Bohócként mennyit lehet keresni havonta?
Hivatásos bohócként?
Elvégeztem az OKJ-s bohócképzőt 2017-ben.




















Minden más szakmára ugyanúgy igaz, hogy nem önmagában a szaktudás az, ami a bevételt termeli. Mindegy, hogy kőműves, tetőfedő, könyvelő, vagy bármi más vagy. Így az elérhető pénz mennyisége sem attól függ, hogy mi a szakmád, hanem hogy a munkaerő piacon mit tudsz kihozni a lehetőségeidből.
A bevételed nem attól függ első sorban, hogy mi az a tevékenység, amit csinálsz, hanem hogy mennyire tudod üzletileg támogatni azt a tevékenységedet, amivel a bevételt termeled. Ha úgy tetszik, mennyire tudod a munkádat eladni másoknak.
Önmagában attól, hogy értesz valamihez, semmilyen szakmával nem tudsz megélni, mert senki nem fogja tudni, hogy te értesz ahhoz és téged kéne vele megbízni. Mindenképp el kell érned, hogy azok, akiknek pont a te tudásodra van szükségük, megtaláljanak téged.
A bohóc szakma persze nagyon különleges. Nagyon szűk a piaca, speciálisak az igények iránta és lehet, hogy a kínálat is nagyobb, mint a kereslet. Mindenképp érdemes megismerned a piacot és annak működését, igényeit, kapcsolati rendszereit, hogyan lehet rajta érvényesülni. Ha még tanfolyamra is jártál, akkor érdemes a tanáraid segítségét, tanácsait is kikérni, hogy mégis hogyan lehet ebből pénzt csinálni.
Sajnos azonban sok olyan tanfolyam van, ahol maguknak a tanároknak se nagyon van reális képük róla, hogyan lehet megélni az ott megszerezhető tudásból. Sokan vannak, akik maguk is azért tanítják a szakmájukat, mert a tanításból jobban meg tudnak élni, mint magából a szakmából, amit tanítanak. Nem véletlenül alakult ki az a mondás (megannyi féle változatban), hogy "Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani se tudja, az meg tanfolyamot szervez."
Magadban, elszigetelve nem mész semmire. Építs szakmai és üzleti kapcsolatokat. Beszélgess sokat az emberekkel a szakmádról. Mindenféle emberekkel, de próbálj olyanok felé közeledni, akiknek szükségük lehet a te tudásodra, vagy legalább ismerhetnek olyat, akinek szüksége lehet rá.
Mivel az ismerőseid adottak, érdemes az ismerőseiddel is beszélgetni, velük is tudatni, hogy mihez értesz, mit keresel, hátha ők ismernek valakit, aki segíthet. Minél inkább képes vagy a kínálatodat úgy megfogalmazni, hogy más számára érthető legyen, mit keresel, annál nagyobb az esélye, hogy a másik rájön, hogy pont rád van szüksége. Klasszikus marketing példa, hogy a barkács boltba betérő vásárlónak nem fúróra van szüksége, hanem egy lyukat akar a falba. A fúrót azért veszi meg, mert ezzel tudja elérni a célját.
Lehet, hogy bohócot se keres az, akinek bohócra van szüksége, de talán alkalmazhat téged, ha jókedvet akar egy céges rendezvényen, vagy gyerekzsúron. Neked kell megfejteni, hogy mi az, amivel el tudod magad adni és ki az, akinek szüksége lehet rá. Aki majd alkalmazni fog, még lehet, hogy nem is tudja, hogy rád van szüksége. Minél aktívabban és célzottabban tudod csinálni a tevékenységed hirdetését, annál nagyobb az esélye, hogy sikerrel jársz. Minél kevesebbet teszel bele és csak kiabálod a vakvilágba, hogy "bohóc munkát keres", annál kisebb az esélye, hogy egymásra találjatok azzal, akivel kéne.
