A jóga Isten ellen megy? Ezt ti jógázók is így látjátok?
A dogma tartja össze a különböző tudatosságú és érzelmi értékekkel bíró embereket. Ha nem követed a dogmákat, bontod a közösséget. Az, hogy ez személyes fejlődésed segíti vagy gátolja az a te felelősséged. Az, hogy a közösség és a vallás kibírja-e a te formabontásod, az a közösség és a vallás próbája.
A dogmák annál jobban segítenek minket, minél alacsonyabb tudatossági szinten vagyunk. Pl Ha nem masztizol, több gyerek születik, ami erősíti a közösséget. Ha sivatagban élsz, nagyban javítja a túlélési esélyeid, ha a legmelegebb hónapokban böjtölsz.
Szerintem a jóga nem megy Isten ellen, de mindenképpen hatással van a kereszténységre. Hogy tudja-e fogadni a divat változásait és integrálni a tanokat az egyház, harcol ellene, vagy felemészti magát, az más kérdés.
Én személy szerint nem vagyok keresztény, de minél jobban megismerem a keleti vallásokat, annál jobban értékelem a kereszténységet is, mert a megértések által döbbenek rá, hogy hol és miben segítenek a keresztény hagyományok.
4-nek van igaza. Eskü csak nekem agyrém amit eltérő egyházak magukról állítanak? Hát mind azt mondja, hogy ő az igazi a többi pedig rossz...
Ennyire ne legyünk már gyerekek.
Ahogy a meditáció, mi?
Nincs a meditációnál istenhűbb öngyakorlati forma.
Konkrétan nincs. Ez a csúcsok csúcsa.
A vallásoknak kb semmi köze nincs istenhez.
Üdv!
Ha szorosan a kérdésedre kell válaszolni akkor határozottan nem.
A linkelt cikkek viszont nem arról beszélnek a mit a kérdésben megfogalmaztál. Mondhatni pontatlan a kérdésed megfogalmazása, ha a linkekben tárgyalt kérdésekről kéred a véleményünket.
A linkekben ugyanis a most fennálló egyház (római katolikus) dogmáját állítják szembe a jógával.
Még csak nem is a kereszténységről van szó, hanem arról, hogy a római katolikusok mit neveznek annak.
Szerintem a kereszténység az, amit Jézus tanításával alapoz. Erről pedig az evangéliumokban hallhatunk.
És semmi kép nem Istenről beszélnek a cikkek. Van amelyik ugyan kitér az Ó szövetségi istenképre... de az csak istenKÉP, amit haladóbb szellemiségű keresztény pap gondolkodók is túlhaladottnak tartanak.
A lényeg pedig az, hogy a jóga nem megy Isten ellen. Éppen hogy felé megy, határozottan, csak túllép a vallások korlátain. Továbbmegy ott is Isten felé, ahol a vallások dogmái már korlátokat jelentenek Isten felé.
Pl: az egyik cikkből:
"A jóga istentisztelet. Más istenségeké. Isten pedig egy van, Ábrahám és Izsák Istene,"
Talán másnak is kiveri a szemét az ellentmondás a két egymást követő mondatban.
Ha Isten egy van, akkor hogy lehetnek másoknak más Istenei?
Ez az Ó szövetségi istenkép korlátolt dogmája. Nem kereszténység, hanem rasszizmus. Ez az amit nem lehet összeegyeztetni a szeretet egyetemes mindenekfelettiségével.
Egyébként szigorúan véve, ahogy az első cikk is érinti, a jóga nem "gondolkodik" Istenben. (A jóga a szamkhja filozófia gyakorltai kiegészítője, melynek világrendszer nem személyes isten köré épül, de van egyetemes (legfelső) lélek benne) Ahogy én értem most, a lényeg, hogy a személyes Istenhez kapcsolódó vallási imádásban kimerülő törekvések egyben gátak is Isten valódi természetének megismerésében. Azaz gátak abban hogy felé közeledjünk.
Ezek nem egyszerű rendszerek. Itt nem lehet elmagyarázni. (alapjai: szamkhja kariká, hatha joga pradipika, Patandszali jóga szutra) És az elmagyarázás még nem is jelent megértést.
A teljes megértés a megértésre való törekvésben töltött hosszú évek alatt áll össze. És ez az amire a jóga komplex módszert ad. Azt állítja, hogy bárki eljuthat Istenhez, ha törekszik az adott úton.
Ezzel szembe lehet állítani olyan dogmává merevedett állításokat, hogy üdvözülni csak Jézus által, meg kegyelemből stb. Ezek alátámaszthatók akár evangéliumi igehelyekkel is... ha akarjuk. Én meg azt mondom, hogy Jézus általunk ismert tanítása a teljesen eltévelyedett emberekhez szól. Van az a szint ahol a tanításnak ez a módja működik. Az egyház itt ragadt meg. Ez működik most is, de csak egy bizonyos szintig. Ez teljesen szinkronba is állítható a jóga első két fokával a jámával és a nijámával. Ezek az egyetemes és a személyes erkölcsi parancsolatok. Ebből tűnik ki, hogy nem szembenállásról, hanem tovább lépésről van szó.
A jógában ugyanis a jáma és a nijáma azalap, ami nélkül nem is lehet (elvileg) tovább lépni.
Tehát az ászanázás, meg esetleg pránajáma amit többniyre nyugaton művelünk nem nevezhető jógának, amíg az alapokat nem tartjuk be. A meditáció, a hetedik szint pedig az összes előtte lévő hiányos gyakorlata, betartása nélkül könnyen félrecsúszik.
Röviden: az alapok azonosak a Jézusi kersztény tanítással, csak a rendszer tovább lép. Mi viszont könnyen rossz irányba lépünk tovább, mert nem vesszük komolyan az alapokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!