Miért vannak diákok, akik úgy gondolják, hogy a legtöbb tantárgyból a legtöbb anyag teljesen felesleges, sőt, utálják a matekot, törit stb.?
Többen irkálják, hogy az iskolában megtanultak 90-95%-a teljesen felesleges...
Ha úgy álltunk volna hozzá mindig a világhoz, hogy csak és kizárólag azt tanuljuk meg, ami közvetlenül a hétköznapi életünkhöz szükséges, akkor vagy még mindig az őskorban élnénk, vagy ugyanaz a fejlődés, amit ma élünk, olyan lassan menne végbe, hogy még mindig valahol az őskor-ókor fordulópontján lennénk.
Másrészt a matek, a töri, a fizika stb. itt van az életünkben szervesen. Magyarán nem értelmetlen megtanulni... Szervesen körülvesz minket.
Ok, lehet, hogy nem kell majd az atomfizika a bolti bevásárláshoz, de nem csak annak van haszna, aminek a hasznát közvetlen a szemed előtt látod.
Másrészt miért mondják sokan, hogy utálják ezeket a tárgyakat, pusztán mert őket nem érdekli vagy mert rossz volt a tanár? Azért, mert egy szemétláda volt a nyelvtantanár, nem a nyelvészetet kell hibáztatni.
Miért vannak mégis olyan emberek, akik szerint mindezek feleslegesek, teljesen értelmetlen megtanulni stb.?
#1.
De nem az a cél, hogy kocsmázó trógereket neveljünk! Szerintem minimum, hogy mindenki ismerje a matekot annyira, amennyire most tanuljuk. Kömaloztam és matekversenyekre jártam, szóval látom, hogy még így is elég egyszerű az oktatása.
A történelem nagy része épp, hogy nem hazugság, mivel a történettudomány célja, hogy felderítse a lehető legpontosabban a múlt eseményeit. Mondom ezt úgy, hogy elég régóta foglalkozom részletesen törivel.
A fizika valóbban hasznos.
Már így is sokkal részletesebben bele kell ásni magát mindenkinek, aki egyetemre megy. Hát akkor mi lenne, ha tényleg csak ennyire alap dolgokat tanítanának...
A matematikai alapismeretek szükségesek, és fontosak, de mondjuk nekem mindig egy kudarc élmény volt amikor bonyolult egyenleteket és számításokat kellett végeznem. A másodfokú egyenlet még megvolt, de onnantól kezdve akármit csináltam, alulról súroltam a 2-est. Ilyenkor jött, hogy bezzeg a Roli meg a Kitti meg a többi gyerek megtudta tanulni. Extra órákat kellett vennem szabadidőmben, ahelyett hogy abban bontakoztam volna ki, amiben igazán jó vagyok.
Ilyen volt még a történelem is, képtelen voltam mégcsak feltérképezni is azt, hogy mi a piszkos fene volt, a magyar történelmen kívül meg az alapműveltségen felül. Tehát időrablónak tartom ezeket, valamint a történelmet folyamatosan kutatják, újabb dolgokra jönnek rá. Például: Én még azt tanultam iskolában, hogy a finnugoroktól származunk, ma már ezt a tényállást cáfolják.
A hasznos tudás nemcsak annyi lenne, hogy tudjunk főzni mosni szàmlákat befizetni, kell az élethez az alapműveltség ez igaz. Ugyanakkor amilyen szinten követelmény ez az oktatási inzézményekben a matematika, a kémiai képletek, más országok korábbi évszázadai, az teljesen felesleges. Aki nem lesz kémikus vagy matematikus annak nincs szüksége erre az iskolai előmenetelre. Olyan ez, mintha egy kígyót meg egy nyulat is fára mászatnának.
Helyette inkább a tudatos pénzügyi döntésektől kellene tanulni, a felelős gyermekvállalásról, arról hogy ismerjük magunkat miben vagyunk jók és azt fejlesszük, tanuljunk meg intelligensen vitázni, jusson el egyáltalán az oktatás addig, (például a történelem, vagy társadalom ismeret)hogy mi van a jelenben, hogy a fiatalok megérthessék azt.
Én 35 évesen már nem vagyok diák, de a mai napig azt mondom, hogy a tananyag kb. 80%-a teljesen felesleges. És nem csak az a baj, hogy feleslegesen ráerőltetik a gyerekekre ezt a felesleges tananyagot, hanem az is, hogy azt az időt ki lehetne tölteni valóban hasznos és fontos anyaggal.
