Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Mire való a magatartás és a...

Mire való a magatartás és a szorgalom jegy?

Figyelt kérdés

Az iskolás éveim alatt nagy jelentősége volt, de nem értettem miért.


Sehol sem nézték, otthon a legtöbb szülő át is ugrotta ezt a részt amikor a bizonyítványt nézte és olyanról sem hallottam, hogy valakit azért nem vettek fel az egyetemre, mert csak hármas vagy négyes volt a magatartása és szorgalma.


nov. 24. 01:38
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
2%

A ChatGPT ezt írja:


A magatartás és a szorgalom jegye az iskolában elsősorban nem arra szolgál, hogy későbbi felvételiknél vagy a munkaerőpiacon közvetlen szerepe legyen, hanem sokkal inkább pedagógiai célokat szolgál. Ennek több funkciója is van:


### 1. **Visszajelzés a diáknak és a szülőknek**

A magatartás és szorgalom értékelése segít a tanulónak és a szülőknek megérteni, hogy a gyermek viselkedése és hozzáállása hogyan illeszkedik az iskola elvárásaihoz. Például:

- A *magatartás* azt tükrözi, hogy a diák hogyan viszonyul a szabályokhoz, a tanárokhoz és a társaihoz.

- A *szorgalom* azt mutatja meg, hogy milyen mértékben fektet energiát a tanulásba, mennyire kitartó és céltudatos.


### 2. **Motiváció a fejlődésre**

Bár nem mindig van nagy tétje ezeknek a jegyeknek, mégis ösztönözhetik a tanulókat arra, hogy javítsanak a hozzáállásukon. Például egy rossz magatartásjegy felhívhatja a figyelmet arra, hogy valamin változtatni kell (pl. a szabályok betartása vagy a konfliktuskezelés terén).


### 3. **Tanári eszköz a fegyelmezéshez**

A magatartás és szorgalom jegy egyfajta tanári eszköz is, amellyel nyomatékosíthatják a felelősségteljes viselkedés és a munkához való pozitív hozzáállás fontosságát.


### 4. **Közösségi értékek közvetítése**

Az iskola nemcsak tudományos ismereteket ad át, hanem nevelési célokat is követ. A magatartás és szorgalom jegyei közvetetten hozzájárulnak a társadalmi normák, felelősségtudat és munkamorál kialakításához.


### 5. **Külső megítélés (elméletben)**

Bár ritkán fordul elő, hogy valakit ezek alapján ítélnének meg egy továbbtanulásnál vagy munkahelyen, bizonyos esetekben (pl. fegyelmi ügyek, ösztöndíjak odaítélése) ezek is számíthatnak.


### Miért érzi sokan irrelevánsnak?

Ahogy te is említetted, az életben ritkán van közvetlen jelentősége ezeknek a jegyeknek, ezért gyakran a diákok és szülők is kevésbé veszik komolyan. Az iskola szándéka ellenére sokszor a szorgalom és magatartás értékelése szubjektív, és nem mindig tükrözi pontosan a diák valós viselkedését vagy munkamorálját.


### Összegzés

Bár a magatartás és szorgalom jegye nem számít „belépőjegynek” az élet nagy lehetőségeihez, az iskola ezeken keresztül próbálja közvetíteni azokat az értékeket, amelyek a későbbi életben (pl. csapatmunka, kitartás, fegyelem) hasznosak lehetnek. Azonban az, hogy mennyire fontosnak érezzük ezt, nagyrészt az iskola és a család hozzáállásától függ.

nov. 24. 03:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
18%
Hasznos tagja leszel a társadalomnak, engedelmes szolga.
nov. 24. 04:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 anonim ***** válasza:
44%

Már akkor sem értettem, amikor 50 éve magam is iskolába jártam...

Lehet persze magyarázni, de a viselkedést szövegesen kellene leírni (NEM minősíteni), és a problémákat pedig neveléssel vagy terápiával korrigálni.

nov. 24. 06:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 anonim ***** válasza:
100%
szerintem csak tájékoztató jellegű dolog a szülőknek.
nov. 24. 06:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 anonim ***** válasza:
77%

Az osztályozás célja, hogy pillanatképet adjon arról, hogy a gyerek éppen hol áll az elvárásokhoz képest. A tantárgyi jegyek a tudást mérik, a szorgalom a megbízhatóságot, a magatartás pedig a közösségben viselkedést.


