Mi a véleményetek a finnek tanügyi reformjaitól?
Szerintem nagyon hasznosak lehetnek.
Itt az oktatás abból áll, hogy a diák magol, mert arra van kényszerítve. (ami abszolút semmit sem ér, hasztalan és undorító dolog) Az órák unalmasak, és az ott tanultak 90%-át nem használja fel felnôttként az ember.
A finnek ilyen szempontból eddig is sokkal jobban álltak az oktatásban, ez a reform pedig tovább fejlesztheti (szerintem) az ottani oktatást.
Hazai körülmények között szerintem sem lehetne bevezetni. Ennek sok oka van (anyagi, tanárok felkészültsége, gyerekek hozzáállása, hazai iskolarendszer problémái stb.).
A másik, ami miatt személy szerint nekem nem tetszik, hogy a finn rendszer nagyon rá van állva a munkaerőpiac igényeire. Nem azt mondom, ez a legfontosabb, hogy a gyerek felnőttként meg tudjon állni a lábán. De hogy a klasszikus tárgyakat is megszüntessük - ez már a ló túloldala szerintem. Ugyanis az ennek a hátulütője, hogy a gyerekek biztos, hogy talpraesettek és alkalmazkodóak lesznek, jó kommunikációs és problémamegoldó képességük lesz a finn modellben - de a tudásuk felszínes, nem elmélyült. Egy társadalomnak fizikusokra, történészekre, irodalomtörténészekre, orvosokra, mérnökökre stb. is szüksége van. Ha nincs történelem, matematika, fizika stb. tantárgy, akkor ezekre hogy fogják felkészíteni a gyerekeket?
Ma olvastam angol oldalon erről. Szerintem alaapvetően nagyon jó a finn oktatási rendszer, már ha a PISA felmérések eredményeit nézzük.
Azzal nem értek egyet, hogy egyrészt nem lehet bevezetni a finn oktatási modelt Mo-n, vagy legalább egy részét, mert, mert, mert...kifogások. Bocsánat, de tipikus magyar hozzáállás. Bármilyen feladat előtt a magyarok már megvitatják, hogy a feladat miért NEM végezhető el. A magyar és finn oktatási eredmények között vannak jelentőségteljes különbségek eredmények tekintetében. Ennyi.
A másik, hogy "munkapiac orientálált". Hát milyen legyen??? Oktassanak évi 2000 egyetemi végzettségű kommunikáció szakost, 300 könyvtárost, 2000 angol tanárt, 100 spanyol tanárt, 30 filmesztétika, 3000 turizmus szakos közdazdászt, akik kemping recepcióján fognak dolgozni szezonban, folytathatnám. Ez észszerűbb, hogy nem veszünk tudomást a munkapiacról? Meg nem veszünk tudomást arról, hogy olyan nyelvi elzártságban élünk, hogy egy 6 éves gyereknek nem lenne fontos karácsonyra olvasni, viszont nyugodtan tanulhatna angolul is, és második nyelvet is kezdhetnék 2-3 év múlva. Ha már tény, hogy a nyelvtanulás korfüggő is, és minél kisebb korban kezdik, annál jobban megtanulható. Amúgy is jönnek ki a kommunikáció, gazdálkodás, stb szakos diákok az egyetemről, főiskoláról és nem kapnak évekig diplomát, mert nincs nyelvvizsgájuk. Széttaulták az agyukat (talán) totál elméleti baromságokkal, amire a munkájukban egy percig sem lesz szükség, de nyelvet nem beszélnek, így mehetnek Londonba mosogatni. Ez az igazi munkaerőpiacra való képzés. A londoni mosogató-munkaerőpiacra...Great success...
Sajnálom, hogy nem oda születtem. Mind az életszínvonal, mind pedig az oktatás szempontjából. A magyar oktatás egy nagy nulla, nem az életre készít fel. Különösen egy nyelvtanítástól vagyok kiakadva. 4. osztályban, azaz 9-10 évesen kezdik el az angolt/németet tanítani. Akkor, amikor már majdnem késő akcentus nélkül elsajátítani a nyelvet. De még ez hagyján, sokkal nagyobb baj, hogy magyar anyanyelvű, erős akcentusú, nyelvtanközpontú oktatást kapunk. És ami a legszomorúbb, a nyelvvizsgák sem valami életszerűek. Nem is csodálom, hogy sokan még egy útbaigazítást sem tudnak adni a külföldi túristáknak. Nem is kell a skandinávokhoz menni jó példáért. Ott van pl. Ausztria. Az ott élő unokaöcsém első osztályos az általános iskolában, de már most elkezdtek angolul tanulni. Nem úgy, mint itt, hanem játékosan, szituációkat gyakorolva.
A felsőoktatás terén is van bőven átalakítani való. Csak egy példát mondok. A diplomás ápolók 4 éven keresztül tanulnak a biokémiától kezdve a mittudomén milyen fizikáig kezdve minden hülyeséget, de a kórházba kerülve egy vérnyomást nem tud sokuk mérni. És ez sajnos nem túlzás, főnővér ismerősöm mesélte kiakadva. Hasonló tapasztalataim vannak a márnökinfóból diplomázott ismerőseimmel is. Sokan még grafikusan sem tudnak linuxot telepíteni. Ez nem baj, a lényeg, hogy tudják a diszkrét matematikát, analízis 2-őt és még sok egyebet.
Én támogatnék egy oktatási reformot. Sokan nem értik meg, de ez nem a tantárgyak eltörléséről szól. Hanem arról, hogy a gyakorlatban, tapasztalatok útján sajátítanák el azt, amit az iskolában próbálnak unalmasan beléd verni. Lehet találgatni, melyik marad meg jobban az emberben. Sajnos ez hazánkban nem lenne kivitelezhető, mivel a lakosság 80%-a 20-30 évvel le van maradva agyilag.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!