SOKKAL fontosabb dolgok vannak, amiket érdemes lenne tanítani, mint pl. a másodfokú egyenletek, amit valószínűleg az életben sosem fogsz használni. Vagy a részletes töritudás, ami megint csak felesleges.
Mindemellett nagyon sokan úgy jönnek ki az iskolából, hogy soha többet nem akarnak még csak suli közelébe se menni, annyira elveszi a kedvüket a tanulástól a jelenlegi oktatási rendszer.
33 éves vagyok. Egyetértek az előttem szólóakkal. Rengeteg teljesen lexikális tudás van, amit ráerőltetnek a gyerekekre.
De miért nem tanítják meg a diákokat az életre, pl. érzelmi intelligencia fejlesztés, kommunikációkészség fejlesztés, verbális önvédelem..stb.
A másodfokú egyenletet, vagy a kovelens kötéseket a mai napig nem használom.
Töri:
"A történelem egy csokor hazugság, amiben többen megegyeztek."
Bonaparte Napoleon
"A történelem kegyes lesz hozzám, mert szándékomban áll átírni."
Winston Churchill
Ennyit a történelem nagy igazságáról.
Érdekes, amit 3-as ír. Milyen formában képzelnéd el ezeknek a hasznos ismereteknek az oktatását?
Az a baj, hogy amint neve lenne a tantárgynak (pl. "Az életben hasznos ismeretek alapjai"), belekerülne az órarendbe, lenne óraszáma, lenne követelményrendszere és lenne belőle számonkérés (anélkül nem is vennék komolyan), akkortól ugyanolyan tantárgynak fognák fel a diákok és már nem éreznék annyira fontosnak meg hasznosnak, hanem ugyanolyan nyűg lenne nekik.
Mondjuk biztos hasznosabb lenne, mint pl. az etika.
De mindenki mást tart fontosnak, van aki szerint a testnevelésre nincs szükség, lehetne helyette szimpla "szabadidő" tanóra, amin aki akar, az szaladgál, aki akar, az meg dobol vagy fest.
Lehet, hogy valaki a kertészkedési, növénytermesztési alapismereteket tartaná ugyanolyan fontosnak (mondjuk már általános iskolában is akár), mint a pénzügyet vagy az önismereti órát. Na igen, önismereti óra, amit megint nehéz elképzelni, hogy miből állna? Teszteket töltenének ki? Vagy össze kellene mosni a dráma órával, mert az is jó az önismeret fejlesztésére?
Amúgy meg az önismeret fejlesztésére nincs is jobb, mint egypár nehéz matek vagy kémia egyenlet, máris megtudja az ember, mennyire kemény legény, mennyire elszánt, milyen a kitartása, monotónia tűrése, mennyire tud elmélyedni, koncentrálni, részletekre figyelés képessége, logikája stb.
Utolsó magadból indulsz ki:
“nincs is jobb, mint egypár nehéz matek vagy kémia egyenlet, máris megtudja az ember, mennyire kemény legény”
Mert aki megoldja az keményebb legény?
Én sírógörcsöt kaptam tőle meg egy hatalmas egyest.
Ellenben kivállóan festek például. Ha te pálcikababánál jársz akkor hencegjek, hogy na ki a legény a gáton? Vagy mi?
Működhetne úgy az iskola, mint az egyetem, hogy bizonyos kereteken belül lehet tantárgyakat felvenni, amelyben vannak kötelezőek, de szabadon választhatóak is. A számonkérés módját meg hadd bízza az iskola a tanárra elvégre ő a szakértője. Szerintem stresszmentesebb oktatás lenne, de túl nagy munka, jobban meg kellene becsülni hozzá a tanárokat is, és a kontroll elvesztésétől való félelem még mindig erősebb, mint a kiegyensúlyozott diákok.
#8
Én ezért szoktam azt mondani, hogy nem csak a tananyagot kéne átszabni, hanem a teljes oktatási rendszert is. NAGYON nem azt a világot éljük manapság, mint két évszázaddal ezelőtt. Az, hogy öreg (vagy nem annyira öreg) nénik és bácsik bevonulnak a terembe, és beszélnek mindenféléről, na az 2024-ben egy borzasztóan elavult koncepció. Lassan ott tartunk, hogy az AI bemondásra generál filmeket, de közben az oktatási rendszerünk megrekedt évszázadokkal ezelőtti szinten. Röhej.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!