Ilyen ember (ek) ből hogyan válhatott tanár?
Nem tudok jó bevezetést írni, úgyhogy egyből a közepébe vágnék: az elmúlt hetekben esett meg, hogy kint ülünk az osztállyal az aulában, és az egyik szomszédos asztalnál ülő testneveléstanár egyszer csak azzal a kérdéssel fordult oda hozzánk, hogy: "Közületek ki az értelmes?". Egy szó se senkitől, a tanár pedig egy "Na, talán te"-vel leszólította az éppen érkező osztálytársunkat, és arra volt kíváncsi, hogy mi a 42-es ruhaméret amerikai megfelelője (vagy valami hasonló, maximum mások voltak az adatok). Osztálytársunk válaszolt, mire a tanár: "Na ez a gyerek itt értelmes", majd folytatta tovább firkálgatott valamit a papírjára.
És egy másik példa, amit szeretnék megosztani: Egyik művésztanárunk mélyen vallásos keresztény, és szereti is nagyon "hirdetni az igét". Na már most lévén, hogy az osztályunkban sok a kétkedő, illetve a nem hívő, alkalomadtán szóvá tesszük, hogy szerintünk ez és az nem egészen úgy van szerintünk, vagy egyáltalán nem is létezik az, amiről a tanárunk szentül állítja, hogy az az egy és igaz, és csakis az a helyes, a jó (amit a keresztények papolni szoktak ugye), és ha ellenkezőt állítunk, rögtön lehord mindenfélének; "akkor rossz ember válik belőletek", "elégtek a pokol tüzén"... a szokásos. Már-már hittérítőt játszik, és úgy véli, ha nem követjük ennek a (szerintem képmutató és abszurd) vallásnak a tanait, kimondhatatlan szörnyűségek várnak ránk halálunk után, vagy akár még az életünkben.
És most kérdem én: miért mennek az ilyenek tanárnak? Lehet, hogy én vagyok a naiv, és túl sokat várok el, de ha tanárnak áll az ember, legfőképp empatikusnak kell lennie, és olyan személyiségnek, akivel a diák örömmel dolgozik együtt. Ezt azért gondolom így, mivel egy diák már-már több időt tölt az iskolában otthona helyett, és többet kényszerül foglalkozni az iskolai dolgokkal otthon is, mint mondjuk magával, a környezetével, a barátaival. Szerintem mégis csak jobb nem úgy bemenni az órára, hogy "Jaj, ezzel a paraszttal leszünk már megint", vagy hogy ha a diák mondjuk matekból nem ért valamit, és odamegy óra után a tanárhoz, megkéri, hogy magyarázza el még egyszer, legyen olyan kedves, akkor elég negatívan hat, ha egy "Az előbb magyaráztam el, ott a könyv, ezt nem érteni kell, hanem megtanulni!" választ kap a gyerek (megtörtént eset).
Nos, tudom, hogy elég hosszú lett, és kicsit talán keszekusza is az írásom, de ha elolvastad, azt őszintén köszönöm. A vallással kapcsolatos megjegyzéseimből pedig nem szeretném, ha vita alakulna ki. Úgy tudom, a véleményemet még szabadon elmondhatom.
Lehet, hogy nem volt más lehetősége.
De olyanról is hallottam, hogy kerekperec megmondta a diákoknak, hogy azért lett tanár, hogy őket szivathassa.
Ismered a mondást:
"Aki tudja, csinálja; aki nem tudja, tanítja.
És aki tanítani se tudja, abból lesz a testnevelő tanár."
A művtöri tanárnak meg játszd el a nagy szentfazekat, akkor majd jó jegyeket kapsz nála. Jó felkészítés lesz az életre: képmutatónak kell lenni az előrejutáshoz.
Elég sok ember úgy megy tanárnak, hogy nem akart előzőleg az lenni, de valamilyen oknál fogva rákényszerült. Például becsődölt a cég, ahol dolgozott, stb. A végzettsége megvan hozzá, hogy tanárnak álljon, és ha már nincs más (elvégre nem dúskálunk a munkahelyekben), hát miért ne? Az, hogy pedagógusként hülye, lényegtelen, ha ott a plecsni. A szükséges tanfolyamot még elvégezheti, ha kérik tőle, de ennyi.
Egy ismerősömnek volt egy angoltanárnője, aki azért ment tanárnak, mert a Malév becsődölt, neki meg állás kellett. Fél évig dolgozott középiskolai "pedagógusként", majd felvették egy német légitársaságba és lelécelt, azóta iskola felé sem nézett. Előzőleg is volt tanár valahol, de ott se sokáig, talán egy évig.
Nekem egy matektanárom volt olyan, hogy külföldön mérnökként dolgozott, becsődöltek, jött tanárnak. No nem azért, mert annyira égett a vágytól, hogy a nebulók mentora lehessen, pusztán mérnökként már nem tudott elhelyezkedni, matektanárt pedig éppen kerestek.
Tehát rengetegen nem azért lesznek tanárok, mert mindig is azok akartak lenni, hanem mert ezt a lapot adja az élet. Persze ezt legtöbbször a diák szívja meg, na de ez van.
Tény, hogy sok alkalmatlan ember megy el tanárnak.
De az általad felsoroltakból, csak egy eset valóban tragikus:
"ha a diák mondjuk matekból nem ért valamit, és odamegy óra után a tanárhoz, megkéri, hogy magyarázza el még egyszer, legyen olyan kedves, akkor elég negatívan hat, ha egy "Az előbb magyaráztam el, ott a könyv, ezt nem érteni kell, hanem megtanulni!" választ kap a gyerek (megtörtént eset)".
A többi legfeljebb olyan emberi hiba, ami bárkivel előfordul.
Még valami. Azt írod:
"A vallással kapcsolatos megjegyzéseimből pedig nem szeretném, ha vita alakulna ki. Úgy tudom, a véleményemet még szabadon elmondhatom."
Szabadon elmondhatod, más meg szabadon reagálhat rá.
Azt tanácsolom, ismerd meg más forrásból is a kereszténységet (annak számos különböző felekezetét);
és ne csak egy (számodra nyilván nem szimpatikus) tanár alapján alkoss véleményt róla!
De annyiban megnyugtatlak, hogy írásod egyáltalán nem keszekusza, nagyon is jól érthető.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!