A munkáltató nem jelentett ki, mit tudok tenni?
1) Az OEP megszűnt.
2) Menj be a NAVhoz, és irasd át magad önfizetős TB-re. Nem kell visszamenőleg, mert ha nem jelentettek ki, akkor a NAV hajtsa be a (megszűnt) cégen, de ne rajtad.
Ennyi.
1: Az OEP nem szűnt meg:
2: A NAVnál nem tudod "átíratni magad önfizetős TBre" ha a munkáltatód nem jelent ki.
Ráadásul nemcsak felesleges lenne, de nagy hülyeség is, mert mint írod a munkaügyi járadékot fog folyósítani neked.
Mikor szűnt meg a munkaviszonyod?
Lehet, hogy még nem küldték be a kijelentésed, vagy még nem került feldolgozásra.
Vagy adminisztrációs hiba lépett fel valahol.
Legegyszerűbb, ha megkeresed a céget (a cégnév, vagy az adószám alapján megtalálod a cégjegyzékben) és jelzed nekik, hogy nem lettél kijelentve.
Ha ez nem megy, ügyfélkapun keresztül a TAJ szolgáltatásokon belül jelzed, hogy eltérés van a nyilvántartott és a valós adatok között. Akkor hivatalból felkeresik a céget és tisztázzák a helyzetet.
2020 végén is aktuális még a kérdés.
Kihez lehet fordulni ilyenkor? A kormányhivatalhoz.
Ha a kifizető/foglalkoztató/munkáltató ’T1041-es adatlapon nem jelenti be a NAV-hoz a biztosítási jogviszony lezárását, akkor a hatósági nyilvántartásokban nyitottként szereplő jogviszony adatok alapján a korábbi foglalkoztatott bizonyos ellátásokra, támogatásokra való jogosultsága valóban ellehetetlenül.
Ezekben az esetekben a volt munkavállaló (vagy képviselője) a volt munkavállaló lakóhelye szerint illetékes kormányhivatalban a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (új Tbj.) 68. § (3) bekezdésére hivatkozással (személyesen / e-papír útján / postán elküldve) a foglalkoztatás lezárására vonatkozó iratok benyújtásával és a munkavállaló adóazonosító jelének feltüntetésével* nyújtson be hivatalos kérelmet a biztosítotti jogviszony fennállásának tisztázására az egészségbiztosítási szerv eljárásának elindításáról. A kérelem terjedjen ki kifejezett arra a kérésre is, hogy az eljárás részeként az illetékes egészségbiztosítási szerv hivatalból, a konkrét jogviszony vége dátumára vonatkozó, teljesítendő ’T1041-es bejelentést nyújtsa be a NAV-hoz a nyilvántartások rendezése érdekében.
* A hivatal által teljesítendő bejelentés teljesítéséhez kötelező a biztosított természetes személy adóazonosító jel adatának megadása is, ezért az ügymenet gyorsítása érdekében javasolt az adóazonosító jelet is megadni a kérelemben. Ennek hiányában ezt az adatot a NAV a társszerv (egészségbiztosítási szerv / munkaügyi szerv) megkeresésére a központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás keretében az összerendelési nyilvántartásból biztosítja a társszerveknek.
Előttem szólónak írom: ebben az esetben sajnos azért nem tud a NAV eljárni, mert a NAV ha le is folytat ellenőrzési/okirati eljárást, látja a bevallásokból, hogy valószínűleg tényleg lezárult a jogviszony (mert nem jön több bevallás), csak be nem jelentett foglalkoztatásnál tudna lépni (ez most bejelentett, csak le nem zárt), valamint fiktív foglalkoztatói láncok felszámolásakor tud eljárni (ha ellenőrzési eljáráskor feltárja a valós foglalkoztatót, törli a fiktívet T-vel és bejelenti az újat U-val hivatalból, de itt nem ez az eset áll fenn.
Addig valóban nem folyósítanak álláskeresési járadékot, míg ez nincs tisztázva. A megoldás: okirati eljárást kell kezdeményezni Tbj. 68. § (3) bek. alapján annak, akit nem jelentett ki a - megszűnt/működő -foglalkoztatója.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!