Sok helyen látok portréfotókat, ahol az értékeket nézve, azt látom, hogy 1.8-as,2.2-es mélységélességgel fotóznak, mégis tűélesek a szemek. Hogyan érik ez el? Rengeteg a fény, és pl.1/500-as záridőre is van lehetőségük?
Nem igazán értem a kérdést. Nincs összefüggés a blende és aközött, hogy hol az élesség.
Akármilyen tág blendével fotózol, az élességet mindig a szemre állítod. Ennek semmi köze a rekeszhez, a mélységélességhez vagy a fényhez.
"Nincs összefüggés a blende és aközött, hogy hol az élesség."
Dehogynem. Ha zárva van a blende akkor a háttér éles közeli kompozíción.
Kérdező, a kérdésed viszont értelmezhetetlen. Gondolom az 1.8 a blende nyílást takar, méghozzá minél kisebb annál jobban ki van nyitva a blende. Tűéles szemhez pedig megfelelő fókusz kell. 1.8-as blendével így is rengeteg fényt kap. Igen, 1/500 záridő is van, de ez hogy jön ide?
"Nincs összefüggés a blende és aközött, hogy hol az élesség."
Dehogynem. Ha zárva van a blende akkor a háttér éles közeli kompozíción.
---
De vazze, hogy jön ide a háttér? Akármilyen szűk vagy tág blendével fotózol, az lész éles, amire fókuszálsz. Oder?
Az 1/500-ados záridőt csak a bemozdulás miatt említettem.
Én hiába próbáltam 1.8-cal fotózni, a másik szem mindig életlen lett.
"De vazze, hogy jön ide a háttér? Akármilyen szűk vagy tág blendével fotózol, az lész éles, amire fókuszálsz. Oder?"
Fejezd már be ezt a hülyeséget. Próbáld ki először a gépeden.
"Én hiába próbáltam 1.8-cal fotózni, a másik szem mindig életlen lett."
Próbáld meg 4.5 vagy magasabb blendével, így nő az élesség tartomány. Használj blende prioritást ekkora beállítja maga a gép a megfelelő zársebességet (és isot).
A kis mélységélességű fotózásnak általában nem sok köze van a bemozduláshoz. A nagy rekesznyílás pont rövidebb zársebességeket enged, így bemozdulásos problémád nem nagyon lehet 1.8-nál, még akkor sem, ha sötétben fotózol. Sokkal inkább az szokott lenni a probléma, hogy napsütésben már nem tudsz hova feljebb menni a zársebességgel, hogy ne égjen be a kép, ezért aki szabadban használ nagy fényerejű obikat (pláne, ha még vakuzik is, hogy a fények jók legyenek), az kénytelen ND szűrővel levenni az objektívbe érkező fénymennyiséget.
Nyitott blendénél azért életlen a szemen kívül minden más (gyakran a másik szem is), mert nagyon kicsi a mélységélesség, vagyis nagyon kevés dolog esik egy síkba az élességi tartományoddal, amit az egyik szemre állítottál. Ezen azzal tudsz változtatni, hogy úgy állítod be a modellt (vagy te állsz úgy), hogy a két szem minél pontosabban egy síkba essen, így mindkettő éles legyen. Célszerű lehet nagyon kis elmozdulásokkal több képet is készíteni, vagy akár mozgás közben sorozatot lőni, hogy nagyobb eséllyel legyen a képek közt olyan, amin pont jó mindkét szem élessége. Különösen akkor érdemes minél több képet csinálni, ha mozgást fotózol kis mélységélességgel.
A másik lehetőség, hogy kicsit szűkebbre állítod a blendét és ezzel növeled a mélységélességet, hogy több minden beleférjen az élességi tartományba.
Köszönöm szépen!!!
Nagyon hasznos kommentek voltak!
Milyen ND szűrőt érdemes venni?
Több féle ND szűrőt árulnak és általában mind elég drágák szoktak lenni. Főleg a jó minőségűek, amik tükröződésmentesek és nem rontják le az optikai minőséget.
Az egyeneltes (solid) ND szűrők mindenhol egyformán sötétek, az átmenetes (graduated) ND szűrők egyik széle világosabb és fokozatosan sötétedik, így pl az égboltot besötétíti, hogy ne égjen be, viszont a talajt már nem akarod sötétíti, mivel az eleve sötétebb.
Léteznek állítható denzitású ND szűrők is, amiket ugyanúgy tekerhetsz, mint a polár szűrőt és egyre sötétebb lesz a szűrő, de ezek valószínűleg mégdrágábbak.
Először nézd meg, hogy van-e szükséged rá egyáltalán, mert olyasmire nem éri meg költeni, amit nem használsz, márpedig az a legritkább probléma szokott lenni, hogy túl sok a fény és le kell belőle venni.
Amíg a legalacsonyabb érzékenységen tág blendével fotózva nincs olyan gondod, hogy már nem tudod feljebb tekerni a zársebességet, addig nincs szükséged ND szűrőre. Az ND szűrő jelentősen lecsökkenti az objektívbe beérkező fény mennyiségét, így tág blendével is tudsz hosszabb/lassabb záridőt használni, például, ha egy mozgást akarsz elmosni. De korábban te pont a bemozdulásos életlenséget emlegetted, így ezt valószínűleg pont nem szeretnéd.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!