Tükörreflexes gépeknél auto vagy manuális beállításokat használ egy haladó/profi fotós?
Gondolom félszemmel olvastad valami félhülye fészbuk bejegyzésben, hogy a "profik manuális beállításokban nyomják". Innentől beindult a háztartási relativitáselmélet, hogy ha ők úgy, akkor te is, tehát hamar profi leszel (ne is tagadd, ezen rengetegen átesnek)
Az, hogy az egyébként manuális fókuszálásra szinte alkalmatlan dslr keresőben kézzel állítgatod az élességet, az mutatja meg igazából, hogy semmit nem értettél meg a dologból és a gépet egyáltalán nem ismered.
A manuális beállítások lehetővé teszik, hogy teljesen kézbe vehetsz minden jellemzőt, ha erre szükség van. És ez akkor ér aranyat, ha tudod mit, miért csinálsz. Az utcán kattintgatáshoz időtrabló butaság nem kihasználni az automatikák segítségét, különösképpen, hogy ennyi tudással felvértezve a közelükbe se fogsz kacsmarogni.
Ez idáig fikázás, de adok én tippet, ahogy Lenin is mondhatta volna: olvasni, olvasni, olvasni. Mert eddig ezt nem nagyon gyakorolhattad.
"Ugyanis automata beállítással bárki tud fotózni"
A gombot egy csimpánz is meg tudja nyomni, ebben igazad van. Hogy a képen mi lesz, az már a fotóson múlik, csimpánz esetében valami szar, értő szemű fotős esetén pedig KÉP, akármilyen automatikát használt.
" mi értelme van a méregdrága gépeknek és az egész fotózásnak ha nem manuálisban csinálom?"
Ezt meg nem is érdemes kommentálni, olyan szinten ülsz fordítva a lovon, hogy az már menthetetlen. Mondhatni, ülve nyalod a Holdat.
A kézi fókuszálást felejtsd el, nagyon extrém esetekben van csak értelme, általában rosszabbul teljesít, mint az AF, még a leggagyibb gépben is. Ahol fonsot a kézi élességállítás, ott prizma, törőeke vagy valami más van a keresőben, ami ezt segíti.
Az M mód jó dolog, de a legtöbb esetben szintén felesleges. Külső fénymérést gondolom úgysem használsz, ezek után az esetek 90%-ban elég az A mód, mert a képi világot (hacsak nem cél valami művészi elmosódás vagy bemozdulás) a blende és a fókuszsík határozza meg. Használj A-t, és ha valami gáz van, állíts expo kompenzációt. Ha kevés a fény, vagy kritikus a mozgás, akkor jó az S (Canonon Tv), de én őszintén szólva szinte mindig A-ban vagyok.
amíg teljesen kezdő vagy, nem szégyen a P, hogy legyen némi tapasztalatod, de aztán lassan abból ki kell nőni.
egy amatőr olyan módban fényképez, amilyenben mondják neki. egy profi meg olyanban, amilyennek értelmét/szükségét látja
főleg, mivel a profi gépeken nincs is automata mód, csak P mint professional
Én teljesen feleslegesnek érzem, hogy az ember M-ben fotózzon. De ez nem azt jelenti, hogy nem kell tudnod, milyen beállítás milyen eredményt hoz. A mai modern gépek már sok mindent megoldanak helyettünk, balgaság lenne ezt nem kihasználni.
Ahogy fentebb írták, én is szinte mindig Av-ban hagyom a gépet, emelett expó korerckciót és expórögzítést használok. Hátsó gombbal fókuszálok, hogy véletlenül se zavarjon bele a fénymérésbe.
Javaslom a gép fénymérési lehetőségeinek megértését, mert az sokat segít abban, hogy az jöjjön ki a képen, amit te szeretnél.
A manuális fókusz szerintem felejtős, ha csak nem kifejezetten ezt akarod gyakorolni vagy olyasmit fotózol, amihez ez kell (pl. makró)
Ha meg gyorsan történnek a dolgok, állítsd a gépet sorozatfelvételre, és nyomjad a gombot. Többre mész egy nem 100%-os képpel, amit ki tudsz korrigálni, mint azzal, ha a fókuszálás meg az állítgatás miatt lemaradsz a pillanatról.
Ja, és természetesen RAW-ban fotózz, mert annál esélyes az utómunka.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!