Létezik pre-karma?
Tulajdonképpen maga a létezés megállíthatatlanul "gyártja" a karmát, hiszen a világunk is ok-okozati láncolatok hálózata, amiben mi magunk is aktív teremtőkként veszünk részt. (Ezért is problémás a megszabadulás, ugyebár.)
Amit érdemes szem előtt tartanod, hogy amíg a szemléleted téves, addig az egész teremtői tevékenységed is az. A buddhizmus egyik nagyon okos felismerése, hogy a helyes létezés a helyes szemlélet > helyes gondolatok > helyes beszéd > helyes cselekedetek elvén alapul. Ezért hiába véled helyesnek a gonolataidtól a cselkedeteidig vezető folyamatot, ha mindazok hibás szemléleten alapulnak. A téves szemlélet okai nagyon sokszor a gyarló emberi vágyak, amik eleve kívül esnek a tudatosságon. Ennek belátása szerencsére könnyű.
A helyes szemlélet kialakításához a mai ember számára a legjobb út az együttérzés és a fantázia (belátás) kombinációja.
Nagyon leegyszerűsített példával: megkívánod a szomszédasszonyt. Ha ész nélkül engedsz a vágynak, és megteremted azt a jövőt, amiben tényleg megkettyinted a hölgyet, közben valószínűleg sok-sok kárt okozol: gyanúk, hazugságok és bűntudatok tömegét, a családjaitok széthullását, megalázott házastársakat, tévútra tért gyerekeket stb stb.
Az együttérzés és a fantázia segít már jó előre belátni, hogy mindez nem éri meg azt a kettyintést. Ha végiggondolod, hogy milyen károkat-előnyöket okozhat a vágyad kiélése, jobban a helyére kerül a szemléleted. Vicces, hogy mindehhez még nem is kell a karma dilemmáinak a tudatában lenned. A lényeg, hogy az együttérzés és a fantázia kivezessen a teljesen önös vágyakozásból, és ráébredj, hogy a cselekedeteid hogyan árthatnak másoknak.
"Amit érdemes szem előtt tartanod, hogy amíg a szemléleted téves, addig az egész teremtői tevékenységed is az."
Rendben, de mi helyes és mi nem? Ha egy milliárdos elejt egy 100 Eurós bankjegyet, amit én nem adok vissza neki, hanem egy hajléktalannak adom, akkor az helyes, vagy helytelen?
Ha meg akarok ölni valakit, mert ő az én megítélésem szerint szörnyű ember, pl. a történelemből Hitlert, vagy Sztálint, akkor helyes, vagy helytelen a gondolkodásom?
"A téves szemlélet okai nagyon sokszor a gyarló emberi vágyak, amik eleve kívül esnek a tudatosságon. Ennek belátása szerencsére könnyű."
Teljesen egyetértek!
"Az együttérzés és a fantázia segít már jó előre belátni, hogy mindez nem éri meg azt a kettyintést."
Ez az eset erre az igen egyszerű példára igaz. Ha viszont ismét egy komplikáltabb példát veszünk, pl. a 2. világháború idején szembeszállni az államosított barbársággal nem volt épp kifizetődő (pl. Sophie Scholl számára sem).
Az együttérzés néha segít dönteni helyes és helytelen között, de tény, hogy a legokosabb a nem cselekvés. Mert pl. együttérzésből hiába gondolod jónak, hogy a hajléktalannak adod a 100 eurót, ha még aznap halálra issza magát vagy épp leszúrják érte. Egyszerűen nem lehet tudni.
A másik dilemma fogósabb, de a nemcselekvés sodródása olykor életben maradáshoz is vezethet, erkölcsi dilemmák nélkül. A nemcselekvés nem feltétlenül erkölcstelen, bár vannak esetek, amikor akár önfeláldozás árán, de megmenthetünk másokat. Ám kis gondolkodással belátható, hogy az is lehet karmikus szempontból hiba. :)
De ezeken csak így elvontan kell agyalni, a konkrét ügyekbe való belebonyolódás nem vezet sehová.
"Mert pl. együttérzésből hiába gondolod jónak, hogy a hajléktalannak adod a 100 eurót, ha még aznap halálra issza magát vagy épp leszúrják érte. Egyszerűen nem lehet tudni."
