Egy 12V-os indító akkumulátor esetén milyen feszültség értékeket érdemes használni (meddig meríthető, meddig tölthető, honnantól kell csepptöltés, stb.)?
Szigetüzemű napeleme inverternél használnám, aminek be lehet állítani egy csomó paramétert, pl. hogy mekkora feszültségig engedje lemeríteni (12V-ra gondoltam, vagy kicsivel felette), meddig töltse (bulk charging-al), és utána mekkora feszültséggel csepptöltse.
A cél, hogy kíméljem az akkut, ezért nem szeretném sem túltölteni, sem túlmeríteni.
225Ah-s, és azt már tudom, hogy ezért 22,5 A-rel (lenne) célszerű tölteni. (Az inverterben 20 vagy 30A -t lehet választani, a 20A -re gondoltam.)
AGM-akkunál 14,7 V, normál akkunál esetleg hidegben mehet eddig.
Normál akkunál 14,4 V és CV-szakasz után 13,6 V tartófeszültség bármeddig.
De indítóakku ilyen célra nem alkalmas, mert az rövid idejű nagy áram elviselésére tervezett.
Tartós terhelést nem nagyon bírják, de majd figyeld meg az akku melegedését terhelés közben.
Hogy érthetőbb legyen, autóakkunál nagy indítóáram rövid ideig, majd az hamar vissza is töltődik. Az akku jellemzően feltöltött állapotban van. Relatív vékonyabb lemezek a belsejében, melyek a tartós terhelést kevésbé bírják.
Munkaakkunál ciklikus üzem: gyakori teljes feltöltés, teljes lemerítés elviselése. Vastagabb, jobban terhelhető lemezek.
#5 A 210+Ah az a legnagyobb teherautó akkumulátor méret. Bármiben lehet ami a "bazinagy" kategória és szinte mindig legalább kettesével pakolják oda is. Sokszor van úgy is használva, hogy amúgy nem feltétlenül kellene a járműbe, de van valami nagyon nagy fogyasztó (pl fülke fűtés) aminek mindig mennie kell.
Egyébként van ezekből is ciklikus természetesen. Pl útépítéseknél szoktak használni olyanokat ahol egy erős lámpának/kijelzőnek folyton mennie kell, hogy figyelmeztesse az autósokat.
125 Ah-s, csak hülyeségeket írok. Bocsánat! (A töltőáram is 10A-es, nem 20A.)
És igen, ólomsavas, teherautó indító akkuról van szó. Meglátom mennyire bírja a gyűrődést. Munkaakkut vettem volna, ha nem kerülne 3x annyiba, mint az (azonos Ah értékű) indító akku. Cserébe nagyon kímélni fogom, ezért is szeretném óvatosra állítani a paramétereket.
Tehát akkor összefoglalva:
14,4V-ig tölthető a beállított 10A-es árammal. Ha elérte a 14,4V-ot, akkor visszakapcsolunk 13,6V-ra, és ezzel lehet csepptölteni a végtelenségig. Le lehetne meríteni 10,5V-ig is akár (bár szerintem ez már nagyon túlzás, inkább maradnék a 12V-nál, mint legalsó határ, ott már eléggé le van merítve szegény).
A 14,4V-nál még nem forr benne a sav? Nem kíméletesebb, ha kicsit előbb áll le a töltés?
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!