Hogyan kéne elkészíteni egy power bankot?
Az elején csak leírom a helyzetet a megértéshez és csak utánna teszem fel a kérdéseimet?
Szeretnék illetve már el is kezdtem készíteni, egy elég nagy power bankot. Vettem egy ládást, aminek a belső mérete 33x21x13,5cm és ebben 18650-es akkucellák lesznek. Az akkukhoz van egy kis műanyag tartó bak ( [link] aminek a mérete 22mm tehát hosszába 15 darab pont elfér. 12V os akku lenne tehát 3 akku lenne sorba kötve a többi pedig párhuzamba, és ebből a 3*15=45db cellás blokkból lenne benne 3db összesen 135db cella. Ami egy 2600W-os inverterbe kötne ki: [link] . Viszont ehhez nem vagyok teljesen tisztában, hogy milyen elektronikák kellenek, hogy szabályozva legyenek túltültés/merülés ellen, illetve hogy a töltés mondjuk usb c-n vagy egyéb laptop töltőkhöz hasonlóan hogy lehetne megoldani? Mert néztem hogy kisseb 20-30A akkuapkhoz 40A-es BMS-t használnak, ebből tudtommal van 100A-es is ami ehhez jó de nem tudom hogy az egészhez kéne egy vagy a 3 blokkhoz külön-külön 1-1. Nem tudom. Illetve vettem már egy Volt/Töltötség jelzőt %-ban. Meg lesz benne 2db ventillátor és jelenlegi tudomásom szerint ennyi. Aki jobban ért hozzá kérem írja meg mit hogy kéne, bármilyen tanácsot szívesen fogadok!





100 A is kevés a 2600 W eléréséhez.
Vagy bekötöd BMS nélkül, a túltöltést / túlmerítést pedig egy vészjelzővel figyeled:
De ez azt feltételezi, hogy jelzés esetén neked kell kapcsolni. Hacsak nem automatizálod, kiegészítve az áramkört.
Töltéshez 12,6 V végfeszültségű CC/CV áramkör szükséges, de ahhoz is jó brutál áram kellene, ha nem akarod sokáig töltögetni.
Vagy töltheted szekcionáltan (3x 4,2 V CC/CV), de akkor három, galvanikusan elválasztott töltőkör szükséges.
Kisütéskor pedig 3x3 azaz 9 V-ig kellene lemenni, ha minden töltést ki akarsz venni.
A Li-ion cellák energiája / töltése ugyanis 3 V körül fogy el, ezután a terhelés hatására gyorsan esik össze és 2,5 V-nál kapcsolnak le a védelmek általában.





# 3
Ilyeneket én nem nagyon tudok értelmezni, de ennek az a módja (mint a laptopoknál is), hogy paralel tagok vannak sorosan és a védelem a közös leágazásoknál figyeli a cellafeszültséget.
A védelmi áramköröknek része az áramot figyelő sönt és a lekapcsolást végző MOSFET-ek.
200 A áramon viszont már brutális igények jelentkeznének ezen alkatrészekre vonatkozóan is. Vagy lehetne többfelé osztani, vagy az áramfigyelést és félvezetős kapcsolást feladni és csak a cellafeszültségeket figyelni.
Arra pedig van egy olyan trükk is, hogy fogunk egy bármilyen BMS panelt, ami lehet 1 A-os is, mert csak a feszültségek figyelésére van bekötve, áramra nem.
Viszont a kimenete attól még kapcsolhat relét is vagy bármilyen elektronikát, így már automatikusan tud reagálni egy kritikus eltolódásra például.





Egy 10 A-os CC/CV modullal talán már el lehetne kezdeni, vagy nézni valami erősebbet:
3x45 csomaggal számolva 45 párhuzamos ág esetén, ha áganként 2 Ah kapacitás, az 90 Ah eredő kapacitás lenne.
10 A árammal 9 óra töltés, csak a gyakorlatban a végén csökken az áram, így a CV-szakasz jobban elnyúlik.
Csatlakozó szempontjából a töltés még hagyján, de ha valóban szükséges 2600 W teljesítmény kivétele, ahhoz már valami autós bikázókábel kellene, ami már a hétköznapi realitásokkal is dacol.
Egyébként 3,7 x 3 x 90 = 999 Wh elméleti energiamennyiség.
Ebből csak 23 percig lehetne kivenni 2600 W-ot.
Ebből lenne az 1500W-os [link]
ÉS adnak hozzá kábelt ahogy látom.





Bármelyik is, nyilván csak annyi teljesítményt vesz fel, amennyire terhelve van, plusz a veszteségek.
Töltésszabályzó a CC/CV modul, amit linkeltem, 12,6 V végfeszültségre kell beállítani.
Feszültséget pedig lehet figyelni a modellezők által is alkalmazott hangos vészjelzővel, amit először linkeltem. Csak azt használaton kívül ki kell iktatni, hogy a LED-kijelző ne merítse feleslegesen az akkut.
Tehát ez figyeli a 4,2 - 8,4 V leágazási pontokat is.
További fejlesztések, BMS-panel lehetséges, de nem tudom, találsz-e alkalmas teherbírású példányt, ráadásul az is képez veszteséget az áramérzékelő söntön és a kapcsoló FET-eken. Ekkora áramon erősen melegszik, hűteni is kell.
A LED-kijelző viszont csak elvan magának, nem folyik rajta 100 A, túlmerülés vagy túltöltés esetén hangosan besípol.
Túláramvédelem így nem lesz, de az akkor sem lenne, ha egy ólomakkura csíptetnéd direktben, illetve az inverternek amúgy is van bemeneti védelme. Amellett még arra kell vigyázni, hogy a vezeték ne érjen össze, ami megoldható.
Ha pedig az akkutelepen belül válna zárlatossá egy cella, az ellen a BMS sem véd.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!