Ha egy vezetőben I áram folyik, és hirtelen minden elektron tömege a duplájára nő, akkor hogy változik az áramerősség?
Na ez izgin hangzik, sajnos most dolgozom, de ha estig nem jön jó válasz, akkor megpróbálok egyet csinálni.
Már rég olvastam ilyen jó kérdést!
Pillanatszerűen felére csökken az elektronok sebessége az impulzusmegmaradás törvényének értelmében. Az adott időegységy alatt áthaladó töltés mennyiség szintén feleződik.
"Hosszútávon" szerintem visszaáll az eredeti áram.
Váltóáramnál kiváncsi lennék, hogy okoz e érzékelhető változás hosszútávon. Lehet ott a mágneses térből származó tehetetlenség sokkal nagyobb, így az elektron tömege nem számít.
Jobban belegondolva egyenáramnál is van egy mágneses tér a vezető körül, ami nem engedi, hogy csak úgy feleződjön az áram. Mire elfogy a mágneses tér, addigra valamennyit újra gyorsulnak az elektronok a tápfeszültségtől...
Az áramerősség nem változik.
I áramerősséget U feszültség tart fenn (ha a vezető nem szupravezető és van ellenállása). Én a feszültséget töltés-szétválasztottsági állapotként definiálom. De nyilván vannak, akik a közmegegyezés alapján azt mondják: a feszültség azt mutatja meg, hogy mennyi munkát végez a mező a töltésen, míg az az egyik helyről a másikba jut. Ez a megfogalmazás főleg ennek a kérdésnek a megválaszolásához nagyon megtévesztő lehet, mert benne van a "munka" szó is. De figyeljünk oda, hogy a feszültség az elektromos mező jellemzője, nem pedig az elektroné. És a mező a töltésen végez munkát, és nem a tömegen!
Na akkor szerintem így néz ki a dolog, kérlek javítsatok ki, ha tévedek.
Az egyszerűbb részeket elhagyva:
Az Ohm törény differenciális alakjában az áramsűrűséget fejezzük ki, ami ugye felírható úgy, hogy:
J=I/A -->I=J*A
J=(gamma)*(E+E*)
Ahol (gamma)=e^2(lambda)/(2me)
(lambda) = közepes szabad úthossz (amit az ütközések között tesz meg az elektron)
Láthatjuk, hogy gammában szerepel az elektron tömege.
Tehát változik, elméletileg ha az elektron tömege a 2x-re nő, akkor az áramunk pont a felére fog csökkenni (természetesen, ha a tömegen kívül semmilyen más elemi tulajdonsága nem fog változni, csak a tömeg).
Visszább az agarakkal szokásos kérdező.
Az elektromos törvények nem függenek a töltéshordozótól. Egyszerűen töltésekre vonatkoznak nem elektronokra. Ráadásul amit kérdeztél fizikailag lehetetlen, az elektron tömege a mai tudásunk szerint állandó, egyik nem különbözik a másiktól egy picit sem.
Szóval amit kérdeztél az nem egy egyszerű bsc képzés keretei közé tartozik.
A gyakorlati oldalról azzal szemléltethető, mintha a 2x-re növekedett volna az ellenállás, de ezt miért tudná az aki automatikán tök jól elvan a PID szabályozással vagy rendszereken a trafókkal és a védelmekkel?
"Szóval amit kérdeztél az nem egy egyszerű bsc képzés keretei közé tartozik."
Mondja az, aki szerint egy általános iskolás is megérti, hogy miért indul el egy elektron totálisan ellenkező irányba, mint amerre az elem elektromos tere elvileg húzná.
Szóval legyél szíves konzekvens maradni, és a jelenlegi kérdésemet is legfeljebb középiskolai tudással megérthetőnek tartani.
Az, hogy a víz miért a csőben megy, tehát elektron a vezetékben, vagy a sitt a csúszdán, azt úgy gondolom egy általános iskolás is felfogja.
Egy gondolatkísérlet ahol a töltéshordozóm TÖMEGE a duplájára nő már teljesen más tészta….
"a víz miért a csőben megy, tehát elektron a vezetékben"
Már az is nevetséges, hogy szerinted az elektron vezetékben való folyásának tudományos bizonyítása abból az egyszerű analógiából áll, hogy a víz a csőben folyik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!