A vasúti sínekben is megy az áram, vagy csak a felsővezetékben?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az otthoni hálózathoz, az áram "továbbításához" két vezeték kell.
A vasútnál sincs másképp..
Az egyik, mert csak egy van, a felsővezeték.
Akko rmi lehet a másijk? Bizony, a sín a másik és van benne "áram"..
De ebben a formában, ha csak a sínnel érintketzel, nem ráz.
Metro: az egyik az oldalérintkező, felülről takarva a megállókban, de szabad pályán látható és szigetelőkön áll, a másik itt is a sín..
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
a vontatási áram visszavezetésére a sínpár szolgál.
Mindezonáltal másik áram is van, lehet benne.
A biztosítóbberendezés szintén a síneken keresztül szolgáltatja a jeleket a mozdonyokon lévő berendezések működéséhez.
8. oldal, 3-as pont!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Áram folyik benne, de nincs feszültség alatt, így nem fog megrázni.
Egyes vasútaknál (pl. metró) használnak harmadik sínt a felsővezeték helyett. Ennél lehetséges az áramütés, ha a harmadik sínhez hozzáérsz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"A vasúti sínekben is megy az áram, vagy csak a felsővezetékben?"
Majd fogjátok tanulni az ötödikes fizika órán az áramkör fogalmát.
Ebben az esetben a vasúti villamos vontatás része a felsővezeték, a sín, és a vasúti jármű is.
"Ismerősömnek azt mondták gyerekkorába, hogyha hozzáér két pontján a vasúti sínhez, megb*sza az áram."
A "megb*sza az áram" feltétele hogy különböző feszültségpotenciált hidaljon át a testével, aminek hatására olyan mértékű áram folyik keresztül rajta, hogy az veszélyes mértékű legyen.
A sín esetében elég jó elelktromosan vezetőképes és elég nagy keresztmetszetű dologról beszélhetünk ahhoz, hogy ne alakulhasson ki feszültségkülömbség az egyidejűleg érinthető részek közt.
Ezen túlmenően a talajjal való azonos potenciálról földelők gondoskodnak.
Természetesen adódhatnak meghibásodások, ezekre szintén különféle technikai megoldásokat alkalmaznak a gyakorlatban.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az első háromnak ment a negatív. Nem szégyen, ha valaki nincs tisztában az áram és a feszültség közötti különbséggel, de akkor legalább ne akarjon válaszolni, mintha értene hozzá.
Természetesen van áram a sínekben. Hiszen ami a mozdonyba az áramszedőn "bemegy", annak valahol ki is kell jönnie (abba mos ne menjünk bele, hogy az áram iránya másodpercenként 50-szer váltakozik). Ha egy Taurus épp a közelben húz kifelé maximális teljesítménnyel, akkor a 7000kW teljesítményéhez 25kV feszültségen 175 ampert vesz fel, ami egyenlően oszlik meg a két sínszál között, bő 85 amper rohangál sínenként. Csak ennyire "nincs benne áram"...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!