Miért beszél sok ember alternatívatlanságról, amikor szimplán csak gőzük sincs semmiről?
Az élet majdnem minden terüleltén ezt tapasztalom, legyen szó akár politikáról, üzleti életről, egészséges életvitelről stb...
Rengeteg ember siránkozik az alternatívatlanságról/reménytelenségről/esélytelenségről, aztán mikor jobban kérdezgetem őket valójában gőzük sincs igazából "semmiről" illetve mindig megkérdezik, hogy az én véleményem szerint mi lenne a hatékonyabb, jobb alternatíva ami könnyíthetne az életükön - legyen szó bármiről! - akkor egyszerre lehurrogják úgy, hogy igazából semmit sem tudnak róla vagy szimplán csak annyit mondanak, hogy szerintük az ő meglátásuk még így is jobb vagy szimplán amint meglátják/hallják hogy nem egyezik a véleményünk akkor vagy meg sem hallgatják vagy szimplán röhögnek és erőszakoskodnak, hogy miért gondolom így.
Az élet minden területén találkozok ilyen emberekkel.
Ha politikáról beszélgetünk ott nagyon erősen jelen van ez (például ha nem értünk egyet valamiben és azt mondja az illető, hogy akkor mondjam el a véleményemet, s akármit mondok neki kulturáltan vagy meg sem hallgatja, vagy szimplán leszarozza, pedig nem is tud arról a dologról semmit).
Ha egészséges életvitelről/sportolásról van szól akkor is a kifogások meg reménytelenkedés jön.
Ha tanulmányokról, akkor minden szar és a tanár a hibás mindenért még véletlenül sem a diák stb...
Természetesen tisztelet a kivételnek, de sajnos rengeteg ilyen ember van!
Mert azt szokták meg az emberek, hogy ne megbeszéljenek dolgokat, hanem a saját véleményük a legjobb, jobban tudják és a saját véleményüket olvassák ahol lehet és ez nem fejlődés. Sok esetben pedig több véleményben is van valami amiket inkább egy vagylagos és egymást kizáró választásba értelmeznek bele. Ezeket szokják meg az iskolától kezdve a médián át mindenhonnan. Nincsenek hozzászokva a kétválasztásos szélsőségekten túli átfogó értelmezésekhez és könnyebb két nagyon merev szűklátókörű végletben gondolkodni, ami persze van ahol jó és megfelelő. Például elég a végletes gondolkodás olyan egyszerű hétköznapi esetekben, hogy
1. Van otthon krumpli?
2. Nincs.
3. Tehát venni kell krumplit.
Itt elég a végletes nézőpont, mert, ha nincs krumpli nyilván elég venni krumplit. Ez a hétköznapi életben sok esetben elegendő és ezt többet használják az emberek és hozzászoknak.
Ráadásul az oktatás nem irányul a kettőnél több tényező együttes mérlegelésére és nem alakul ki fiatal korban egy szélesebb látókör. Sőt még a két tényező mérlegelése is ritka az oktatásban és inkább egy tényező betanítása a jellemző.
Ugyanakkor az emberek láthatóan igénylik az analízis mellett, a kiemelt részek vizsgálata mellett a szintézist és rendszer elemzést. Ezt mondhatjuk több kifejezéssel is, mint, széleskörű tudás, átfogó szemlélet, globális perspektíva, univerzális gondolkodás, nyitott szemlélet és egyebek...
Közben azt lehet kivenni, hogy nagyon is igényük van az embereknek az egy vagy két tényező mérlegelése mellett a rendszer és működés átlátására és vizsgálatára is. Nagyon röviden az egy tényező helyett (vagy két tényező helyett) a rendszer működését is nagyon érdemes hozzátenni és ki is kell alakítani, mert az oktatásunk nem szoktatott hozzá, hogy egyszerre több gondolatot vessünk össze, ami több a kettőnél.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!