Ha alkalmazottként csinálod, akkor jó és jól fizető munkáltatót kell tudnod találni. Ehhez is szükséges egyfajta önmenedzselési képesség, hogy felépítsd azt a karrier ívet, amivel a számodra megfelelő munkahelyre be tudsz kerülni, meg tudod győzni a munkáltatót, hogy téged akarjon alkalmazni és miért érdemes neki annyit fizetnie érte, mint amennyit te kérsz érte.
Alkalmazottként sem elég csak a munkát elvégezni, fontos az is, hogy a munkáltató lássa a munkádat és annak eredményeit, megfelelő képzési és egyéb döntésekkel építsd a karriered, keresd és megtaláld azokat az előrelépési lehetőségeket, amik segíteni, biztosítani tudják, hogy haladj a karrieredben. Bármilyen munkakörben dolgozol, nem jó megrekedni azon a belépő szinten, ahol elkezdted a szakmát, mert akkor könnyen helyettesíthetővé válsz és nem nagyon lesznek érvek, hogy miért tartsanak meg. Egy kezdő munkában dolgozó 50 év munkatapasztalatú ember aligha tud a kezdő munkához 50 évnyi tapasztalatot hozzáadni, hogy annyival jobban megérje őt továbbra is alkalmazni egy fiatalabb kezdő helyett. És 50 év kezdő munkában szerzett tapasztalattal újabb munkahelyet találni is nehéz, mert egy új helyen még kevésbé lesz érték az 50 év tapasztalatod és versenyképes a tudásod egy kezdő munkakörben, ahol a fiatal pályakezdő fiatalsága nagyobb érték lehet. 50 év munkatapasztalat alatt fel kell tudnod építeni azt a karrier ívet, ami megindokolja, miért akarjanak veled dolgozni akár a régi, akár az új helyen. Ha nem teszed, akkor drasztikusan lecsökken a munkaerő piaci értéked.
Vállalkozóként még nagyobb teher nehezedik rád, mint alkalmazottként. Ugyan a magad ura vagy, nincs egy állandó főnököd. Cserébe viszont neked kell elvégezni a főnököd és az egész cég munkáját is, abban a tekintetben, hogy neked kell megtalálni, kinek dolgozhatnál, mennyiért, reklámozni, számlázni, mindent neked kell intézni. Nem árt, ha vállalkozóként élvezed is a tevékenységed üzleti oldalának intézését. Az üzleti tárgyalásokat, a lehetőséget keresgélését, az érvényesülési stratégia gyártását.
Egészen más formában, de ugyanúgy önmenedzselési képességekre, vállalkozás működtetési tudásra van szükséged hozzá, hogy megtaláld azokat az ügyfeleket, megrendelőket, akiknek szüksége van a te szolgáltatásaidra és akik nem csak hajlandók, hanem képesek is fizetni a munkádért.
Megpróbálhatod ezt a tevékenységet kiszervezni, ügynökre, ügynökségre, munkaközvetítő cégre, mindenféle appokra, közvetítő rendszerekre bízni, de bármilyen közvetítő használatával egyrészt kiszolgáltatott vagy annak, hogy az a közvetítő mennyire működőképes, megbízható, másrészt mennyire vagy képes te jól, a saját céljaidnak megfelelő módon használni azt. Tehát itt is visszatértünk oda, hogy szükség van az üzletszerzés, önmenedzselés képességére, mert a közvetítőtől függetlenül továbbra is szükség van rá, hogy te minél eredményesebben meg tudd alapozni, hogy a munka megtaláljon téged és bevételt tudj szerezni a munkáddal.
Egyéni vállalkozóként (meg egyébként is) mindenképp érdemes elolvasni Wolf Gábor: Kisvállalati marketing Biblia című könyvét. Ha meg alkalmazotti munkában gondolkodsz, akkor álláskereséssel kapcsolatos szakirodalmat érdemes forgatni. Persze a bohóc szakma kellően speciális hozzá, hogy az általános szakirodalom önmagában kevéssé szolgáljon megoldásokkal. Mindenképp neked kell az általános, más területeken jól működő megoldásokat átalakítani, feldolgozni a saját előnyödre fordítani, hogy számodra működőképessé válhassanak.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!