Hogy nem vágja agyon az áram az embereket esőben?
Sokszor filóztam már azon, hogy ugye az áram és a víz nem a legjobb barátok, mégsincs gond esőben a vonatok felsővezetékeinél, meg a metró harmadik sínjénél sem.
Esőben a vonatoknál miért nem szikrázik az elektromos vezeték? Oké, hogy a vonat leföldeli az áramkört, de ez nem magyarázza a metró sínjének esetét, ami megb-szná az embert, ha hozzáér. A víz miért nem vezeti át esőben? Vagy az egyenáram miatt van ez?
Az esőcseppek nem állnak össze folyamatos sugárrá, néhány mm már elég ahhoz, hogy ne legyen zárt áramkör. A szigetelők is úgy vannak kiképezve, hogy az eső ne okozzon gondot. [link] Persze van amikor egy hibás szigetelőnél áthúz, de a fémből készült oszlopok is le vannak földelve.
Adalék: a Mythbusters-ben volt egy rész, amiben azt próbálgatták, hogy miért nem ráz meg a lepisilt villanypásztor. Nézd meg.
Ezért találták fel az esőcseppeket. Ha folyamatos vízsugár érkezne föntről, akkor volna probléma (bár az első áldozatnál leoldana a védelem). De így nem tudnak átugrándozni a kis elektronok egyik cseppről a másikra.
Metrónál meg eleve a peronon állsz, ott akkor van baj, ha egy tócsából folyamatosan folyik a víz le a harmadik sínre és miközben e tócsában állsz, hozzáérsz egy vezetőhöz (nem Kim Dzsong-ilhez, hanem egy elektromoshoz).
Ahhoz, hogy a vezető sín és a föld között a hálózat átüssön, el kell érnie egy kritikus térerősséget.
A fázis vezeték és a föld távolsága lényegesen nagyobb, mint a nedves levegő maximális vezetőképessége.
Kérdező, te hány utast szoktál látni a metró sínein kóricálni? Mert én nem sokat :D
Másképp nem kaphat senki áramütést még ha áram alá kerülnek a közlekedésre szánt sínek akkor sem, hiszen a metrókocsi un. Faraday-kalitkaként funkcionál.
Arra gondolok, hogy esőben vizes lesz a metró sínje, tócsa lehet a harmadik sínnél is. A peron a felszíni állomásokon vizes lehet. A kettő között is lehet folytonos vizes kapcsolat, hiszen eső van, a járda mindenhol vizes. A sínből az áram ezáltal felmehet az utasokhoz is elvileg.
És nem, nem a kocsiban lévő utasokra gondolok, hanem hogy a földön lévő esővíz miért nem viszi szanaszét az áramot a vezetősíntől a környező tárgya, emberek felé. :o)
Ezek szerint még nem láttad mekkora szigetelők vannak a "harmadik sín" alatt?
Mellesleg a (száraz) levegő 21kV/cm vagyis száraz időben a 21000 Voltos vezetéket 1cm-re kell megközelíteni, hgy átüssön. Az M2 üzemi feszültsége 825V ez kb 1mm-t tud átütni.
Ha ez a földbe kerülne és nem oldana le a megszakító, akkor se lenne akkora lépésfeszültsége (megint egy új szó, nézz utána a villámlásnál) egy embernek, hogy megrázza.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!