Azoknak szól a kérdés, akiknek magasabb hz-ű monitoruk van, és szoktak filmeket is nézni. Gyorsabb mozgásoknál kevésbé mosódnak a dolgok? Mert azt vágom, hogy a film sebessége nem változna.










> "Ha a kijelző frekvenciája nem egyezik vagy többszöröse a 24-nek, akkor akadozik a lejátszás, mivel lesznek olyan képkockák, ami nem jelennek meg."
Ez nem igaz, mert mindig megjelenik az összes képkocka, csak az nem mindegy, hogyan.
Ha egész számú többszöröse a képfrissítési frekvencia a videónak, akkor egyenlő ideig jelenik meg az összes képkocka. Nincsen képi akadozás (judder), kadenciahelyes a lejátszás. Stutter lehetséges.
Ha nem egész számú többszöröse a képfr. frekv., akkor pull down-t csinál a TV, magyarul váltakozó számú képkockákra osztja fel a rendelkezésre álló időrést, hogy az ki legyen töltve. Emiatt adott képkockák hosszabb ideig jelennek meg, mint mások. Ez okozza a képi akadozást (judder). A lejátszás nem kadenciahelyes. Stutter lehetséges.
-
Beszéljünk a stutterről.
A stutter egyrészt benne van a filmben: Helytelen záridő, kameramozgatási elégtelenségek. Nem az operatőr volt hülye, hanem szimplán fizika. Nem lehet mindig optimális a felvételi körülmény.
A stutter megjelenítési oldalon két dologtól függ: A képernyő válaszidejétől és a képfrissítési frekvenciájától.
Ha a válaszidő túl alacsony, akkor nagyon hirtelen változik meg a kép és elmarad a képkockák "összemosása". Mozgásnál ez szaggató érzetet kelt. Lásd OLED TV-k, azoknál ez tipikus probléma.
Ha a képfrissítési frekvencia minél alacsonyabb, annál hosszabb ideig tartja a képkockát a TV és ez rontja a folyamatosságészlelését az emberi szemnek. Itt igazából azt lényegesebb megemlíteni, hogy a nagyobb frissítési frekvencia jobb, mert kevesebb idő jut a képkocka megjelenítésére és ez segít a videóban benne lévő stutter elkendőzésében.
Viszont mindez elmélet, jön a gyakorlat: Ha a TV programozása sz.r és nem detektálja, hogy a képfr. frekv. egész számú többszöröse a videónak, akkor ugyanúgy pull-down-t tesz rá és judder-elni fog a kép. Ez a mai készülékeknél már nem szokott probléma lenne, mert a váltakozó képfrissítést kihasználva eleve igyekeznek elkerülni a pull-down szükségességét, de régi 10+ éves készülékeknél ez nem mindig volt jellemző.





“Ha a kijelző frekvenciája nem egyezik vagy többszöröse a 24-nek”
Úgy értettem, hogy “ NEM többszöröse a 24-nek”
Köszönöm szépen mindenkinek, a válaszokat! Egyébként nem szokott zavarni egyáltalán, ha mozgásnál mosódik a kép, igazából kíváncsiságból tettem fel a kérdést. A motion-t hirtelen nem vágtam, hogy az alap filmkészítésnél, pedig biztos hallottam/olvastam már róla valahol. A Reddit-en írta valaki, hogy két film volt, amit 120 fps-el vetítettek, de azokat is csak néhány moziban. Nyilván sok mindent lehetne másképpen is csinálni, már más kérdés hogy kinek mikor mi, mennyire éri meg. Az is igaz, hogy sokan vannak azon a véleményen, hogy 24 képkocka/mp sokkal filmesebb élmény, mint a nagyobb frissítés szám.
Morzsi007
Tudom, van olyan, amikor valaki éppen az ellenkezőjét mondja annak, mint amire gondol. Szíjártó Péter, a (2019-es?) Wizz Air félmaraton után nyilatkozta azt, (nem sokkal utána futottam be) hogy nem adja fel, hogy még egyszer lefussa a félmaratont, másfél órán belül, és azt mondta/nyilatkozta.........."Ahogy az ember egyre fiatalabb......" egyre nehezebb ugyanazt az időt megfutni, ez volt a lényege amit mondani akart, de nem azt mondta, ahogy az ember egyre idősebb, van ilyen, velem sem egyszer fordult már elő hasonló, emberek vagyunk.
A mostani monitoromat nem rég vettem, 3500:1 a statikus kontrasztja, ami már viszonylag jó, sötétebb filmeknél is. Meg szemeztem mostanában eggyel 5OOO:1 a statikus kontrasztja, és 144 hz-t tud, igaz annak meg a felbontása alacsonyabb szintén 27 col mellett (256Ox144O) Az előző monitorom, az egy Dell volt, nagyon szép képe van, 23.8 col, 256OX144O-es felbontású, de sötétebb filmeket nem volt jó nézni rajta, (1OOO:1) Elsősorban azért vettem, a mostani monitoromat. Persze a gammát fel lehetett húzni a filmeknél a video programban, de akkor meg, pláne a világosabb részek, elég rendellenesen néztek ki.........Most meg, nem hogy nem nyúlok a gammához, még alacsony kontraszton, és fényerőn is egész elfogadhatóak a sötétebb részek.
Gondolkodtam oled monitoron is, de azoknak is megvannak a hátrányai, beégés meg hasonlók. A statikus kontrasztjaik 1OOOOO-től egy millióig vannak írva, de az is parasztvakítás már szerintem, 1OOOO-töl felfelé szerintem az emberi szem, nem látna már különbséget. A dinamikus kontrasztról ne is beszéljünk, mindenre ráragasztják hogy hány millióban az egy.......





