Mi értelme van a RAW fájloknak?
12:
Nagyjából majdnem minden tájképen vannak "szélsőségek", amit csak exposure bracketinggel, HDR-el vagy RAW-val tudsz megoldani, esetleg ezek kombinációjával.
"RAW akkor kell, ha az ember ennél többet akar."
A digitális korszakban miért ne akarna "ennél többet" az ember, pláne, ha fotósnak készül? Azért kértem a szerkesztett JPEG-ekből ízelítőt, mert szerintem a kérdező vagy nem látja a kép azon hibáit, amit JPEG-ből nem lehet visszahúzni vagy szimplán igénytelen és ezt nem veszi észre a munkáin (ami nem feltétlenül baj, mert az igényesség fejleszthető).
A RAW a digitális negatív. Tehát ez olyan, mint a filmes korszakban az előhívatlan (!) negatív. Csak ezt, mivel digitális, újra és újra elő tudod hívni, illetve jóval több a lehetőséged vele, mint filmnél. Kicsit olyan inkább, mint egy "típus nélküli" film, amiről a feldolgozás során eldöntöd, hogy pl. Velvia legyen vagy Portra.
A jpeg szerkesztésénél ellenben egy már előhívott képet pofozgatsz. Amit a RAW-nál látsz képet, az csak egy előnézeti jpeg a géped beállításai (színprofil, fehéregyensúly, túnusgörbe/kontraszt, élesség, clarity, zajcsökkentés stb.) alapján elkészítve. A RAW valójában csak egy adatállomány, az nincs "előhívva".
Ha komolyan gondolod a fotózást, akkor érdemes ragaszkodni a lehetőségek maximális tárházához, ezt pedig a RAW nyújtja. Pl. a RAW egy sokkal bővebb színteret használ a mostani képi megjelenítőknél is. Ha ezek idővel fejlődnek, akkor a raw-hoz hozzá tudsz nyúlni, hogy a kibővített színtérnek megfelelően dolgozd fel. A jpeg-hez ellenben hiába nyúlsz.
De a képfeldolgozó szoftverek is óriásit fejlődtek, idővel többet ki lehet hozni a régebbi képekből.
Ott vannak pl. a fejlődő zajcsökkentési algoritmusok. A jpeg-re gyakran már alkalmazva van a gépen belül egy kevésbé hatékony zajcsökkentés (pl. Nikonoknál kikapcsolt zajcsökkentés mellett is alkalmaz egy bizonyos ISO felett), azokat a részleteket már vissza nem hozod. De mondjuk a DxO elég jónak mondható Prime zajcsökkentő algoritmusa eleve csak raw-val dolgozik.
#13 Már hogy lennének? Egy füves domboldal képe az a hisztogram tartománynak a negyede.
#14 akkor ez az "ennél többet" nem ment át.
13:
De csak akkor, ha a füves domboldal is napos, vagy nincs benne egyáltalán az ég.
De csinálj képet mondjuk egy fenyves-legelős részről télen tűző napon, ott még az ég sem kell, elég a hó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!