Hogyan tudnék egy 60W-os égőt egy 220-240V-ról üzemelő eszközzel (egy több, mint 60 éves rádió) sorba kötni? Kérjek boltban hozzá foglalatot, amihez utána szabadon blankolt vezetéket tudok passzintani?
Üdv a NEM gáncsoskodó hozzászólóknak!
Azért akartam egy 60W-os izzót sorba kötni vele, és úgy indítani el _először_, mert kaptam egy olyan infót, hogy a kondik több évtizedes nyugalmi helyzete miatt ajánlott először így ráengedni a hálózati feszt., és utána, ha nem füstöl, rendesen indítani.
Viszont itt is írjátok, hogy akkor meg nem fognak rendesen felfűteni a vákuumcsövek, így az egyenirányító cső sem, akkor meg nem fog fesztültséget kapni a pufferkondenzátor.
:/
Szóval most nem tudom, hol az igazság.
Mindenesetre nekem azt mondták, hogy ez az izzós sorbakötéses első indítás alkalmazott módszer volt szervizesek által.
Érthető mit szeretnél. Jól gondolod, ha az egyenirányítócső sem fűt fel, akkor nem lesz egyenfeszültség, így nem derül ki, hogy jók-e a kondenzátorok.
Itt van az AR612 kapcsolása:
A C78 a töltő, a C80 a szűrőkondenzátor, ezek egy közös házba vannak beépítve. A ház a negatív pólus, a két kivezetés meg a pozitív. A rajzon láthatod, hogy a hálózati transzformátor primer oldalán 220 V, 240 V esetén van egy 0,4 A-es olvadóbiztosító. Zárlat esetén ez elvileg kiolvad, vagyis nagy baj nem lehet. Viszont ebből nem derül ki, hogy a kondenzátorok a hibásak, vagy valami más probléma van.
Az izzólámpa soros kapcsolásával úgy ellenőrizheted a töltő és szűrőkondenzátor állapotát, hogy az egyenirányítócsövön kívül az összes többi csövet kihúzod a foglalatából. Ezzel csak az egyenirányítócső fűtése terheli a transzformátort. Így már marad elegendő feszültség az EZ80 felfűtéséhez. Megméred a kondenzátorokon a feszültséget, terhelés nélkül olyan 300 V körüli érték lehet. Ha valamelyiken ennél sokkal kisebb, vagy nulla, akkor azonnal kapcsold ki. A kondenzátor zárlata esetén folyó nagy áram tönkreteheti az egyenirányítócső katódját. Ha rendben van, akkor érdemes egy kb. 100 kΩ nagyságú ellenállással kisütni a kondenzátorokat, nehogy később kellemetlen meglepetés érjen. Aztán visszahelyezed a csöveket, ügyelve arra, hogy mindegyik az eredeti helyére kerüljön vissza. Balról jobbra: ECC85, ECH81, EBF89, ECC83, EL84. Az ECC85 a nyomtatott áramköri panel alatt van az URH szerelvényben, az EM80 hangolásjelzőcső pedig a skálaüveg mögött.
Érdemes ellenőrizni a transzformátor primer körében levő C83, C84, 4,7 nF-os kondenzátorokat is, ezeknél is előfordulhat átvezetés.
Más hiba is lehet és talán ez a gyakoribb. A régi töltő és szűrőkondenzátorok sok esetben „elvesztik” a kapacitásukat. Ezt abból lehet észrevenni – az egyébként jól működő rádióban – hogy a hangszóróból erőteljes búgás hallatszik. Ezen (és a zárlatos kondenzátoron) csak a kondenzátor cseréjével lehet segíteni.
Amit lehet kikapcsolt helyzetben végezz. Ha üzem közben mérést végzel, vagy valami mást csinálsz, akkor nagyon vigyázz. Üzemelő rádióban a töltőkondenzátoron 260 V van, az egyenirányítócső anódjai között pedig 500-550 V.
Ezen a képen az a nagy ezüstszínű az a bizonyos kondenzátor:
Ez pedig az ECC85 a panel alatt:
Ez meg az EM80 hangolásjelzőcső:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!