy megtanítod magadnak hogy elnyomd a lelkiismeretet, de az nem ugyanaz annak eltőrlésével !"
Hogy teszel különbséget? Ha valaki x-et megteszi, és nem zavarja őt=nem érez lelkiismeret furdalást=az ő lelkiismerete nem terjed ki x-re.
A másik eset: megteszi x-et, és nem zavarja őt=nem érez lelkiismeret furdalást=a lelkiismerete továbbra is kiterjed x-re, csak elnyomja.
Egy csomó dolog tényleg annyira mély evolúciós vagy kulturális dolog, hogy kb csak komoly agymosással lehet megváltoztatni. De sok más lelkiismereti kérdés kultúránként vagy akár emberenként teljesen különbözik. De szerinted az emberek 90%-a csak elnyomja a lelkiismerete felét és helyette kitalál valami mást, ami minden tekintetben lelkiismeretként funkcionál, csak nem valódi és kész.
"A természetből étkezek probléma nélkül ezt fentebb levezettem"
A természet is belőled. Azon kívül, hogy volt szerencséd a XXI. századi Európába születni, semmivel sem állsz a természet fölött.
"a társadalom velem egyenlő tagokból áll, következésképpen mivel tagjai egyenlőek egymással és velem, így velem egyenrangóak"
Aha...
Szóval egy hegy az atomokból áll, és mivel az atomok kisebbek nálad, így a hegy kisebb nálad. Egyes emberek lehet hogy egyenrangúak veled, de a társadalom egésze semmiképp sem. Mi 7.000.000.000-szor többen vagyunk, mint te. És cirka ugyanennyire "értékesebbek" is vagyunk.
"Valóban nem a társadalom sokasága, de magam sem lehet, hiszen az akaratomon kívűl van"
Az akaratodon kívül, de nem rajtad kívül. Nem az akaratodból állsz. Van tudatalattid, vannak ösztöneid, stb.
"Nem tekintélyelvűségről van szó, hanem egy felettem álló Istenről "
Dehogynem. Szerinted ami nálad kisebb, az nem lehet hatással rád, ami nevetséges. Ami "kisebb", az nem alkothat magánál nagyobbat? Miért is? Egy nagy dolog nem feltétlenül feltételez egy még nagyobb teremtőt. Az ember nem magából teremt, és nem is egyedül. Feltételezhetsz mondjuk 50 kisebb teremtőt. Vagy bármit, egy csomó lehetőség van, de te mindent elvetsz, mert nem az őszinte érvelés a lényeg, hanem hogy a végére oda lehessen írni, hogy isten. Tessék, itt van a szövegem legvégén, hogy isten, úgyhogy ez jó érvelés.
isten
Kérdező, hogy te mekkora troll vagy! :D
És komolyan nyomod a hülyeséget nap mint nap. Csak tudnám hogy fizetnek érte (gondolom van az a pénz) vagy belső kényszer hajt (te szegény)?
Ahogy látom, az erre járok kapásból felismernek, igazán vállalhatnád magadat névvel is, pl. Zoli a troli vagy ilyesmi.
Zolika!
Az erkölcs csak az elme szüleménye! Napról napra változik!
Az erény az ami örökké való.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!