A tantárgyi jegyeket azért tartjuk fontosabbnak, mert végső soron a tudásért jár oda a kölök, ez mutatja a célt. Ha a jegyek jók, akkor kit érdekel a többi.


Ugyanakkor azért szülői szemmel fontos visszajelző a magatartás és a szorgalom jegy is. Ha a gyerekem valamilyen okból nem teljesíti, amit kérnek tőle, vagy a közösségi viselkedése problémákat okoz, azzal kezdeni kell valamit.

nov. 24. 07:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
14%
Nálunk rossz magatartású, rossz tanuló srác (általános iskola) lett sikeres, családos, boldog ember.
nov. 24. 07:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:
35%

Tanár vagyok. Majdnem semmi értelme. A szocializmusból maradt, akkor volt jelentősége, mert azt mutatta, mennyire vagy "szocialista embertípus". A rendszerváltás után értelmetlenné vált. Jó, az általános iskolások számára még van egy kis visszatartó ereje. Ami "értelme" most van:

- középiskolai felvételinél vagy átjelentkezésnél nézik, jelzés értéke lehet egy hármas magatartásnak, pl

-egyes iskolák saját házirendjükben bizonyos kedvezményeket köthetnek példás magatartáshoz.

nov. 24. 09:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim válasza:
41%

Nálunk a szorgalom jegy úgy lett kiszámítva, hogy milyen jók voltak a jegyeid, nem hogy milyen szorgalmas voltál igazából. Szóval ha valaki gyengébb volt egy tárgyból annak ellenére hogy tanult, akkor nem lehetett 5ös szorgalomból. Gondolom az lenne a cél, hogy tudja a szülő hogyan teljesít a gyerek, de így semmi értelme nem volt.


Magatartás meg teljesen felesleges, mert az osztályfőnökön múlik milyen jegyet ad. Én középsuliban pl végig 4es voltam belőle, mert nem voltam "aktív részese a közösségnek", pedig amúgy egyik tanár se panaszkodhatott rám, csak nem mentem el minden iskolai rendezvényre. Meg ugye ha utált valakit az osztályfőnök, akkor talált okot hogy lehúzza.


Szóval így kb semmi értelme. Ha normálisan lenne osztályozva, vagy inkább szöveges formában (de arra melyik osztályfőnök hajlandó, hogy 30-35 gyereket egyesével jellemezzen?) akkor lehet hasznos információ is lehetne a szülőnek.

nov. 24. 09:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 anonim ***** válasza:
54%

Nyolcas. Ugyanezt akartam írni. Hiába tanultam rengeteget, főleg matekból, ahol még a kettes hármas osztálytatért is vért izzadtam, hiába látták egyes tanárok, hogy mennyi energiát fektetek a tanulásba, emiatt hármasnál jobb szorgalom jegyem sosem volt.

Sőt egyszer mikor a reál tárgyakból kettest kaptam,, a szorgalom jegyre is hanyag (kettes) osztályzatot írtak.Elég hülyeség szerintem is.

nov. 24. 10:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/20 anonim ***** válasza:
62%

Szerintem a magatartás jegy felesleges; sokkal jobb lenne egy szöveges értékelés egy-egy tanulóról, bár azzal meg az a gond, hogy időigényes, viszont ilyesfajta visszajelzésre meg mégis szükség van valamilyen formában. Ezt próbálják a jegyekkel prezentálni, csak az meg kevés. Hármas és hármas közt is hatalmas különbség lehet.

A szorgalomra kapott jegyre is hasonlót tudnék mondani. Főleg, hogy az nálunk is szoros összefüggésben volt a többi jegyünkkel; ha valaki 2-3 -as tanuló volt, szinte biztos, hogy 3-nál jobb jegyet nem tudott kapni szorgalomra, hiába volt sok energiája, ideje tanulásba fektetve.

nov. 24. 14:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!