Fogarasi Levente kérdése:

Pálinka-e a konyak?

Figyelt kérdés
2018. júl. 9. 17:32
 1/8 anonim ***** válasza:
94%

Erről a tizedes meg a többiek c. film jut az eszembe :)


– Ital van a házban? – Van, uram. Mária Terézia Brandy, Zwack Unicum, Black And White, Courvoisier, Scotch, Altvater Gessler… – Pálinkaféle nincs? – Ez mind az, uram!

2018. júl. 9. 17:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
86%

Nem vagyok szakember, elnézést ha nem pontos a válaszom.

Tudomásom szerint a konyak az borpárlat, azaz a bor alkoholtartalmának desztillációja, a pálinka pedig az erjedt gyümölcs (cefre) alkoholjának a desztillációs kinyerése.

2018. júl. 9. 17:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
64%
Nem.
2018. júl. 9. 18:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 Andizsuzsi ***** válasza:
Technológiai szempontból igen. Az egyik legkorábbi égetett szeszesital. Mármint a brandy, a konyak a annak csak egy fajtája. Jogilag ma pálinkának csak azt lehet hívni, ami kizárólag erjesztett gyümölcs, illetve erjesztett szőlőtörköly párlatát tartalmazza.
2018. júl. 9. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 Fingkirály ***** válasza:

Nem.


A különböző alkoholpárlatok már egy eleve fogyasztható alkoholos ital "eszenciái", így a konyakok-brandyk borpárlatok, a whiskyk meg tulajdonképpen komlózatlan "sörpárlatok".


A pálinkák is lepárlással készülnek, ám ott erjesztett gyümölcspépet (ezt hívják cefrének) párolnak le.


A konyak alapanyagát is jóízűen meg lehet inni.

Cefréhez nem sok embernek lenne gusztusa :)


Amúgy vmelyik hozzászólót kiegészíteném, valóban az első tömény szeszek borpárlatok voltak, ám az egész hóbelevanc igazából melléktermék volt, az eredeti cél a színtiszta alkohol volt, amit többnyire vegyészek, vagy elődeik, az alkimisták próbáltak kinyerni.


Az első tömegesen és célirányosan előállított tömény szeszesitalok viszont a drága bornál jóval olcsóbb (sőt hulladéknak minősülő cukoripari melléktermék) melaszból előállított rumok voltak.

2018. júl. 9. 18:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
76%

"Erről a tizedes meg a többiek c. film jut az eszembe :)"


Nekem meg egy mondás.:D


Amiből lekvárt lehet főzni, abból pálinkát is. :D

2018. júl. 9. 18:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 Phoney ***** válasza:
100%

A pálinkának ma már/még kissé kettős jelentése van. Az egyik értelmében a konyak (borpárlat) is pálinka, a másik értelmében viszont csak egy speciális esetben az, ami inkább csak egy jogi kiskapu.


Az elmúlt kb. 300 évben a pálinka égetett szeszt, azaz lepárlással készült italokat jelentett, attól függetlenül, hogy miből főzték. Ebben az értelmében a konyak (borpárlat) is „pálinka” volt, sőt, a borpárlat egyik legkorábbi neve a magyarban „francia pálinka” volt, a német Franzbranntwein után. (Se a német, se a magyar kifejezés nem a gyártás helyére utalt, hanem konkrétan az italfajtára.)


A 2000-es évek elején viszont kitalálták (nem minden előzmény nélkül persze), hogy a pálinka csak egy konkrét italfajtát jelentsen, az eredetvédett magyar gyümölcspárlatot (meg persze a törkölypálinka a törkölypárlatot). Ezt igen gyorsan átvett a szakma és a köznyelv is, de pl. az értelmező szótárban még mindig a régi jelentés szerepel, és ott még „pálinka” pl. a vodka és a whisky is.


Namost a pálinka szűkebb, mai értelmében a borpárlat alapvetően nem pálinka, de van egy kis átjárás: ha a magyar szőlő mustját úgy erjesztik meg és párolják le, hogy az megfelel a pálinkatörvénynek, akkor az a borpárlat hivatalosan szőlőpálinka is lehet. Igaz, hogy a magyar pálinkát jellegzetesen cefréből főzik, de a törvény ezt nem írja elő.


Érdemes kitérni a konyak jelentésére is, mert annak idején a „francia pálinka” után később a 19. század során „cognac” lett a borpárlatok törvényes neve (a magyar borpárlaté is), amit az 1920-as években megtiltottak, és ekkor a magyar borpárlat megkülönböztetésére bevezették a „konyak” betűzést, és ezeket „magyar konyak” néven adták el. Azóta „cognac” névvel csak a francia Cognac borvidékének borpárlatát lehet eladni, és ezt a szabályt azóta már nyilván a „konyak” betűzéssel sem lehet megkerülni – máskülönben a magyar gyártók biztos, hogy használnák ezt a nevet, de nem teszik.


ma 18:31:


„Cefréhez nem sok embernek lenne gusztusa :)” – hát, egy undorító cefrének a pálinkája se nagyon lesz világsztár. Legfeljebb „ilyennek kell szeretni, húzdlegyorsan, nehányjál” alapon. (Ellenben viszont a brandyfőzésre ideális savas borokat se lehetne kimondottan jóízűen inni.)


„ám az egész hóbelevanc igazából melléktermék volt, az eredeti cél a színtiszta alkohol volt,” – ez nem egészen hülyeség, de egyáltalán nem tudtak színtiszta alkoholt főzni, max. erőset, ami nem ugyanaz. Szóval lényegében borpárlat maradt, amit csináltak.


„Az első tömegesen és célirányosan előállított tömény szeszesitalok” nem a rumok, hanem a 15. századi európai gabona- és borpárlatok voltak, bár igaz, hogy az utóbbiak inkább romlott borból, seprőborból, törkölyborból készültek.

2018. júl. 9. 18:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim válasza:

Nem. Tölgyfahordóban érlelt borpárlat.


[link]

2018. júl. 14. 08:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!