Én a döntésem helyességéről beszéltem, nem pedig a kimeneteléről. Hiszen a dolgok annyira komplikáltak és annyira összefüggéseken alapulnak, hogy minden egyes döntésnek beláthatatlan a következménye. Pl. előreengedek valakit az ajtón, aki emiatt 5mp-cel gyorsabban kijut az épületből, majd az első sarkon balesetet szenved és meghal. Ha nem engedem előre, nincs az az 5mp-nyi időkülönbség, ezáltal az egész baleset be sem következik. Ezekkel nyilván nem számolhatok, épp ezért nem is lesz a döntésem helytelen, ha 100 Eurót adok egy hajléktalannak, akit emiatt leszúrnak.
"A nemcselekvés nem feltétlenül erkölcstelen"
Ez életem kérdése, minden túlzás nélkül. Nagyjából a felfogóképességem kialakulása óta foglalkoztat ez a kérdés. Tegyük fel, hogy van egy ember, aki betartja a törvényeket, de ezen felül semmit, abszolút semmit nem tesz meg másokért. Ha elesik valaki mellette, nem segít neki, emberi tragédiákat kihasználva alacsony fizetést ad másoknak, ilyesmik. Sokáig azt gondoltam, hogy ezek az emberek rossz emberek, mint ahogy azok is, akik például a politikai szörnyűségek ellen, mint a gyűlöletkeltés, hihetetlen mértékű korrupció, stb. nem tesznek semmit, miközben lenne rá lehetőségük.
Én társadalmilag, politikailag és az állatvédelmet tekintve is mindig aktív voltam, pl. nem eszem húst. Viszont ha azt az embert, aki a törvényeket betartja ugyan, de a közjóért semmit nem tesz rossz embernek ítélem, akkor nyilván ugyanezt el kell viselnem attól is, aki nálam sokkal többet tesz az említett dolgokért (és pl. vegán), mert az ő szintjéhez képest pedig én vagyok rossz ember.
Hol van tehát a határ a jó ember és a rossz között? Elég, ha betartjuk a társadalmi elvárásokat alkotó törvényeket, vagy kell tennünk valamit a közjóért? Ha saját magam feláldozásával megmenthetek 100 embert, és nem áldozom fel magamat, tekintve, hogy csak egy életem van (én legalábbis ebben hiszek), akkor rossz ember vagyok?
Sajnos én nem hiszek semmi természetfelettiben. Nagyon érdekelnek a vallási irányzatok, főképp a buddhizmus, de hinni semmi ilyenben nem tudok.
#8, Kérdező: a buddhizmus nem annyira vallás, mint inkább világnézet. Nem kell hinni semmiben, sőt.
A feszegetett kérdésedre az a válasz, hogy a ma még romokban létező, régi erkölcsi rend szerinti jó és rossz fogalma körül keringve csak körbejárunk. Amiket írsz, pl. társadalmi, politikai kérdésekben való kiállás és cselekvés szerintem teljes tévút. Ha van is valamiféle abszolút jó, azt nem fogod megtalálni sem a társadalomban, pláne a politikában. A "jó" keresése sokszor csak hiúság, erényfitogtatás, máskor szimpla tévedés. Tudod, hogy a pokolba vezető út mivel van kikövezve.
Ezekkel a kérdésekkel sokat foglalkozik egy csomó filozófiai irányzat, de ha már a buddhizmus így előjött: szerintük ez az illúziók, a nemtudás világa. Ezt elfogadhatjuk kiindulásnak, hiszen te is arról írtál, hogy egy ponton túl nem tudhatod a cselekedeteid következményeit. Ha innen nézed, már látszik is, hogy a "jó" nem odakint keresendő, nyugodtan leszrhatod a külső világot. A külvilággal mindössze együtt úszni érdemes, ahogy a tao tanítja. És közben belül lehet érlelődni és kutakodni. Ez sokkal nehezebb, mint lelájkolni egy politikai mémet, de megéri.
Tldr: a külvilágon pörögni felesleges, mert ésszel felfoghatatlan a mátrix. A nyugalom és bölcsesség útja a belvilágba vezet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!