A 24 képkocka filmes hatást ad, talán mert ezt szoktuk meg. Láttam én is egy HFR filmet (így hívják, úgy emlékszem). 60 vagy 120 képkockás volt, Vin Diesel játszott benne. A megszokott filmes hatás elmaradt, szappanoperára, analóg házi videóra emlékeztetett.
12-es válaszoló szépen leírta a dolgok miértjét.





Technikai oldalról nem jó a magas FPS, de ahhoz mélyrehatóan már nem értek. Ilyenekre kell gondolni, hogy pl.:
* Erősebb fények kellenek a jelenetekhez vagy magasabb szenzorérzékenység, ami magasabb alapzajjal jár.
* A bevált záridőket nem lehet használni, ami a kreatív lehetőségeket bekorlátozza.
* Nagyobb tárhely kell a felvételeknek.
* Erősebb gépek kellenek a feldolgozáshoz.
* Oktatásokat kell szervezni.
* BD lemezek kapacitása korlátozott, emiatt le kell rontani a minőséget, hogy ráférjen a kész anyag.
* A mozik többsége nem tud HFR-t lejátszani, emiatt duplán kell dolgozni.
* A lejátszáshoz is erősebb hardver kell.
Plusz ott van még a szappanopera effektus, ami sokaknak nem tetszik. Nekem egyébként nincsen bajom vele. A problémát abban látom, hogy a túl részletes mozgások miatt amatőrnek hatnak az akciójelenetek, mert egyértelműen látszódik, hogy megjátsszák magukat a szereplők. A Hobbit 48 FPS-es kiadása egy jó példa erre. Szerintem ezen lehetne segíteni, ha új módszertanokat dolgoznának ki vagy szoftveresen segítenének rajta, de az ipar nem hajlandó erre áldozni. Plusz akkor még ott van az is, hogy a világ összes színészét át kéne képezni... Az Avatar 2-ben voltak szoftveres próbálkozások, de az szvsz borzalmasra sikerült, ez is jól mutatja, hogy mennyire nem evidens mögöttes tudomány nélkül megoldani ezeket a problémákat.





18. Szerintem jól gondolkodsz a 30-ról, fogom is írni miért. Igen, ez elképzelhető. Gondolom szakmán belül sincs teljes egyetértés erről a kérdésről. A végletekről, és a köztes dolgokról is megoszlanak emberek véleményei, attól függetlenül is, hogy ki mennyire gondolkodik komplexen. Semmi bajom a 24-el, de a 30 még, megérhetne egy elgondolást, vagy egy állampolgári szavazást, de mért is?! Ennél sokkal fontosabb dolgokról nincsenek szavazások..........
Magam elé képzelek egy akciófilmet, nekem talán még tetszene is az, ha az 60 vagy 120 fps-os lenne. Igaz, engem erősen a misztikus/thrilleres filmek vonzanak, azokat meg valahogy nem tudnám 60 vagy afeletti fps-os sebességgel elképzelni, adnának nekik egyfajta komolytalanságot, nem tudom hogy fogalmazzak, de a 30 még azoknál is számításba jöhetne talán. Ezeket a dolgokat nem könnyű megítélnem, az is lehet hogy k*rvára nem is zavarna a 120 sem, lehet hogy csak az első "filmemnél" érezném furcsának.
Gondoljunk bele abba, hogy amióta készítenek filmeket, azóta mindent 60 fps-ban játszottak volna a tévében/moziban, interneten, videón, dvd-n, Blu-Ray-en. Utána nem lenne baromi furcsa a 30, pláne nem a 24? 60 után a 24 kb olyan mint egy felgyorsított diavetítés, pláne ha egy autó száguldozik ...........Abba ne menjünk bele, hogy érdekes is lett volna, ha a Blu-Ray a fekete-fehér tévé előtt jelent volna meg....... de maga a felvetés szerintem elgondolkodtató. A 24 és 30 között majdnem annyi a különbség, mint 30 és 60 között. Aki szokott játszani videojátékkal, pontosan tudja azt hogy a 30 az valamiféle határ a szem számára, amit már folyamatosnak érzékel, bár nyilván különbség van aközött, hogy valaki felemel egy bögre teát és megissza, vagy egy autót lát, ami megy 3OO-al. Itt képbe jön egy picit a 12. válasz is! Bár én az összes válaszra lájkot adtam, ő írta le legjobban a dolgokat. Nekem amikor két magos processzorom volt, és 60 fps-re volt "állítva" a GTA 5, össze-vissza akadt, de amikor beállítottam a 30-as korlátozást, nagyon szépen ment. Nyilván monitor/tévé függő is sok minden, a HDR sem egyformán ugyanannyira van "felhúzva" egy-egy filmre, a tévék sem egyformán kezelik azokat (valószínűleg), egyéni ízlés stb......
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!