Tekercselőhuzalt hogyan kötik össze a kivezető vezetékkel? (10..1000 W villamosgépeknél)
– A tekercselőhuzal (zománchuzal) végeit hogyan csupaszolják? Lecsiszolják (anélkül, hogy belecsiszolnának a rézbe is)? Vagy van erre speciális vegyszer, amivel lemarják?
– A tekercselőhuzalt hogyan dolgozzák össze az elvezetésre szolgáló rézsodrattal? Láttam olyan motort (pár évtizede gyárthatták), amin gyárilag csak össze lett sodorva a kettő, látható forrasztóón nélkül. Talán ellenálláshegesztés, vagy ultrahangos hegesztés? Egyáltalán, lágyforrasztás alkalmas lehet erre? (hőállóságra, rezgésállóságra gondolok)
– A vezetékkötést zsugorcsövezni szokás-e? (Az említett motoron ez sincs, csak a kitöltőlakk ágyazza be az egészet mint szecsuáni csirkén a szószmártás.)
Változott jelentősen a technológia az utóbbi évtizedekben? Tudok róla, hogy élvonalbeli (jármű)motorokon a tekercselést lassan felváltják teljesen egzakt alakú, elrendezésű, egymáshoz automatákon hegesztett "hajtűk", de fenti kérdéseim inkább a sima, hagyományos kisgépmotorok, trafók megoldásaira irányulna.





Gázláng, a videó elején:
#1: megnéztem, köszönöm ezt az élményteli videót! Érdekes, hogy pl a tekercseket csúcsszuper automata rakja be, de a fázisszigetelőket kézzel (az eredmény viszont nem is túl csúnya), a szíjtárcsát viszont kézikalapáccsal verik rá a tengelyre. Ha itthon utóbbit csinálnám, biztos tennék a kalapács és a munkadarab közé vmi összehajtott papírt legalább, hogy ne legyen túl veretes a darab:-)
Azért az aluadagoló ember is kicsit túl bátor a mi munkavédelmi felfogásunkhoz képest:)
A videó láttán felmerül bennem, vajon hogyan gyártották anno a Ganz vagy a Nohab mozdonyok vontatómotorjait, itt főleg a motortekercselésre gondolok. Mivel nem tömeggyártás, no meg 40-60- éve volt, gondolom teljesen más viszonyokat kell elképzelni.
De akár érdekes lenne egy IMI / MTD fűnyíró vagy egy Tungsram / HAGY fénycsőfojtó gyártását is hasonlóan összevetni a maiakkal (na jó, vasmagos fénycsőelőtétet ma már nem gyártanak, sőt fénycsövet se, de indukciós tekercset attól még igen).





Szervizmérnök úr!
Köszönjük a videót, nagyon érdekes volt!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!